Wien, Köpenhamn och Bratislava.

STOCKHOLM: Söndag kväll, rätt sent, men det handlar i alla fall om att få saker och ting på plats för veckan som kommer.

Det var i går jag kom hem från samtal och konferens i Wroclaw i Polen. Och många av de frågor som stod i centrum där kommer att vara med mig också under den kommande veckan.

Mycket av den kommande veckan i Europa kommer med all säkerhet att handla om Grekland och dess snabbt tilltagande finansiella problem.

Regeringen där är allt tydligare i akut behov av ytterligare stöd av de övriga europeiska skattebetalarna, men dessas respektive regeringar känner tydligen en begränsad entusiasm för att finansiera en politik som snarast fördjupar landets problem.

Hur detta kommer att sluta återstår att se. 

Det spekuleras på sina håll i Europa över att premiärminister Tsipras kommer att göra sig av med de värsta galningarna och acceptera att slå in på en väg som han tidigare vägrat.

Kanske det, men jag tror inte att vi skall underskatta också den ideologiska övertygelsen hos dem som nu fått makten i Athen. Det kan alls inte uteslutas att de väljer en annan väg med allt vad detta kan komma att innebära.

På betydligt närmare håll, och utan några som helst paralleller, kommer det att vara val till folketinget i Danmark på torsdag.

Opinionsundersökningarna intill denna dag visar på ett ytterligt jämnt val. Det fladdrar med decimaler fram och tillbak mellan de tämligen löst definierade blocken. 

Utgången är högst osäker – och till osäkerheten i utgången av detta val skall ju läggas att i det danska “riksfällesskapet” ingår också de fyra nordatlantiska mandaten från Färöarna och Grönland.

Det har hänt förr att de fällt utslaget.

På torsdag kväll kommer jag so oder so att befinna mig i Köpenhamn för att, vid sidan av annat där, följa utgången av valet. Spännande blir det, och utgången är alls inte utan betydelse också i det vidare europeiska perspektivet,

Men innan dess kommer jag under tisdag och onsdag att befinna mig i Wien för olika diskussioner om Europas säkerhet.

Det är den s k kärngruppen kring den årliga stora säkerhetskonferensen i München som träffas, och därtill kommer för min del under onsdagen diskussioner med mer specifik österrikisk inriktning.
Mer om detta senare.
Efter torsdagkvällen i Köpenhamn är jag på fredagen tillbaka vid Donau, om än nu i Bratislava för den stora Globsec-konferens som har blivit allt mer betydelsefull.

Så det blir för min del en midsommar mitt i Europa.

Där står åtskilligt på dagordningen, men även till detta kommer det att finnas anledning att återkomma. 

Säkerhetsfrågorna i Europa står alldeles självklart centrum – liksom de gjorde i Wroclaw och kommer att göra i Wien – med inte minst Nato:s utveckling mellan förra årets toppmöte i Wales och nästa års motsvarande i Warszawa.

Säkert kommer det där att diskuteras åtskilligt om de uppgifter som kommit ut om amerikanska planer att förhandslagra tung militär utrustning i bl a de baltiska staterna.
Beslut är inte fattat i frågan, men omfattande studier bl a inom RAND Corporation, där jag ju råkar sitta i styrelsen, har för den amerikanska försvarsmaktens räkning ägnats åt denna problematik under den senaste tiden.

Och rekommendationerna har varit mycket tydliga.

Så det blir ytterligare en vecka med de europeiska freds- och säkerhetsfrågorna i tydligt fokus

En kommentar till Wien, Köpenhamn och Bratislava.

  1. Göran Eriksson skriver:

    Nu får du lov att komma hem och fira midsommar.Beträffande USA:s utplacering av tanks och kanoner i Balticum så blir det säkert ett herrans liv på Ryssarna liksom det var på jenkarna då ryssarna placerade ut missiler på Cuba.Må väl och välkommen hem till vårt midsommarfirande.

