Från Almedalens myller

VISBY: Det har varit lite dåligt med skrivande sedan jag anlände hit till Visby och Almedalen i onsdags förmiddags, men det får väl förklaras och ursäktas med rätt intensiv verksamhet här under de gångna dagarna.

Här är det normalt inrikespolitiken som står i centrum. Världen verkar normalt knappt existera utanför Visby, dess ringmurar och dess roséångor.

För ett år sedan stördes dock detta förmenta lugn av kuppen i Egypten som kom att föranleda åtskilliga kommentarer men också reflektioner kring ödet för den s k arabiska våren.

I är har alldeles självklart situationen i Ukraina och i de östligare delarna av vårt Europa trängt sig på.

I onsdags kväll hade jag ju en diskussion med Zbigniew Brzezinski som försökte att peka på de större fågeställningar och utmaningar som denna ju innebär.

Och de flesta av de intervjuer jag gjort i radio, TV och i olika media har ju kommit att handla om detta.

Trevligt var också att få diskutera de lite vidare perspektiven för världsordningen med FN-förbundet och de Utrikespolitiska Föreningarna. Det var svårt att undvika slutsatsen att vi nu står inför en mindre stabil och mer osäker situation än under de senaste decennierna.

I eftermiddag, innan det blir dags att återvända över Östersjön till Stockholm, har jag också en diskussion arrangerad av Expressens kulturredaktion om vad krisen i Ukraina betyder för Europa.

I onsdags kväll träffades ett antal utrikesministrar i Berlin, och samtal pågår nu om möjligheten av en övervakad och ömsesidig vapenvila i de östligaste delarna av Ukraina.

Det är självfallet viktigt att denna väg noga och ihålligt prövas, även om jag nog tycker att det finns åtskilligt som tyder på att vi här konfronterade med ett ryskt dubbelspel.

I Bryssel har kvarnarna malt med osedvanlig långsamhet när det gäller att följa upp de viktiga beslut som fattades av stats- och regeringscheferna den 27 juni.

Det finns de som hävdar att det italienska ordförandeskap som ju tillträtt 1 juli bromsar processen eftersom man inte tycker om de slutsatser som den logiskt kommer att leda till. Jag hoppas innerligt att så inte är fallet.

Självfallet har det under mina dagar här i Visby varit åtskilliga kontakter relaterade till denna situation, men också vad gäller den allt allvarligare situationen i Irak.

Vi ser såväl betydande problem med regeringsbildningen i Bagdad som tendenser i Erbil att accelerera en utveckling som kommer att leda till att en självständig kurdisk stat sätts upp.

De utmaningar som ligger i den processen tror jag dock att det vore oklokt att underskatta. Fragmentiseringen av regionen är ett faktum för dagen, men hur man skall nå fram till en ny stabilitet är långt ifrån självklart.

Också utvecklingen i de ockuperade palestinska områdena, och den nu hårda israeliska politiken riktad mot Hamas, inger självfallet betydande oro.

Det är väl i den delen av världen endast de förhandlingar med Iran som i Wien nu går in i ett avgörande skede som inger någon form av optimism. En överenskommelse borde vara möjlig, men i detta konstaterande ligger dessvärre ingen garanti för att en sådan faktiskt kommer att äga rum.

I eftermiddag bär det så tillbaka till Stockholm, och därifrån på ett mer privat besök i Storbritannien under helgen.

Efter olika ärenden där under måndagen bär det så därifrån vidare till Washington där jag på onsdagen tillsammans med riksdagens talman Per Westerberg deltar i ceremonierna med anledning av att kongressens guldmedalj tilldelas Raoul Wallenberg.

Och i samband med detta passar jag självfallet också på att ha andra samtal i den amerikanska huvudstaden liksom att göra ett framträdande på tisdagen för Atlantic Council med den nya europeiska situationen och ett revisionistiskt Ryssland i centrum.

Men för stunden njuter jag fortfarande solen i vackra Visby – och lugnet i trädgården bakom Gotlands Fornsalar.

Nyss inköpte jag en bok om Sören Norrby och situationen i dessa områden under det tidiga 1500-talet.

7 kommentarer till Från Almedalens myller

  1. Tack för Favorit

    Intervju i dag, i P1 studio ett, med en finsk journalist som för första gången är i Almedalen. Hon var imponerad över bland annat Utrikesminister Carl Bildts härliga dans. Hon tyckte att det är positivt att även höga politiker kan koppla av och ”ta ner politiken till mer vardaglig nivå”, som hon sade. Då kan man få människor som normalt inte är så politiskt intresserade att engagera sig, tyckte hon.

    Jag håller med. Politiken blir mjukare och roligare liksom när sådant här händer.

    Så högtidligt med kongressens guldmedalj till Raoul Wallenberg

  2. Tack för Nyhetsbrev

    Alltid lika intressant att följa Utrikesminister Carl Bildt:s viktiga arbete för fred och säkerhet i världen

  3. ororolig skriver:

    kan jag få kommentera

  4. ororolig skriver:

    detta är inget inlägg: vem har möjlighet att styra över mitt tangentbord: jag kommer att göra allt som står i min makt att få reda på hur detta är möjligt: mina punkter blir utropstecken: osv: jag kan inte skriva stora bokstäver: denna fräckhet har inga gränser:

  5. ororolig skriver:

    ni har förstört min dator igen: denna gång på ett nytt sätt: jag kommer att gå vidare för att se vem som har det demokratiska ansvaret: att vår utrikesminister har ett uppdrag för att överse internet gör detta så allvarligt att det är en politisk fråga: ni är så fräcka att ni måste ha en mycket stark överrock:

  6. ororolig skriver:

    Det här skriver jag bara för att jag är så arg. Hur f-n kan ni släppa igenom Inga-lill Adolfssons inlägg. Om nu hon inte har något eget vett så hjälp henne. Stoppa hennes inlägg. Det är inte första gången någon blir stoppad. Oops, nu har någon återgett mig den exklusiva rätten till mitt eget tangentbord. Att på detta sätt visa makt kan ha en baksida. CB är utsedd av världssamfundet för att överse internets framtid. Makt är alltid en känslig fråga. Jag skulle inte våga skriva på WordPress om jag inte hade flera hårdskivor. Ni borde skämmas.

  7. bildterberg skriver:

    Bildts kompis Poroshenko verkar följa en plan skisserad av
    RAND Corporation (där Bildt var styrelseledamot 2002-2006):

    http://www.globalresearch.ca/president-poroshenko-uses-rand-corporation-action-plan-for-eastern-ukraine-including-ground-assaults-and-air-strikes/5389795

    En fortlöpande uppföljning av implementeringen av denna plan
    återfinns här:

    http://rt.com/news/eastern-ukraine-army-operation-680/

