Allt mer dynamiskt Berlin.

BERLIN: Det är på tok för sent häri den tyska huvudstaden efter två konferenser och två olika publika paneldiskussioner under dagen och kvällen.

Men det är intressant att notera hur steg för steg den intellektuella dynamiken – om detta uttryck kan tillåtas – ökar här i Berlin.

Fler tankesmedjor. Fler kvällsdiskussioner. Fler konferenser. Fler idémöten.

Och min uppgift här var att först diskutera Rysskand och Europa i en panel med bl a den ryske ambassadören till EU Vladimir Chizov.

Det blev sedvanlig konfrontation – med den möjliga ytterligare faktorn att Vladimir är en god vän sedan den tid då hon arbetade tillsammans med mig i Sarajevo.

Det fanns en tid när vi faktiskt hade ett konstruktivt samarbete med Ryssland i viktiga europeiska säkerhetsfrågor. 

Men nu är nu, och nu är det annorlunda. 

Ryssland har vänt, och intill dess att Ryssland vänder tillbaka, vilket inte förefaller omedelbart förestående, har vi att inrikta oss på ett långt mer komplicerat förhållande.

Kvällens diskussion var också till minne av f d presidenten Richard von Weizsäcker.

Och det blev en angenäm och stimulerande kväll med gamla och nya vänner från Tyskland och Europa i övrigt.

I morgon bitti hämtar en bil med här vid hotellet i centrala Berlin kl 04:15.

Hemskt. Lufthansa strejkar – ett elände – och det har blivit helt andra flygningar för att kunna komma till Los Angeles senare under dagen.

Jag hoppas att det fungerar, och att jag så där ett dygn senare landar på den amerikanska västkusten för mina möten där under ett dygn eller så.
 

Kommentarer inaktiverade.

