Ny vecka börjar

BAMAKO-PARIS-STOCKHOLM: Så är jag då på väg hem efter två synnerligen intressanta och givande dygn i Mali med dess och den vidare Sahel-regionens olika utmaningar.

Det blir förvisso en del att göra i Stockholm med att följa upp denna resas olika frågor, men samtidigt är det ju också nya arbetsuppgifter som väntat.

På tisdag morgon sammanträder utrikesnämnden på Slottet, och här informerar och konsulterar ju alltid regeringen i viktigare frågor.

Våra olika utlandsinsatser tillhör traditionellt de frågor som alltid står på nämndens dagordning, och tisdagens sammanträde är självfallet inget undantag i den delen.

Mali kommer självklart upp.

I morgon har jag också möte med vårt strategiska råd, och där kommer vi nu att återvända till de frågor kring Arktis som vi ju ägnade mycket uppmärksamhet under våra två år med ordförandeskapet i Arktiska Rådet.

På onsdag är det så dags för årets utrikespolitiska debatt i riksdagen, och den inleds ju traditionellt med att jag presenterar regeringens utrikespolitiska deklaration.

Och därefter har oppositionen att presentera sin syn. I grunddragen tror jag knappast att skillnaderna är särskilt stora, men självfallet finns det alltid frågor att diskutera.

På onsdag eftermiddag skall jag försöka få lite tid att också ägna mig åt de viktiga nätfrågorna.

Jag har ju fått förtroendet att leda arbetet med en oberoende internationell kommission kring dessa, och det är hög att vi börjar att planera dess arbete.

På torsdag är det så dags för regeringssammanträde, men redan mitt på dagen lämnar jag åter fäderneslandet, men nu med Ostasien som destination.

På fredag kväll möts i Shanghai Stockholm China Forum för de diskussioner som vi ju arrangerat två gånger om året sedan åtskilliga år tillbaka för diskussion om utvecklingen i Kina och våra relationer till det allt viktigare landet.

Och det blir andra gången vi möts i Kina – senhösten 2012 möttes vi ju i Beijing omedelbart efter den viktiga partikongressen.

Nu vet vi lite mer om utvecklingen i Kina under dess nya ledning, och det blir alldeles säkert spännande och viktiga diskussioner.

Det var ett bra tag sedan jag senast var i Shanghai, och innan jag lämnar staden passar jag självklart på tillfället att träffa också de företrädare för svenska företag som finns här.

Från Shanghai fortsätter så min resa – över ett stopp söndag kväll och måndag i Shandong-provinsen – till Beijing för politiska överläggningar där.

Men till den saken, och resans fortsättning, kommer det att finnas anledning att återkomma.

Härnäst är det Stockholm och de viktiga dagarna hemma som står på programmet.

En kommentar till Ny vecka börjar

  1. ture sjolander skriver:

    Final Stetement:
    Vilken enorm mental och intellektuell fattigdom som rader over hela varlden i alla lander och inte bara i Nord Korea och alla de andra hackkycklingarna i olika varldsdelar.
    Det borjar bli en ara att vara en Persona non Grata.

    Varldshyckleriet har nu natt kulmen.
    Jag onskar inte langre att bli associerad med en enda obekant, bekant,”van”, person, nation eller organisation fortsattningsvis.

    Livskvaliteten har helt gatt forlorad i allt samrore med manniskor.

    Good luck – jag har fatt mer an nog av alla clowner pa denna clobala absurda teater.

    -Ture Sjolander

