Nu lämnar jag öknen

ABU DHABI: Nu på kvällen lämnar jag öknen och dygnen av mycket intressanta diskussioner här.

Mörkret sänker sig snabbt över öknen, och det blir ju dessutom påtagit mörkt. Men jag skall i alla fall ta mig härifrån till flygplatsen för att genom natten börja att tråckla nig hem till Stockholm igen.

Det var ett tag sedan jag hade möjlighet att sova i den egna sängen, men i morgon är det äntligen dags.

Det är femte året detta möte ordnas, och det samlar experter och politiker från och om regionen till mycket öppna diskussioner.

Och i dag har det inte minst varit frågor relaterad till ISIL som har dominerat våra diskussioner.

Bilden som framträder är tydligt bekymmersam. Flera experter varnade för att underskatta den attraktionskraft som ISIL faktiskt har i såväl regionen som den vidare världen.

Men samtidigt finns det en skepsis till att ISIL:s försök att bygga en egen stat kommer att lyckas. Vi diskuterade paralleller med det försök i denna riktning som ju talibanerna gjorde, men som egentligen misslyckades redan före 2001.

Och mycket talar för att samma sak förr eller senare kommer att hända här.

Problemet är att det riskerar at bli senare snarare än förr, och att åtskilligt annat då hinner att hända i regionen.

Genom våra diskussioner löpte som en röd tråd frågan om Syrien och det faktum att vi saknar en verksam politik.

Och här vittnade flera om att operationer a mot ISIL snarare stärkt de mer fundamentalistiska krafterna, medan de s k moderata nu är så marginaliserade att en person som kom direkt från Aleppo till våra diskussioner inte hade innan hitta dem alls.

Men vi lämnade nog alla dessa diskussioner med insikten om att politiken vad gäller Syrien kräver ny uppmärksamhet.

Vi står inför besvärliga vägval ed betydande konsekvenser.

Men nu lämnar jag i söla fall här och åker hem till Stockholm för några dagar.

Ett möjligt snabbt besök i Bryssel i veckan står på programmet, och näst helg kommer jag så att befinna mig borta i Canada

7 kommentarer till Nu lämnar jag öknen

  1. bggolfevent skriver:

    Alltid intressant att läsa och att få ”insiderinfo” På det viset kan jag hålla mig ajour och uppdaterad. Bertil Garpenhol (f.d. Granne på Karlavägen)

  2. Du är en intressant person med kloka tankar, väljer fortsatt att se dig som vår utrikesminister så kör på, bäste Carl!

  3. Tack för Nyhetsbrev

    Jag tror, liksom Carl Bildt, att ISIL ej kommer att lyckas bygga en egen stat.
    Förhoppningsvis kommer denna terrororganisation med sitt skräckvälde snart att bekämpas.

    Roligt att förhandlingarna ute i öknen varit intressanta och givande.

    Carl Bildt skriver att mörkret sänker sig snabbt över öknen. Då tänker jag på Skånes landsbygd. Varje gång jag är där så tycker jag att det blir mörkt väldigt fort. Faktiskt kolsvart. Stjärnhimlen är så fantastisk där nere.

    Jag önskar Carl Bildt en angenäm resa hem.

  4. Rajko Dukic skriver:

    Vem köper olja från IS? Det måste vara ett terroristland och man ska införa sanktioner mot landet.

  5. Carina Rydberg skriver:

    En helt annan sak. Läste om din kapade mailadress. Min gissning är att detta har gjorts via din blogg – för så är det i mitt fall.

    http://www.boktipset.se/blogg/carinarydberg/2014/11/17/pjas-om-vladimir-putin-det-vet-vi-inte-men-den-ryska-narvaron-finns-forvisso/

  6. Putinbloggen skriver:

    PRESS STOP. Här är bildtbeviset som skall föra Sverige in i Nato,

    http://putinbloggen.wordpress.com/

  7. Swedish Peace Veteran in Australia.
    http://www.newstime2014.com/AUSTRALIA.html
    The Whole World start to look like one single monumental evil ISIS.
    The poor will get more jobs and less money and the rich getting less things to do, and more money.

