Utmaningar i Ghana.

ACCRA: Mycket av Accra eller Ghana har det kanske inte blivit sedan jag kom hit i går kväll. 

Diskussionerna med internet-kommissionen har tagit varje minut, men de har i gengäld varit mycket intensiva och viktiga.

De möjligheter nätet i dess olika former innebär för utvecklingsländerna har stått i fokus. 

Och som genom en tillfällighet publicerades i dag också en internationell debattartikel av mig i just detta ämne.

Det rådde tydlighet enighet i våra diskussioner att de 17 olika mål för utvecklingen fram till 2030 som FN:s generalförsamling kommer att anta i september är lite för konventionella och inte fullt ut ser de stora möjligheter som ligger i de nya teknogierna.

Den digitala medvetenheten i de diplomatiska kretsar som förhandlat fram dessa dokument lämnar alldeles uppenbart åtskilligt övrigt att önska.

Men då är det desto viktigare att grupper som den vi företräder gör vad vi kan för att påverka dialogen i olika länder.

Att komma till Afrika är alltid spännande. Här finns problem – men också enorma möjligheter.

Planet från London jag kom med i går passerade rakt över utomordentligt besvärliga områden. Långt under oss låg Kidal i östligaste Mali med områden jag knappt tror att de FN-trupper som ju numera finns i landet har möjlighet att röra sig i.

Men Ghana har haft en stark såväl demokratisk som ekonomisk utveckling under betydande tid.

Nu ter sig dock den ekonomiska bilden lite mer besvärlig. 

Den sittande NDR-regeringen har ansvar för mycket stora offentliga underskott, och detta tillsammans med de vikande råvarupriser som ju påverkat många länder i Afrika har fört in landet i större bekymmer.

Guld, diamanter och kakao är viktiga delar av landets ekonomi. 
En gång kallades detta område för Guldkusten, och t o m Sverige gjorde under en mycket kort period ett försök att etablera handelspositioner här. Danmark kom dock att lyckas bättre
Men nu är det problem som dominerar. Valutan har t ex förlorat ca en fjärdedel av sitt värde under året.

I slutet av nästa år stundar val, och med de ekonomiska svårigheterna påtagliga kommer NDR att utmanas på ett mycket påtagligt sätt av oppositionspartiet NPP. 

I grannlandet Burkina Fasso har ekonomiska svårigheter också lett till politisk oro, men det demokratiska presidentvalet och fredliga maktskiftet i den regionala giganten Nigeria har utan tvekan stärkt den demokratiska utvecklingen i regionen och Afrika i dess helhet.

I morgon förmiddag hoppas vi få möjlighet att se lite mer av Accra innan det blir dags att träffa några av de olika företagare och innovatörer som nu driver landets utveckling framåt.
Och sent i morgon kväll blir det dags att återvända till Europa igen.

En kommentar till Utmaningar i Ghana.

  1. Björn Öman skriver:

    ACCRA i Ghana! :)
    Det är mitt favoritland i världen. Jag var där 1990 och 1991 och blev frapperad av det vänliga folket. Vart man kom. Jag kände mig mycket säker på gatorna i Accra och Kumasi, där jag var. Jag var praktiskt taget den ende vita personen som syntes. Folk ville prata med mig, bjuda in mig på till sina hem osv. Jag besökte småskolor som finansieras av Hoppets Stjärna, där vi betalar för ”fadderbarn”. En gång hamnade jag i fängelse. Jag fotograferade nämligen vad som jag trodde var en historisk byggnad. En k-pistbeväpnad man kom fram och tvingade in mig och en medföljare innanför murarna. Det visade sig vara ett fängelse i en borg från sådär 1600-talet, mitt inne i Accra stad. Fångarna kokade mat i en stor gryta över en eld mitt på fängelsegården. De var glada och skrattade. Vi fick sitta och vänta oroligt i timmar och till slut blev jag förhörd av en officer och jag måste ta ur filmen ur kameran. Jag förklarade hur dyr den var.

    Sen fick jag gå men dagen efter skulle jag infinna mig igen. De körde mig då i en militärjeep i ilfart till ett högkvarter i Accra för nya förhör av en högre militär som sades vara chef för alla fängelser. Efter en lång väntan utan något förhör sade han bara att det var ju synd på filmen som jag antagligen hade fotograferat ”beautiful Ghana girls” på. Jag sade att det var just så och det blev en glad stämning. Han tyckte att jag skulle gå ut och ta nya bilder på flickor. Sen fick jag gå och allt var bra.
    Det lite konstiga var att på vägen därifrån så kom en man ifatt mig och var från någon slags opposition och kände till hela historien redan! Ghana leddes då tämligen milt av militären och parlamentet fanns där men fungerade ej.

