En dag med nätets framtid

STOCKHOLM: För mig har detta varit en dag så gott som uteslutande med vår globala kommission om internet-frågor, och som sådan har det varit en mycket produktiv dag i den internationella diplomatins och politikens allra yttersta framkant.

Till det vi gjort är att ha lagt fast kommande möten i Seoul i Korea och Ottawa i Kanada under hösten, och det finns dessutom ett antal inbjudningar för 2015.

Men dit är det långt.

Men mötet i Seoul kommer vi, som det nu ser ut, att fokusera på olika scenarier för nätets framtid, med de risker som ligger i en balkanisering av detta i en tid av ökande internationella motsättningar i fokus.

Vi identifierade också en rad andra frågeställningar, utöver de mer snäva om de olika mekanismer som styr nätets utformning och användning, som vi kommer att ha anledning att ägna vår uppmärksamhet åt framöver.

Dagens nackdel var dock att jag inte hade någon möjlighet att följa diskussionerna på Stockholm Internet Forum, men olika strödda signaler till mig under dagen gjorde gällande att de var än bättre än förra året.

I morgon mitt på dagen kommer jag i alla fall att ha möjlighet att ansluta för att säga några ord och ansluta till de avslutande diskussionerna. Jag ser fram mot det.

Innan dess blir det dock både regeringssammanträde och konselj med Kungen på Slottet.

I kväll är ju Fredrik Reinfeldt i Bryssel för middag med de övriga stats- och regeringscheferna i EU, och det har självfallet föranlett en del kontakter under dagen, inte minst med anledning av situationen mellan Ryssland och Ukraina.

Och i morgon handlar det om att följa upp också de diskussionerna.

5 kommentarer till En dag med nätets framtid

  1. Varg i Veum skriver:

    När ska Sverige erbjuda Snowden asyl? Vad jag förstår har sverige regler om att skydda folk som föföljs av stater och folk som är hatade av några i deras hemland.

  2. Kachina skriver:

    Ture Sjölander, jag håller med dig i stort, men jag följer diskussionerna här och på Facebook,……..och noterar personangreppen på Carl Bildt, Men, synligt använder du dig inte av personangrepp, Ture. Dig till heder.

    Jag är definitivt emot Carl Bildt vad gäller politisk åsikt, men när det gäller person måste vi inse att Carl Bildt agerar politiskt efter ”den korridor han befinner sig i”.

    Han är människa, men kan bara mänskligt göra det som är möjligt inom korridoren.

    Så, vad jag önskar är mindre personangrepp och mer konstruktiv kritik mot den högerpolitik som förts de senaste trettio åren,…….och detta innefattar inte endast moderaterna. Sossarna får ta sin beskärda del.

  3. Kachina skriver:

    Vi lever i ett föråldrat stadsmässigt system som måste skrivas om, från grunden. Vi upprepar ständigt historiska misstag. Nu senast läste jag om counties i USA som upprepar perioden 1875-1935 genom att med bulldozers riva tältläger innehållande bostadslösa och arbetslösa och ge dem enkel biljett utanför kommungränsen.

    Alltså, att ge offren för depressionen skulden för depressionens verkningar.

    DET GÅR INTE. De flesta av dessa olyckliga människor är utbildade på gymnasienivå. De kan hantera dator och Android, De kan kommunicera. ”Övermakten” har tagit sig vatten över huvudet. Det kommer att orsaka en global revolt, som resulterar i att övermakten förlorar ”huvudet”. (1789)

    DET ÄR OUNDVIKLIGT OM INTE ÖVERMAKTEN INSER FAKTUM och skriver nya författningar där demokrati är en löpande process och inte ett statiskt tillstånd som styrs av en liten ”elit”..

  4. Thank You Kachina. Noterat och placerat:
    http://www.newstime2010.net/RIKSDAGSVALET_se.html
    Jag tycker bara att Carl’s ambitioner ar sa laga nar han kunde sitta pa slottet som statsoverhuvud istallet for mig.
    Kunde tanka mig att banta ner mina egna aspirationer om han fick andan ur vagnen, och bli hans Envoy.
    Det stora ”politiska” asikterna ligger bortom partipolitiken.
    Det ar bara drangar som sysslar med politk runt varlden.
    Det tycker alla Kungar.

