Framtid för EU:s grannskapspolitik

BRYSSEL: Mulet och grått här även denna dag. Inte alldeles ovanligt, tvingas man säga.

Jag har varit här som hastigast för att ge synpunkter på EU:s grannskapspolitik – erfarenheter från de år som gått och idéer inför de år som kommer.

Så det blev middag i går kväll och större diskussion i dag på förmiddagen.

Så småningom kommer ett papper från kommissionen med de slutsatser den drar, och med dess rekommendationer till regeringarna inför de kommande åren.

Att grannskapspolitiken blivit mer komplicerad är tämligen uppenbart.

Och det är också uppenbart att vi inte har bara ett grannskap, utan ett antal sådana, och att skillnaderna mellan dem är betydande.

Till att börja med mellan Öst och Syd

Och jag vill göra gällande att vår politik,trots alla svårigheter, visat sig kraftfullare i den förra än i den senare riktningen.

I grunden handlar det ju där om europeiska länder – och länder som vill vara en del av Europa också politiskt och ekonomiskt.

Söder om Medelhavet är det en annan situation. Egypten har t ex en helt annan uppfattning om sin situation och destination.

Uppenbart är att vår politik måste differentieras – men att erbjudande om integration och delaktighet i den inre marknaden på olika sätt är inslag som måste finnas för alla.

I den östliga riktningen är Ukraina alldeles avgörande, och om det rådde total enighet i våra diskussioner. Krävande, förvisso, men samtidigt alldeles avgörande.

I den andra riktningen rekommenderade jag en fokusering på Egypten av det enkla skälet att inget land är vare sig svårare eller viktigare – om jag i det första avseendet bortser från kongliktområden som Libyen och Syrien.

Här i Bryssel finns det väl anledning att notera att gårdagens möte med EU:s utrikesministrar resulterade i en tydligare linje vad gäller krisen med Ryssland än vad som fanns i en del papper som lagts på bordet, och som nog utgick från en inte alldeles korrekt analys av den ryska politiken.

Och det var självfallet mycket bra att detta blev resultatet av diskussionerna.

Men nu sitter jag på flygplatsen och väntar på att ge mig iväg till Zürich och därifrån ett par timmar upp till Davos och det stora mötet där.

Det är stort öppningsarrangemang där i kväll, men om jag hinner till det är väl ytterligt tveksamt.

3 kommentarer till Framtid för EU:s grannskapspolitik

  1. Tack för Nyhetsbrev

    Jag önskar Carl Bildt en trevlig och angenäm resa och att det blir ett intressant och givande möte på WEF-konferensen i Davos

  2. cuben skriver:

    Vissa ministrar tog planet för att se på fotbollsmatcher… Du tog det för att bidra till de mänskliga rättigheterna. RESPEKT!

  3. Kristian Nyblom skriver:

    Hej Carl Bildt, Din blogg är värdefull och ger oss gräsrötter mycket intressant att fundera över-Tack ! Jag läste tidigare idag om din del i att få ut en journalist ur Afgahnistan vars end brott var att våga stå bakom kvinnors rättigheter. Kan inte annat än lyfta på hatten och buga djupt , du anar inte vilken respekt jag känner för den handlingen.
    Kristian

