Och nu i New York.

NEW YORK: Den långa flygningen från Seoul tog mig över Japan, längs ryska Kamtjacka-halvön, upp till Alaska och sedan ner över Canada för landning på Kennedy-flygplatsen här. 

Jag lyfte från Seoul på torsdagskvällen långt innan den dagen ens hade börjat i New York, men när jag mitt i den korta natten passerade den internationella datumlinjen var jag tillbaka i den begynnande torsdagen och landade sedan på dess kväll här.

Så kan det bli på vår runda jord. 

Och här inleds i morgon styrelsesammanträdet med International Crisis Group. Egentligen sträcker sig dess olika aktiviteter till måndag, men för min del bär det vidare redan lördag eftermiddag. 

Men intill dess hoppas jag att vi hunnit med en del av det viktigaste.

I morgon kväll har mottagning med också FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon för att höra också hans syn på olika utmaningar från FN:s perspektiv just nu.

Generalförsamlingen antog ju nyligen de mångordiga s k utvecklingsmålen, och alla har gratulerat varandra till det, men i avgörande poltiska frågor som t ex konflikten i Syrien förefaller läget i FN minst lika låst som tidigare. 

Och nu misstänker jag att många diskreta samtal kring FN här handlar om vem som kommer att efterträda Ban Ki-moon som generalsekreterare.

Skall man följa den informella rotation som ofta gällt borde det bli någon från Europas mer östliga delar. 

Det saknas inte dugliga kandidater.

Sedan blir det middagar i olika hem runt om i New York. 

För min del blir det en middag med bl a amerikanska f d finansministern Larry Summers för att diskutera läget i den globala ekonomin just nu.

Jag misstänker att vi kommer att prata åtskilligt om Kina på den.

På lördagen hinner jag dessvärre mest vara med om diskussionen om olika utmaningar för Europa och ICG:s olika aktiviteter i det sammanhanget, men det har ju alldeles självklart sin betydelse.

En grupp ur styrelsen har alldeles nyligen varit i Kiev och Moskva, och det skall bli intressant att höra deras reflektioner.

Men mötet här ger ju också rika möjligheter till informella samtal med styrelsemedlemmar från världens alla hörn. 

Här utvecklas ju också det drama som är den amerikanska inrikespolitiken inför presidentvalet nästa år.

I dag har Hillary Clinton suttit i ett kongressförhör i inte mindre än elva timmar om attacken på den amerikanska ambassaden i Benghazi. Det var en hög grad politiskt affär, som i detta avseende gick en bra bit längre än vad t o m vad våra KU-förhör stundtals gör, men som hon att döma av vad jag ser på TV här i kväll klarade väl.

Att hon blir det demokratiska partiets presidentkandidat kan det i dag inte råda någon tvekan om. 

På den republikanska sidan sedan det fortfarande tämligen så kaotiskt ut.

På lördag eftermiddag sätter jag mig så åter på ett flygplan för att ta mig till Abu Dhabi och mötet där med World Economic Forum:s s k Global Action Councils.

Där leder jag arbetet i den GAC som ägnar sig åt just Europa. 

Vi skall ha en prognos om de kommande två årens sannolika utveckling klar till mötet i Davos i slutet av januari nästa år.

En kommentar till Och nu i New York.

  1. kgmander73 skriver:

    I blog efter blogg läser man om timtals flygresor världen över,som många inte ens kan drömma om!

    Dessutom,skrytet över desamma blir smått ironiskt i betänkandet av toppmötet i Paris nästnästa månad,huruvida vi bemöter vår miljö på ett icke hållbart sätt, och förändringar krävs!

    Men men- det är ju Höger så det förslår,och vida bekant vid detta laget.

    ”Slit,släng,kasta och förakta de som intet har-ty de som har är de som överst ska stå”

    Skickat från min iPhone

