Korea blickar framåt.

SEOUL: Mitt i natten i går kom jag hit, och tidigt i dag på morgonen började diskussionerna på stora World Knowledge Forum här.

Jag var här förra året i samband med att vi få också hade ett möte med Global Commission on Internet Governance här – Korea ligger mycket långt framme i alla dessa frågor – och i år ville de att jag skulle komma tillbaka för att dels diskutera geopolitik och dels global cyberpolitik.

Och det gör jag gärna. 

Frågorna är viktiga, och perspektiven från denna del av världen förvisso viktiga de också.

Till detta kommer att Seoul är en spännande, dynamisk och sympatisk storstad. Jag återvänder gärna hit.

Dagens diskussioner här har spänt över breda fält.

För min del har det blivit mest geopolitik. 

Jag hamnade i en diskussion med en rysk företrädare som hävdade att Ukraina var en ”artificiell nation” som man ty följande inte behövde respektera. 

På min fråga vilka andra stater som man såg som ”artificiella” och ty följande kunde göra som man ville med – Belarus? Kazakhstan? Lettland? Georgien? – blev det dock inget tydlig svar.

Men attityden är självfallet skrämmande. Och ukrainarna betraktar sannerligen inte sin stat som ”artificiell” och med mindre rätt till självständighet än andra.

Annars är det mest Kina det handlar om när det gäller geopolitik, och jag kommer att lyssna uppmärksamt på vad som sägs i det ämnet.

Sedan blir det mycket nätet, den fjärde industriella revolutionen och nätpolitik för min del under de kommande två dagarna. 

I dag missade jag dessvärre några sessioner om den nya ”shared economy” med bl a såväl Ueber som AirBnB här för att presentera sina visioner för framtiden.

Korea tänker tydligt att vara på framkant i den utvecklingen också.

Vestibulen i hotellet här är annars fylld med avancerade kretskort, fantastiska skärmar, 3D-skrivare och drönare i diverse skapelser. 

Detta är en industrination i utveckling.

3 kommentarer till Korea blickar framåt.

  1. Fredrik Lindberg skriver:

    Denna syn från den ryska företrädaren är skrämmande. Frågan är hur utbredd den är. Jag har länge funderat på om denna aggression från Putin mer har grunden i att han till varje pris vill sitta kvar vid makten och priset för detta sätts av krafter bakom honom. Kan det vars så att det finns starka krafter som skulle förespråka en återgång till det gamla Sovjetunionen med gränser som dom var före 1912 och dom då i så fall gett ultimatum till Putin: ”Du får sitta kvar så länge du följer denna agenda”…. Jag hoppas att detta scenario inte är vad vi har att vänta men karaktärer som en delegat som du mötte Carl väcker frågan och jag funderar på hur många i Ryssland och Kreml som tänker som honom….

  2. stig2entreprenoren skriver:

    Rysslands främsta exportvaror förutom olja och gas är Kalashnikov och kaviar. Med minnet av köer och rost vad skall då grannarna då förvänta sig framöver? Ryssland borde sopa sin egen matta först men det är man för stolta och oförstående till. Tittade på Russia Today som mest raljerade över amerikanska oegentligheter. Uppläsarna verkade gå på något starkt vilket man hörde på rösten, såg på ansiktsuttrycken och den flackande blicken. Det var otäckt på något sätt. Varför inte fråga den ryske företrädaren?

  3. Tack för Nyhetsbrev

    Ukraina är en respektabel nation och ska behandlas som sådan. Det är självklart. Jag håller med Carl Bildt i hans förvåning och bestörtning över den ryske företrädarens synpunkt. Kanske var det en felsägning?

