Moldavien. Polen och Ukraina.

WROCŁAW: Med betydande försening anlände jag så här mitt i natten i går.

Till dem som väntade på mig var Moldaviens plötsligt tjänstgörande premiärminister Natalia Gherman.

Ordinarie premiärministern hade avgått under dagen, hon fått ta över och måste nu skynda tillbaka till Chisinau för stt försöka bilda en ny och bredare regering. 

Det är viktigt att hon lyckas. Från Kremls fortsätter de frenetiska försöken att vrida Moldavien från dess europeiska kurs. 

Och alldeles självklart finns det ett tydligt samband mellan utvecklingen här och framtiden för Ukraina.

Det är viktigt att Bryssel reagerar och hjälper. På andra håll kommer man med all säkerhet inte att sitta passiva i denna situation.

Min morgon här startade med diskussioner om Ukraina med också de representanter för regering och parlamentet Rada som finns här. 

Inte minst handlade det om den påtagligt besvärliga ekonomiska situationen, men också insatser som görs och kan göras för att stödja landets möjligheter till eget försvar.

Min uppgift här i dag var främst att delta i en diskussion om den digitala ekonomin över Atlanten. 

Men på grund av Lufthansas debakel i går kunde jag ju inte var här när Freedom Award delades ut, och det blev nu en kort ceremoni när som uppföljning till det stora arrangemanget i går kväll f d utrikesministern Radek Sikorski överlämnade utmärkelsen till mig.

Och det säger sig självt att vi vid sidan av protokollet hade en del att diskutera. Polens politik befinner sig ju i ett mycket osäkert skede efter överraskningen i presidentvalet nyligen och parlamentsvalet i höst. 

Det är inte utan betydelse för situationen i Europa i dess helhet.

Vi fick dock en bra diskussion också om de digitala frågorna.

Det påpekades att Europa – trots de amerikanska giganterna inte klarar sig så dåligt.

Sedan 2000 har det i Europa skapats 30 företag som i dag har ett värde över en miljard dollar, medan den motsvarande siffran för USA är 38. 

En skillnad, förvisso, men mindre än vad de flesta nog tror.

Tyvärr blir det inte så mycket tid att se på staden Wroclaw som jag hade önskat.

Dess historia är intressant. Fram till andra världskriget var detta den tyska staden Breslau, men genom den tidigare historien har staden också varit en del av Polen, Böhmen, Österrike och Preussen. 

I krigets slutskede var striderna här hårda men mycket betydande förstörelse som resultat.

Större delen av den ursprungliga befolkningen flydde eller fördrevs senare, och när detta område senare blev en del av det nya Polen kom en betydande del av den polska befolkning som tidigare bott i det Lviv som tilldelades Ukraina att flyttas hit.

Men allt detta är historia – om än fascinerande och viktig sådan. 

Nu är staden charmigt återuppbyggt, och man ser det moderna och framgångsrika Polen. 

Med 2.500 anställda har Volvo Trucks här sin enda bussfabrik i Europa och tillverkar inte minst miljövänliga bussar för den nordiska marknaden.

Nu bär det efter åtskilliga dagar borta i alla fall hem igen.
Jag får hoppas att planet från Warszawa till Stockholm lyckades undvika att komma in i de olika militära övningar i Östersjön för ögonblicket.

2 kommentarer till Moldavien. Polen och Ukraina.

  1. Esma Khammar skriver:

    intressant inlägg. Din artikel inspirerade mig att skriva en egen om Polen och Ukraina, vilket ledde till att jag lärde mig mer om David Lipton och IMF…och att de grundar sina fonder på guldinnehav..

  2. berserken skriver:

    Interessant det der at du frykter hva Russland kan finne på å gjøre med Moldavia, mens du selv reiser dit for å legge forholdene tilrette for EU til å gjøre samme sak (!)
    Om ikke dette burde kalles dobbeltmoral, så vet jeg ikke…

