Nätets frihet och framtid

OTTAWA: Så inleds nu min sista dag här i Canada. I kväll är det dags att bege mig hem till Stockholm igen.

Men innan dess väntar ännu en fullmatad dag här i den kanadensiska huvudstaden.

I går kväll hedrades jag av att den kanadensiska regeringen gav mig sin fina Diefenbaker Award för de insatser de anser att jag gjort för friheten på nätet.

Och det var förvisso en av de frågor som jag satte högt i den svenska utrikespolitiken under senare år, och där jag i också tror att vi lyckades att påverka den internationella debatten på ett viktigt sätt.

Nu är det en rad andra länder som anslutit sig och bidrar till att föra vidare det arbetet, och Canada tillhör förvisso dessa.

Vid prisceremonin här i går kväll höll utrikesminister John Baird ett engagerat och viktigt tal kring detta, och det visar den vikt som dessa frågor nu får också i Canadas utrikespolitik.

Och det är självfallet mycket välkommet och viktigt.

Gårdagen dominerades annars av arbetsmötet med Global Commission on Internet Governance, med frågan om att överföra ansvaret för den s k IANA-funktionen från USA:s handelsdepartement till någon mer internationell funktion.

Detta kan låta mycket tekniskt, och är det också i sina detaljer, men är i själva verket en politiskt utomordentligt både laddad och viktig fråga.

Det handlar om att USA är villigt att från september nästa år ge upp den sista formella funktionen man har i skötseln av det globala nätet.

Men en förutsättning är att detta kan ske på ett sätt som garanterar det globala nätets fortsatta dynamiska och fria utveckling.

Och det är hur detta skall kunna ske som vi diskuterade intensivt här i Ottawa i går. Jag inleder min dag här med en pressbriefing om de slutsatser vi kom fram till.

Om det sedan kommer att lyckas att bygga tillräckligt internationellt stöd kring en modell som gör att detta överförande från USA kommer att ske är än så länge en öppen fråga. Vi är emellertid övertygade on vikten av att så faktiskt sker.

Det internationella intresset för dessa frågor är betydande.

Nyligen hölls t ex en stor konferens med också internationellt inbjudna i Kina för att markera det stora intresse man där har av frågorna. Och att man följer dem noga i Washington säger sig självt.

Vi hade i går också möjlighet att planera vår kommissions arbete framöver, med möten nästa år i Storbritannien, Nederländerna, Sydfrika, Indien och Brasilien.

Förutom pressbriefing på förmiddagen här kommer jag under dagen att ha ett seminarium om s k digital diplomati på utrikesministeriet här med medverkan av också utrikesminister Baird.

De ser Sverige som lite av en modell i dessa avseende.

Men här i Ottawa har det också blivit åtskilliga diskussioner om Ryssland och Ukraina.

I måndags träffade jag ledningen för utrikesutskottet i underhuset, och i dag blir det lunch i parlamentet med olika senatorer för diskussion främst om just detta.

Och Canada är mycket engagerat i dessa frågor.

Sedan blir det – som alltid – många andra möten också.

I förrgår blev det en kvällsöl med Rysslands f d premiärminister Mikhail Kasyanov, och i går blev det samma sak med amerikanska delstaten Marylands guvernör Martin O’Malley som är på arbetsbesök här.

Kvällar med rysk respektive amerikansk inrikespolitik. Nyttigt i bägge fallen.

Innan jag ger nog hem i kväll hoppas jag hinna med en snabbtitt också i en av stadens bättre bokhandlar.

Canada är ett land med en intressant historia, och dessutom en viktig roll i en rad andra frågor.

T ex investerar Ericsson just nu närmare 9 miljarder kronor (!) för att bygga ett av sina tre globala datacenters i Montreal.

Så det har varit intressant dagar här i såväl Halifax som Ottawa.

3 kommentarer till Nätets frihet och framtid

  1. bggolfevent skriver:

    Intressant och spännande läsning. Lycka till i fortsättningen med dina uppdrag. Du behövs och är en viktig person på den globala scenen.
    Bertil Garpenholt

  2. bildterberg skriver:

    ”Innan jag ger nog hem i kväll hoppas jag hinna med en snabbtitt också i en av stadens bättre bokhandlar. ”

    Om du ändå ska kika in lite i någon bokhandel så kolla
    efter den här högaktuella och angelägna boken:

    http://www.publicbanksolution.com/

    Du kommer alldeles säkert inte bli besviken om du köper den.

  3. Tack för för Nyhetsbrev

    Så roligt att vår Carl Bildt fått den hedervärda Diefenbaker Award av den kanadensiska regeringen för de betydelsefulla insatser som Carl Bildt gjort för friheten på nätet. En stor ära både för Carl Bildt själv men också för landet Sverige.

    Tack vare Carl Bildts stora engagemang i frågan så ses Sverige som lite av en modell i digital diplomati.

