Kroatiska viner i Belgrad.

BELGRAD: Det är sen kväll här vid Sava och Donau efter intensiv dag med åtskilliga diskussioner av betydande intresse.

Och kvällen avslutades med en lång middag med Serbiens f d president Boris Tadić med djupdykning i landets och regionens olika utmaningar framöver.

Konferensen, som jag var här för, tilldrog sig ett betydande intresse.

Och det var inte minst den inledande sessionen med utrikesminister Ivica Dačić, Robert Cooper med sin betydande bakgrund inom EU och jag själv.

Och det handlade självfallet om Serbiens väg inte bara in i EU i största allmänhet utan i den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken i synnerhet.

Efter den mer offentliga sessionen hade vi också samtal som ju kom att fokusera mera på konflikten mellan Ryssland och Ukraina i ljuset av Serbiens roll som ordförande i OSCE detta viktiga år.

Och det fanns åtskilligt att säga i den frågan.

Men alldeles självklart diskuterade vi också Serbiens väg mot EU och den vidare och inte alldeles okomplicerade regionala situationen.

Det säger sig självt att jag i diskussioner som dessa representerar ingenting annat än bara mig själv. 

Men det skadar ju inte att kunna säga att Sveriges officiella politik i dessa frågor förblir densamma alldeles oavsett skiftet i regeringen förta hösten.

Efter diverse mediaarrangemang under dagen var blev det så i kväll lång och intressant middag med f d presidenten Boris Tadić. 

Mycket av diskussionerna i regionen just nu handlar alldeles självklart om det vi sett och ser i Makedonien. Det finns en farhåga för att instabilitet där skall få spridningseffekter i regionen i dess helhet.

Och jag gör vad jag kan för att dämpa sådana farhågor. Men att de finns och har den styrka de har visar att stabiliteten i denna del av Europa inte är någonting vi kan ta för givet.

Också Bosnien tillhör denna bild. Jag hade anledning att också offentligt varna för den bosnienserbiske ledarna olika tankar om splittring och självständighet, och här i Belgrad finns det näppeligen någon som inte ser med oro på hans olika verbala utflykter.

Det är betydelsefullt. I slutändan kommer man i Banja Luka mer eller mindre entusiastiskt eller motvilligt att lyssna på vad som sägs i Belgrad.

Som ett lite annorlunda inslag i dagen hann jag också med att gå förbi en marknadsföring av kroatiska viner på det hotell där jag not.

Och för oss som varit med om – milt sagt – något annorlunda dagar i relationerna mellan Serbien och Kroatien var detta en påtagligt angenäm upplevelse.

Arla i morgon bitti lämnar jag så Belgrad och flyger till Italien för några mer privata dagar där.

Men världen står knappast stilla för det. 

En kommentar till Kroatiska viner i Belgrad.

  1. bildterberg skriver:

    ”Men världen står knappast stilla för det. ”

    Nej, just det. Medan du shoppar kroatiska viner håller
    Daesh/ISIS/ISIL/IS på att avancera mot Palmyra för att
    förstöra en del av världsarvet, ivrigt understödda av
    israeliskt och jordanskt flyg.

    http://www.veteranstoday.com/2015/05/15/isis-advances-on-palmyra-under-israeli-air-cover-and-us-stand-down/

