Heldag med IISS och världen

OSLO: Här har det varit en dag helt och hållet med diskussioner om de olika utmaningar i fråga om fred och säkerhet som vi står inför i världen i dag.

IISS:s årliga Global Strategic Review, som vi stod värd för i Stockholm för ett år sedan, samlar ju ett antal hundra av världens ledande tänkare och tyckare när det gäller dessa frågor.

För min del – och jag tillhörde ju inledningstalarna i det ståtliga Rådhuset i Oslo i går kväll – har det blivit mycket om säkerheten i Europa i ljuset av den fortsatta konflikten mellan Ryssland och Ukraina.

Den fortsatta och nu än mer formaliserade vapenvilan är självfallet positiv, men det är viktigt att inte förväxla denna med en fred eller en lösning av konflikten.

En vapenvila är en vapenvila – vare sug mer eller mindre.

Och också mot den bakgrunden har det, också med tänkare från Ryssland och Ukraina, blivit åtskilliga samtal om möjliga vägar framåt.

Men konflikterna är många, och mycket här har självfallet handlat om de olika utmaningarna i Iran och Mellersta Östern.

Jag hann dock med att sitta med i en diskussion om utmaningarna i Sahel-regionen också, och jag gjorde det inte minst not bakgrund av Sveriges kommande engagemang i FN-operationen i Mali.

I början av nästa år kommer vi ju att ha svenska soldater i Timbuktu i Sahara, och då är det ju bra att vi vet vad det egentligen handlar om i denna region.

Det har varit en mycket bra konferens, och jag var hedrad över att de nu bett mig att komma tillbaka som en av de internationella ledamöterna i den Council som är IISS:s politiska styrelse.

Tack och lov blev dock också lite tid över till att besöka en av stadens bättre bokhandlar.

Och jag hittade och inköpte tre intressanta böcker.

En handlade om vikingar i österled.

Normalt här ligger ju fokus naturligt nog på vikingar i västerled, men anknytningarna till det som då kallades Gårdarike, och i dag kallas Ryssland och Ukraina, är trots detta påfallande starka.

En annan var en här nyutkommen bok om Armfeldts fälttåg mot Trondheim 1718 och dess tragiska öde i snöstormen på fjällen vid återtåget till Sverige.

Jag hade för ett antal år sedan anledning att intressera mig för detta, och det skall bli spännande att läsa denna lite modernare skildring från ett norskt perspektiv.

Och den tredje boken var en nyutkommen bok om den 9 april 1940. Det finns frågor som inte upphör att fascinera och intressera en nation – och i grunden är det nog bra att så är fallet.

I morgon lämnar jag så IISS och sätter mig på planet först till New York och därefter till Boston för att avsluta dagen med middag i Cambridge.

Där blir det så på måndagen olika arrangemang i anslutning till det välkända Harvard-universitetet innan det är dags att bege mig vidare till middag i New York.

3 kommentarer till Heldag med IISS och världen

  1. Per Fredö skriver:

    Vilka är egentligen de möjliga vägarna framåt vad gäller Ryssland och Ukraina?

    Sanktionerna har inte hjälpt.
    Buffertzonerna lär bli en nödlösning.

    De som sviker Ukraina är USA och Nato.

    Putin får härja som han vill.

