Davos och dess diskussioner

DAVOS: En dag fylld av diskussioner, möten och överläggningar av mest varierande sort och karaktär.

Det är så det brukar vara här i Davos under detta årliga globala jättemöte.

En del av detta är diplomati i stordriftsformat. Ett mycket stort antal utrikesministrar är på plats.

Och därtill sägs det att ett 80-tal stats- och regeringschefer finns här under någon av dessa dager.

Men mest intressant är trots allt att träffa alla dem som inte tillhör någon av dessa kategorier. Och det har blivit många sådana möten under dagen.

Till traditionella möten här hör alltid det med internationella Röda Korset ICRC. Ingen har som de konkret information om några av de mest krävande situationer vi står inför i världen i dag.

Så det kom att handla om Södra Sudan och hela bältet av kriser i Afrika, om Syrien och riskerna över hela Levanten och om Afghanistan och den vidare regionens olika utmaningar.

Men mycket av dagen har dock kommit att handla om Ukraina. Upprepade samtal med Catherine Ashton, som också är här, men vars agenda än mer just domineras av de olika samtalen med och om Iran. Och åtskilliga samtal med andra med djupare insikt om situationen i landet.

Allt står och väger – men blir i grunden allt farligare.

Utåt har dagen i Davos säkert dominerats av Iran och president Rohani och hans anförande här. Dessvärre hade jag inte möjlighet att lyssna, och tyvärr har andra kriser just nu trängt ut just denna fråga.

Men det kommer att bli åtskilligt mer Iran för mig framöver.

Efter schweizisk middag om de olika utmaningar som OSCE står inför är det nu dags för några timmars vila.

Det är en ny dag i morgon.

3 kommentarer till Davos och dess diskussioner

  1. ture sjolander skriver:

    Alla delegater missar sakert den stralande milsvida utsikten over framtiden om de inte hinner ta linbanan upp till bergstoppen i Davos?
    Obetalbar view!
    http://www.newstime2014.com/

  2. demiwotan skriver:

    Trots allt tycker jag att det är ett befriande och förlåtande drag i en Värld så full med defekter att det fortfarande finns möjlighet att välja om man vill leva i ett samhälle med fler permissiva drag eller ett med något färre. Det är väl detta som de flesta underlåter att se. Vidare kan man väl framhålla att när det gäller information och Internationella relationer så är det inte dess uppgift att sprida en sann bild av verkligheten. Informationens uppgift är istället, när det gäller denna disciplin, att ge en medvetet vinklad bild. Så har det alltid varit, kommer alltid att förbli, oavsett vem som har ordet.

  3. Carina Rydberg skriver:

    Publicera inte men nu har jag just fått veta att en av mina facebook-kontakters bankkonton kapades i december. Banken var SEB och summan cirka 200 000 kronor. Hon blev självklart kompenserad. Man spårade stölden och hamnade i London. Det är allt jag vet.

    Mitt eget Facebook-konto är liksom mina övriga konton kapade sedan länge och jag har alltid misstänkt att det finns en anledning till det.

    Det här känns mycket obehagligt men jag vet att jag i nuläget är helt rättslös. Mitt förlag och flera representanter för det svenska rättsväsendet känner till detta över ett år tillbaka men drar förmodligen slutsatsen att jag är från mina sinnen. Alltså kan detta pågå.

    Den 4 februari reser jag som sagt till New York.

