Afrika och Afghanistan

BRYSSEL: Tidiga flyget från Bromma förde mig – och rätt många i övrigt från UD på väg till olika möten – till Bryssel och min dag här.

Mitt formella ärende på Nato-högkvarteret var ministermötet med ISAF-nationerna för sedvanlig uppdatering av situationen i Afghanistan.

Bara dagar före första omgången i presidentvalet nu på lördag ser situationen bättre ut än före det tidigare valet 2009.

Talibanerna har gjort ett antal attacker i Kabul – senast i dag – men rapporterna säger att det på det stora hela taget är en klart bättre situation när det gäller säkerheten än 2009.

Och vi får nu bara hoppas att detta håller sig fram till och över valdagen – och den andra valomgången som med största sannolikhet kommer att bli nödvändig.

I mitt inlägg på mötet talade jag allra främst om betydelsen av valet och perioden omedelbart därefter, och uppmanade till en intensiv politisk dialog med de olika kandidaterna och aktörerna.

En stabil och legitim övergång från president Karzais långa period till en ny president är nyckeln till hur landet kommer att klara sig under de närmaste åren.

Men jag passade också på att – som jag brukar göra på dessa möten – peka på vårt misslyckande när det gäller opiumproduktionen i landet och på betydelsen av dialogen med alla Afghanistans grannar och näraliggande länder.

I korridoren på Nato blev det också åtskilliga andra möten, med frågan om Ryssland och Ukraina i centrum. Det hade självfallet sitt intresse att höra lite om diskussionerna på Nato-mötet under gårdagen.

Jag hade också ett möte med Nato:s militära överbefälhavare general Breedlove för att jämföra våra respektive bedömningar av den ryska politiken och de ryska åtgärderna.

Men nu är det på det stora toppmötet mellan EU och Afrika som jag för Sveriges färger.

Jag har hamnat mellan Sudan – som inte är här alls – och SydSudan – vars ledning med anledning av krisen i landet inte haft möjlighet att komma hit.

Men i övrigt är huvuddelen av Afrikas politiska ledare på plats.

Relationen med Europa är viktig, och kommer att bli det än mer i framtiden.

Frågor om fred och säkerhet är i centrum för bara diskussioner, och jag kommer att påminna om den betydelse som respekten för den territoriella integriteten har inte bara för Europa utan för stabiliteten i varje del av världen.

En värld där en mentalitet av ”smash-and-grab” kan breda ut sig blir en farligare värld för oss alla.

Utmaningarna i Afrika när det gäller stabilitet är inte obetydliga.

Här på vårt möte har FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon – som är speciell gäst – redogjort för sina tankar om en betydande FN-styrka i Centralafrikanska Republiken, och vi har också haft möjlighet att utbyta perspektiv på utvecklingen i Sahel i allmänhet och Mali i synnerhet.

Frågor kring Somalia, och piratverksamhet till sjöss, står så gott som alltid på dagordningen.

Och kring allt detta kommer diskussionerna att fortsätta också över kvällens middag.

Men när mötet återupptas i morgon förmiddag kommer jag redan att vara tillbaka i Stockholm, och kabinettssekreterare Frank Belfrage får ta plats bakom den svenska flaggan.

3 kommentarer till Afrika och Afghanistan

  1. Jojo p skriver:

    Bra att få lite nyheter denna väg, när svenska nyhetsprogram älskar att uppehålla sig vid petitesser eller pedofilnyheter.
    Bildts formulering smash and grab mentalitet är välfunnet i dessa dagar f.ö.

