Dayton 20 år senare.

STOCKHOLM: Hemma i Stockholm igen, i alla fall till i morgon eftermiddag.

I dag för tjugo år sedan kunde förhandlingarna om ett fredsavtal för Bosnien äntligen föras i hamn. 

På flygbasen vid Dayton i USA kunde man efter tre veckor av förhandlingar äntligen sätta initialerna under avtalet. 

Jag skrev dit mina initialer som representant för EU.

Och det innebar slutet på det längsta och brutalaste kriget i Europa sedan det andra världskriget.

Om detta har jag skrivit en hel del genom åren. 

Omedelbart efter det att jag 1997 kom hem från Bosnien blev det ju boken ”Uppdrag Fred”, och den gavs året därpå också ut i London som ”Peace Journey”.

Det var ju viktigt att försöka dra lärdomar för framtiden av det som hänt – misslyckandet med att förhindra kriget, det mödosamma arbetet att få vapnen att tysta och det än mödosammare och långsiktiga arbetet att få en verklig fred att fungera.

Två decennier har gått, men det finns fortfarande mycket att lära.

Och bilden av det som hände är långt ifrån vare sig entydig eller okontroversiell.

För ECFR har jag nu skrivit en liten betraktelse kring Dayton-avtalets både bakgrund och lärdomar, och den rekommenderas för de som måhända har ett intresse för frågor kring krig och fred.

Länk finns från mitt engelska Twitter-konto.

I morgon eftermiddag bär det av för något dygn i de bajerska alperna.

Det är en grupp kring kärnan i den årliga stora säkerhetskonferensen i München – som ju äger rum i början av det nya året – som samlas för ett tankeutbyte kring den europeiska och globala agendan just nu.

Och därefter blir det för min del ett kort nedslag i Bryssel innan jag kommer hem igen sent tisdag.

2 kommentarer till Dayton 20 år senare.

  1. kelpyl skriver:

    En världsomspännande globetrotter – hoppas du får jobbet efter Elias.Eller Banke Moon

  2. claudius49 skriver:

    Idag är det 52 år sedan mordet på president Kennedy — den händelse som utgör vändpunkten i världshändelserna, då förloppet i stort fick en tragisk, negativ riktning, mot en allt farligare tillvaro för oss människor.

    Så länge hemligstämpeln får dölja sanningen om Århundradets komplott och mord på den ledare som många trodde skulle kunna leda USA och västvärlden i en positiv riktning kan vi inte hoppas på några goda nyheter om världshändelserna.

