Jag minns Denis Healey.

STOCKHOLM: Jag ser att den brittiske f d både finans- och försvarsministern, och ledande Labour-politikern, Denis Healey avlidit i den tämligen aktningsvärda åldern av 98 år.

Och jag minns faktiskt honom.

Någon gång mot slutet av 1970-talet var jag med Gösta Bohman, då också ekonomiminister, på möte med internationella valutafonden IMF i Washington.

Det var möte med dess mäktiga organ, som på den tiden hette Interim Committee, och vars ordförande sedan ett bra tag tillbaka var just sagde Denis Healey. 

Sverige tillhörde på den tiden den s k G10-gruppen som inte var alldeles utan inflytande i frågor som dessa. Tiderna har förändrats sedan dess.

Men det var inte det jag skulle berätta.

Efter diskussioner på förmiddagen annonserade Denis Healey lunch, och det var någonting som han personligen tog på djupaste allvar i alla dess möjliga dimensioner.

När mötet så småningom återupptogs var det uppenbart att sagde Healey var i hög form.

Framför honom på bordet låg en lista över vilka som var närvarande i rummet, och hans uppsyn mörknade tydligt när han upptäckte att det i rummet fanns en person med titeln ambassadör.

Detta föranledde omedelbart en kraftfull utläggning.

Han hade, sade han, under lång tid varit försvarsminister, och därefter finansminister. Och sade han, det är på dessa två poster man sköter saker som är av verklig och substantiell betydelse för den internationella utvecklingen.

Basta.

Och därutöver finns det, sade han, diplomater. De pratar och skriver papper. Men därutöver, tycktes han mena, föga eller intet. 

Och med dessa ord bad han sagde ambassadör och alla liknande att lämna rummet. Det skulle nämligen talas allvarliga saker.

Ambassadören lämnade påtagligt kvickt. Och närvarande finansministrar och centralbankschefen uppskattade naturligt nog alla inslaget.

Det var, som sagt, efter en tämligen så betydande lunch.

Och Denis Healey blev som bekant aldrig utrikesminister.

Jag tyckte redan då att han överdrev starkt, även om uppvisningen hade ett rätt betydande underhållningsvärde.

Men en liten poäng hade han trots alls.

Militära och finansiella faktorer är ofta av mycket stor betydelse för den internationella utvecklingen. Och underskattas inte sällan i den mer formella utrikespolitiken.

Men där hade fundamentalt fel var när han försökte stänga dörrar mellan dessa.

Det måste vara tvärt om. 

En framgångsrik utrikespolitik måste kunna integrera också militära och finansiella frågeställningar om den skall kunna förstå avgörande globala skeenden.

Och då är det rätt bra med lite diplomater på finansiella möten – och finansexperter och andra på motsvarande diplomatiska sådana.

Men för mig var det mötet med en respekterad, erfaren, färgstark och kanske lätt brittiskt excentrisk politiker som hängde kvar i minnet.

Det var dock nu för rätt länge sedan. Denis Healey var en påtagligt äldre man, och jag var en påtagligt yngre sådan.

Nu är nu.

Efter några dagar i Stockholm bär det för min del tidigt i morgon bitti av till Bryssel för diskussioner på årskonferensen med EU Institute for Security Studies.

I dag har Frankrikes president Hollande och Tysklands förbundskansler Merkel framträtt gemensamt i Europaparlamentet i Strasbourg, med flyktingkrisen och Syrien i fokus.

Och i morgon är det nytt ministermöte i Luxembourg i samma ämnen.

Men i de diskussioner jag skall medverka i handlar det om hur EU:s skall utforma sin globala strategi i det lite längre perspektivet.

Och det kräver förvisso integration av politiska, finansiella, militära, teknologiska och en lång rad andra faktorer.

En kommentar till Jag minns Denis Healey.

  1. Kachina skriver:

    Jag minns ditt tal om NWO 1992. Jag trodde då att du hade insikt i den andliga dimensionen och att NWO på inte sätt kan administreras av en världslig regering. Tyvärr, har dagens världspolitiker, liksom Hitler, läst Alice A Bailey och Helena Blavatsky,…….och totalt missuppfattat. Peanutbrains som upphöjt sig till att tolka vad andevärlden vill. Nåja,…..även ni får stå till svars för era gärningar.

