Flyktingar och Kina i olika fokus.

ABU DHABI: Dygnen med diskussioner i värmen här går nu snabbt mot sitt slut, och om några timmar inleder jag de flygningar som i morgon bitti kommer att föra mig hem till Stockholm igen.

Och det har varit en lång resa denna gång – bokstavligen jorden runt.

Här befinner jag mig mitt i arabvärlden och vid randen av Persien, men de diskussionerna jag deltagit i har bara ytterligt marginellt handlat om de utmaningar som finns eller har sitt ursprung i just detta område.

Men om någon vecka är jag tillbaka härom, och då kommer fokus helt och hållet att ligga på just de frågorna.

Min uppgift här har varit att leda det tankearbete som fokuserar på Europa och våra utmaningar, och lite av vår syn på dessa kommer vi att sammanfatta i ett papper inför det stora Davos-mötet i slutet av januari.

Slående här som annorstädes är att medan den europeiska debatten just nu är helt och hållet absorberad av flykting- och migrationsutmaningen, är fokus från USA nästan lika koncentrerat på den utmaning som Kina på olika sätt utgör.

Att diskussionerna och frågorna kring de kortsiktiga problem och de långsiktiga både utmaningar och möjligheter Europa står för när det gäller flyktingar och migration varit många behöver knappast påpekas.

Men det har också handlat om Kina.

I dag har ett amerikanskt örlogsfartyg seglat genom 12 sjömilszonen kring en av de öar i Sydkinesiska sjön som Kina ensidigt förklarat som sina, och protesterna från Peking har varit mycket tydliga. 

Vi kommer att få höra mer om detta. Den kinesiska maktens tillväxt, och de farhågor denna ledder till, riskerar att föra oss allt närmare allt allvarligare konfrontationer.

Men för mig här har självfallet också den digitala agendan varit viktig.

Temat för mötet i Davos kommer tydligen att vara den fjärde industriella revolutionen, och den handlar ju om hur de digitala teknologierna skapar helt möjligheter. 

Och de olika frågeställningarna kring den digitala utvecklingen blir allt fler och allt viktigare, och det samtidig som riskerna för att förlegad politik skapar nya blockeringar blir allt tydligare.

Om detta skriver jag i en global debattartikel som nu publicerats i bl a Huffington Post, och som jag redan fått åtskilliga reaktioner på.

Inte minst handlar det om utvecklingen i Europa som trots en del positiva steg nu allvarlig riskerar att gå åt fel håll. 

I stället för en allt mer gemensam europeisk digital marknad riskera vi faktiskt en allt mer fragmentiserad sådan.

Men nu blir det middag med några vänner från världens alla hörn innan det bär av till flygplatsen.

Och jag ser genuint fram emot att morgon kunna återse Stockholm.

2 kommentarer till Flyktingar och Kina i olika fokus.

  1. Vad ar det som hindrar dig att oftare genuint aterse Stockholm och inte Halmstad?
    Sjalv skulle jag garna genuint aterse huvudgatan i Davos och pa sa satt erinra mig den korta tagresan till Kloster jag en gang gjorde med Greta Garbo.
    Men det ar klart att jag ocksa skulle vilja lagga nagra ord under fa minuterunder det stora Davos-motet som jag anda vore pa plats.
    A andra sidan gar det ju alldeles utmarkt att framlagga sina synpunkter ”pa platsen” utan papper med hjalp av den digitala utvecklingens mojligheter.
    Heller Ur ?

  2. Forlegad politik skapar blockeringar ser det ut som.

