Landat i Chicago.

CHICAGO: Så har jag då anlänt till denna fascinerande metropol för att vara med i diskussionerna om framtiden för världens allt viktigare megastäder.

Över hälften av världens befolkning bor ju numera i städer, och det är i tilltagande grad utvecklingen i och kring de verkliga megastäderna som driver den globala utvecklingen.

Och för att diskutera detta samlas här under några dygn 600 personer från 25 städer/länder i världens alla hörn. 

Från Stockholm finns här chefen för handelskammaren Maria Rankka, men annars är det nog mest företrädare för betydligt större metropoler som kommit hit.

Dock noterar jag i olika rankningar av städer åtminstone två sådana där Stockholm kommer före Chicago. Och det kommer jag inte att försumma att påpeka i morgondagens diskussioner.

Min närmare uppgift här blir att diskutera den betydelse som internet och alla de olika applikationer vi nu ser komma fram har för de globala metropolernas utveckling. 

Och det än ju tämligen uppenbart att det är i dessa som vi kommer att få se den snabbaste utvecklingen av det som nu kallas ”sharing economy” med alla dess applikationer och tjänster.

Den utvecklingen har vi bara sett en liten föraning av i det som skett under det senaste året eller så. Potentialen är enorm.

Men det blir i morgon.

Nu har jag just anlänt, checkat in på hotellet och vill gärna hinna med ett besök på det fina svensk-amerikanska museet här innan de olika arrangemangen drar igång senare i eftermiddag och i kväll.

En kommentar till Landat i Chicago.

  1. Lennart Kjellander skriver:

    Ja vi har varit kompisar i 4 år. Jag var i hans hemby 4 veckor över Kinesiska nyåret för drygt 3 år sedan

    Skickat från min iPhone

