Och i morgon i Stockholm

HALMSTAD: Snart lyfter jag tillbaka till Stockholm efter tre dagar av diskussioner om Europa och dess utmaningar här i södra Skandinavien.

Jag började i Köpenhamn och avslutade i dag här i denna gamla danska fästningsstad, som ju dock sedan mer än 300 år är en del av det svenska riket.

Det sägs att Sverige och Danmark är de europeiska nationer som fört flest krig mot varandra, och går man längre tillbaka i den halländska kustbygdens historia är det förvisso dessa ständiga konflikter som dominerar.

När vi för något år sedan kom ihåg minnet av freden i Knäred 1613 hade jag ju möjlighet att även här filosofera lite mer kring detta.

Men nu är detta en region som växer samman allt mer och all tydligare.

När jag på eftermiddagen här besökte Tylö Bastu – ett framgångsrikt företag i Halmstad som exporterar 80% av sin produktion – brättades det om hur kunder och återförsäljare flyger till Kastrup, sätter sig på tåget där och efter två timmar stiger av på Halmstads centralstation.

Det är den europeiska integrationen som förändrar och förbättrar förutsättningarna för tillväxt och utveckling.

Sanningen är ju att det är inom denna vidare och fastare europeiska ram som också integrationen i Norden har tagit ett steg framåt.

Frihandeln mellan de nordiska länder – en gång långt ifrån självklar – blev faktiskt ett resultat av de europeiska integrationssträvandena. Själva verkade vi inte riktigt klara det.

Men i diskussioner i Köpenhamn, Malmö, Lund och Halmstad under dessa dygn har det varit situationen i östra Europa som har dominerat frågestunder och debatter.

Vad som hänt och händer i Ukraina intresserar, engagerar och oroar många. Och att det är så är naturligt. Det handlar om en allvarlig utmaning mot stabiliteten och säkerheten i vårt Europa.

Mina grundläggande budskap och besked har hela tiden varit desamma: vi behöver ett starkare och bättre europeiskt samarbete inte minst när det gäller utrikes- och säkerhetspolitiken.

Ett försvagat EU innebär ett osäkrare Europa – i sin förlängning t o ett farligare Europa.

Under mina dagar här dialogprocessen i Ukraina gått framåt. I dag var det möte i Nikolajev i den Kherson-region som jag ju besökte för mindre än en vecka sedan. Det förefaller att ha varit konstruktivt.

Och jag har haft anledning att varmt välkomna det uttalande om samarbete och försoning som man enat sig om i det ukrainska parlamentet.

Till de övriga frågor jag kommer att ha anledning att uppdatera mig om i morgon i Stockholm hör de katastrofala översvämningarna i främst Bosnien och Serbien och olika europeiska insatser för att hjälpa till.

EU-kommissionären Kristalina Georgieva finns just nu på plats i Bosnien efter att tidigare ha besökt de drabbade områdena i Serbien, och hennes rapport blir ju viktig för de fortsatta stödinsatser från EU och olika länder som alldeles säkert kommer att bli aktuella.

I morgon blir det självfallet såväl regeringssammanträde som genomgång av olika aktuella ärenden på UD, men huvuddelen av dagen ägnas olika kampanjverksamheter i Stockholms-trakten inför EU-valet.

Mitt på dagen har finansminister Anders Borg och jag gemensamt torgmöte i centrala Stockholm för att gemensamt ge vår syn på Europas viktiga utmaningar under de kommande åren och samtidigt försöka att svara på de olika frågor som säkert finns.

Och på fredag åker jag tillsammans med Anna Maria till Göteborg för olika både gemensamma och enskilda insatser där under dagen.

En kommentar till Och i morgon i Stockholm

  1. Tack för Nyhetsbrev

    Varmt lycka till i EU- Parlamentsvalet

