Tillbaks i Kiev

KIEV: Bara några snabba rader mitt i natten innan det är dags för några timmars sömn.

Efter det att jag landat på Borispol-flygplatsen här – det är mitt femte besök i Ukraina på sju månader – bar det raka vägen in till regeringsbyggnaden för att sitta ner med premiärminister Arsenij Yatsenyuk och diskutera såväl Ukrainas aktuella läge som vad vi kan höra gör att stödja och hjälpa.

I ett mycket svårt läge – en ekonomi vid konkursens rang, ett del av landet ockuperat och andra delar utsatta för starka försök till destabilisering – har hans nya regering klarat sig väl.

I dag tog t ex parlamentet Rada den nya lagen om offentlig upphandling som är en väsentlig del i kampen mot den korruption som ju varit så förödande för landets ekonomi.

Men uppgifter framöver saknas inte. Under de senaste dygnen har Ryssland, vid sidan av allt annat, påtagligt skruvat upp användningen av energivapnet i syfte att destabilisera Ukraina.

Därmed hotar ännu en kris mitt inne i de som redan råder. Viktigt att notera är att så gott som alla dessa kriser utlösts av eller drivits fram av åtgärder vidtagna av Ryssland.

Viktigt är att Ukraina i detta läge tydligt har det demokratiska Europas fulla stöd, och vi diskuterade en rad olika aspekter på vad som kan göras i detta hänseende.

Från mötet med Arsenij Yatsenyuk bar det direkt av till middag med Petro Poroshenko, som just ny tydligt leder i de olika opinionsmätningarna inför presidentvalet i maj, och min slovakiske kollega Miroslav Lajcak.

Och här fortsatte till en bit efter midnatt diskussionerna om olika aspekter på landets situation och vad som bör göras – och inte göras! – från EU:s och det internationella samfundets i övrigt sida.

Hela morgondagen kommer jag så att tillbringa här i Kiev för olika diskussioner och anföranden, och avslutar med att vara med i vad som anses vara landets i dessa hänseenden mest sedda och inflytelserika TV-program.

På lördag fortsätter jag så, enligt planen som den just nu ser ut, till först Odessa och sedan Cherson i de sydligare delarna av landet.

6 kommentarer till Tillbaks i Kiev

  1. Petter Sehlin skriver:

    Carl, jag blir stolt över att vara Svensk när jag läser det du skriver.

    Jag är ingen stor man men jag jobbar så hårt jag kan varje dag för att Sverige ska vara och förbli en demokratisk och moralisk förebild när det gäller att stötta alla de som inom och utom våra gränser behöver stöd för sitt eget demokratiska och människorättsliga arbete.

    Jag är medveten om att det låter lite löjligt och att timmen måhända är sen, men ditt outröttliga arbete och engagemang inspirerar mig oerhört. Hälsa våra vänner i Ukraina och resten av världen att vi står med dem i deras arbete för fred, frihet och demokrati åt alla folk!

  2. Mats Larsson skriver:

    Mycket bra talat.

  3. Två snabba jag hoppas du har tid att svara på; Vad heter programmet du ska vara med i,samt i vilken kanal och när sänds det på Ukrainsk TV?

  4. Via den apolitiska tidskriften epochtimes.com kan man finna länkar till http://www.natowatch.org och deras sammanställningar av geopolitisk status för både den Arktiska och den Krimeanska situationen. Kan detta material utgöra basis för konsensus och fredsuppbyggnad ?
    Då det belyser de inblandade parternas ståndpunkter och intressen…

    http://www.natowatch.org/sites/default/files/briefing_paper_no_49_-_ukraine_russia_crimea.pdf

    http://www.natowatch.org/sites/default/files/briefing_paper_no.48_-_the_arctic_and_nato_revisited.pdf

  5. Kachina skriver:

    Uppriktigt, Carl Bildt. Vilken politik skall vi i den stora massan stödja, George W Bush öppna neoliberalism med återgång till 1700-talet, där en liten elit förtrycker den stora grå massan, eller Putins återgång till den kommunistiska politiken från 1920-talet,, där en liten elit förtrycker den stora grå massan?????

    Fattar du inte att vi nått vägs ände, där det inte finns något att välja på, annat än avgrunden?

    Varför arbetar du för endera sidan?

    Lägg av, och betrakta bara det som sker. Inget sker utan föregående mening i det stora alltet. Det som händer nu har ett syfte, högre än de ”höga höns” du tjänar under. Det syftet blir uppenbart först när ordning kommer efter kaos.

    Så, varför ta ställning nu? Syftet uppenbarar sig efteråt.

    Låt det ske, det som skall ske.

  6. Tack för Nyhetsbrev

    Jag är stolt över att vara svensk och omåttligt stolt över att Sverige har en så enastående och kunnig samt engagerad Utrikesminister Carl Bildt som så framgångsrikt och ivrigt arbetar för mänskliga rättigheter och fred i världen

