Skulle varit i Reykjavik…

BRYSSEL: När detta skrivs skulle jag egentligen redan ha varit i Reykjavik, men så blev det inte.

Tanken var att ett av våra statsflygplan skulle ta Danmarks och Finlands utrikesministrar och mig, samt våra medarbetare, från våra möten här i Bryssel till Island för det stora mötet med alla Nordens utrikes- och försvarsministrar som skulle äga rum där.

Men tekniska fel kom emellan, kommersiella alternativ som fortfarande räddar det stora mötet finns helt enkelt inte, och vi väntar nu på att ett inhyrt flygplan skall hämta oss från Bryssel till Reykjavik.

Vi får hoppas att i alla fall det fungerar. Jag har lärt mig att osvuret nog är bäst.

Men dagen tidigare här i Bryssel har varit produktiv.

Den började med diskussioner med olika representanter för EPP-partierna om förberedelserna för Europavalet i största allmänhet och den stora EPP-kongressen i Dublin i början av mars i synnerhet.

Och jag framförde mina sedvanliga farhågor för att vi riskerar att hamna i en svårhanterlig institutionell situation efter EP-valet i maj om vi inte tänker igenom dessa saker ordentligt i förväg.

Från det var det i väg till diskussion om framtiden för det Östliga Partnerskapet med perspektivet fram till toppmötet i Riga i maj 2015.

Det blev ett konstruktivt utbyte av tankar, med en hel del nya trådar att spinna på inför kommande diskussioner.

Med Nikolay Mladenov blev det sedan en timmes diskussion om alla de växande utmaningarna i hela det komplicerade området mellan Beirut och Basra – med läget i Irak inför valet i april i självklart fokus.

Men dagen gav också möjlighet till lite fördjupade diskussioner med Catherine Ashton i olika frågor, och till dessa hörde alldeles självklart relationerna med sidan.

Sedan började problemen med flygplan, och det blev att sitta på ett café vid Berlaymont och ömsom tala i telefon om hur detta skulle lösas och ömsom utnyttja tillfället till samtal med personer som i alla fall hade tid för en kopp kaffe.

Det var inte riktigt så det var tänkt, men det var inte utan sitt värde i alla fall.

Snart hoppas jag i alla fall att det skall vara möjligt att komma iväg i riktning Reykjavik, och att det skall vara möjligt att rädda åtminstone delar av detta möte.

Det är ju inte ofta alla Nordens utrikes- och försvarsministrar har möjlighet att träffas, och just samarbetet på dessa kombinerade områden tillhör ju det som samtliga våra regeringar just nu ger prioritet.

Jag hoppas att vi hinner fram för i alla fall någon tid tillsammans i kväll, och sedan har vi någon timme ute på Keflavik-basen innan det är dags att styra hemåt igen.

6 kommentarer till Skulle varit i Reykjavik…

  1. ture sjolander skriver:

    ”du ar inte ens i Sverige”

    Eftersom Jag ar Sverige, och inte bara en svensk medborgare har jag varit i Sverige var enda timme i mitt nu langa liv var an jag befunnit mig geografiskt i varlden.

    Sa talar kanske en sann nationalist men min lardom i Mitt land gjorde mig till en Globalistic Patriot, as well.
    Det ena utesluter inte det andra, snarare tvartom.

    Det finns dock klara tendenser inom Sverige som tyder pa att min person systematiskt degraderats sedan 1996 av en klanlik grupp av mindre sympatiska medborgare pa s.k. ”hogre ort”.
    Det ar minsann mycket viktigt att kommande riksdagval 2014 tar fasta pa detta och skyndsamt sanerar dessa politiska lager, inom landet.

    En svensk osthyvel hjalper inte for att korrigera dessa klaner.
    Svenskt bondfornuft finns sakert fortfarande!
    http://www.sjolanders.homestead.com/

  2. ture sjolander skriver:

    Just Du Carl, kan NU med dina omfattande internationella kontakter forsakra oss om att ingen kommer att forkorta mitt liv!
    Ja, jag har starka skal for att tro det kan komma att intraffa
    Var egen rikspolis har informerats i gar.

  3. metusalem skriver:

    Ture S är alldeles uppenbart orolig för att någon önskar förkorta hans liv. Eftersom polisen på hög nivå är underättade kan man nog inte göra mer än hålla tummarna för att Ture skall klara sig. Då Ture nu informerat vår utrikesminister får man kanske tro att detta är på riktigt, eller har vi att göra med svårartad hybris?

