GLOBSEC i Bratislava.

BRATISLAVA: Med tio år bakom sig har den årliga GLOBSEC-konferensen här blivit en tilldragelse som nu samlar kring tusentalet personer för två dygn av intensiva diskussioner.

Att den sammanfaller med svensk midsommar är något av en skandal, och jag har gjort mitt bästa för att påpeka den saken.

Själv hade jag dock starka skäl att komma eftersom de insisterade på att förära mig ett pris på den stora galamiddagen i går kväll. 

Tillsammans med Polens president Komarowski tog jag emot pris och vi talade sedan bägge för att framföra vårt tack.

Och att komma till Bratislava är förvisso alltid angenämnt.

Innan galamiddagen i går hade vi kunnat lyssna på Storbritanniens premiärminister David Cameron som höll ett engagerat tal om en del av de utmaningar som Europa står inför.

Tyngdpunkten låg på hur vi möta den utmaning som vi nu ser söder om oss, men det kom självfallet också att handla om Ryssland, och i den efterföljande frågestunden alldeles självklart också Storbritannien och EU.

I den senare frågan var han välgörande tydlig med sin strävan att starkare förankra sitt land i ett reformerat och förbättrat europeiskt samarbete. Och åtskilligt av det han säger i dessa avseenden har ett betydande stöd i inte så få länder.

Annars har åtskilligt av diskussionerna här alldeles sjävklart handlat om de olika utmaningarna österut.  Och det har ju varit den fråga som så gott som helt dominerat den serie av olika möten runt om i Europa som jag varit på under förra veckan och denna vecka.

Nu fortsätter de olika diskussionerna och arrangemangen under kvällen med bl a mottagning på Bratislavas gamla borg högt över Donau. 

Den fråga som annars diskuteras flitigast runt om i Europa i dag – vad som kan hända med Grekland – är dock inte påfallande prominent i diskussionerna här. 

Men jag tillhör förvisso dem som är djupt oroliga för konsekvenser för det grekiska samhällets mer långsiktiga utveckling som den vänsterpopulistiska regeringens äventyr och ansvarslöshet komma att ha.

Risken för att vi får en i alla fall i vissa avseenden ”failed state” tror jag inte skall underskattas.

Euroländerna har extra toppmöte i frågan på måndag, men det förefaller som om pessimismen håller på att breda ut sig. Regeringen i Athen har spelat bort såväl pengarna som vännerna, och tron att Ryssland skulle kratsa kastanjerna ur elden torde sakna varje realism.

i morgon bär det för min del tillbaka till Stockholm. 

Kommentarer inaktiverade.

