Och nu bär det av hemåt igen. 

WASHINGTON: Strax stiger jag på planet som genom natten skall föra mig över Atlanten och tillbaka till den gamla världen efter snart tio dagar här.

Och i dag kunde jag njuta av lite avkoppling efter alla möten, sammanträden och diskussioner under den gångna veckan. Washington bjöd också på sitt allra vackraste försommarväder.

Det blev besök på bokhandeln Politics & Prose en bra bit upp på Connecticut Avenue, och sedan hann jag faktiskt också med att besöka några av stadens mycket imponerande museer.

Först var det American History Museum, som det var mycket länge sedan jag besökte, och sedan American Indian Museum, som ju bara har något decennium på nacken och som jag faktiskt aldrig tidigare besökt.

Det senare tillhör inte de största och mest besökta av museerna här, men var väl värt ett besök. Det handlar om en historia som inte är utan sina påtagligt plågsamma inslag, men som visas öppet och tydligt.

Framåt kvällen i morgon kommer jag att vara hemma i Stockholm igen och börja att sortera papper inför den kommande veckan.

Efter åtskilliga överväganden har jag beslutat att det skall bli en vecka hemma i dess helhet.

Jag säger detta eftersom jag egentligen var inbjuden att åka till Ulan Bator i Mongoliet för mötet där med Freedom Online Coalition.

Det är ju en gruppering av länder som arbetar med frågor kring friheten på nätet, och där ju Sverige varit pådrivande, men dit jag nu var inbjuden i min egenskap av ordförande i Global Commission on Internet Governance.

Inte utan visst dåligt samvete har jag dock beslutat att det nu behövs lite tid hemma också. Jag hoppas kunna följa med delar av diskussionerna i Ulan Bator via nätet i stället.

Men den mongoliska regeringen är värt allt stöd för sitt engagemang i dessa frågor. Och det inte minst eftersom man ju ligger inklämd mellan länder som har en annorlunda inställning i dessa frågor. 

Valet på torsdag i Storbritannien är med alla rimliga mått den viktigaste händelsen att hålla ögonen på under den kommande veckan. 

Valrörelsen förefaller ännu inte ha inneburit något avgörande genombrott för antingen den ena eller den andra sidan, med undantag för att det skotska nationalistpartiet SNP förefaller att vara på väg att ta hem den absoluta huvuddelen av valkretsarna i Skottland.

Om så blir fallet kommer det inte att göra frågan om regeringsbildning enklare. Det mesta tyder ju på att det fortsatt blir ett underhus utan egen majoritet för något parti, och att därför någon form av koalition är nödvändig.

Ledande publikationer som The Economist och Financial Times har ju under den gångna veckan kommit ut med förord för en fortsatt koalition mellan de konservativa och liberalerna, men hur mycket detta påverkar väljarna i de valkretsar i norra England där de avgörande slagen förefaller att stå är högst osäkert.

På den positiva listan för förhoppningsvis noteras att det inte verkar som om anti-EU partiet UKIP har fått luft under vingarna på det sätt som många befarade. Och det har nog sin betydelse inte minst när det gäller den interna utvecklingen i det konservativa partiet efter valet.

På torsdag kväll kommer jag i alla fall att sitta i TV och försöka att säga någonting klokt om en situation som mycket väl kan komma att bli påtagligt besvärlig.

Men betydelsen för övriga Europa är uppenbar. 

Storbritannien är inte minst en viktig partner för Sverige i många frågor, och ett starkt brittiskt engagemang är viktigt för att den samlade europeiska rösten skall höras i världen.

2 kommentarer till Och nu bär det av hemåt igen. 

  1. Tack för Nyhetsbrev

    Tack vare Carl Bildts fantastiska Nyhetsbrev ”Alla dessa dagar” så får vi en inblick i olika länder, dess nuvarande och dess tidigare historia, dess kulturliv, naturliv samt dess politiska liv. Och inte minst får vi ta del av Carl Bildts alla spännande möten med människor av alla kategorier.

    Carl Bildts unika sätt att berätta hur hans dagar ser ut och vad han gör är så roligt att läsa.

    Det är värdefullt att få en sådan inblick i en f d Utrikesministers vardag. Helt fantastiskt att Carl Bildt vill göra oss denna tjänst.

    Jag önskar Carl Bildt en skön och avkopplande vecka hemma.

  2. ”hemat igen” Lucky You.
    Det kan inte jag ens tanka mig efter att ha blivit ”excommunicated” av hela det politiska etablissemanget i Sverige inkluderande journalist packet i nyhetsmedia.
    http://www.newstime2010.com/magazine2015

    https://www.flickr.com/photos/96163307@N00
    Sa hur kan jag supportera dig varande en ex-artist-in-exile ?
    You tell me!

