Och nu i Schweiz

ZÜRICH: Mest skräp med vintern i större delen av Europa detta år.

Inte heller här i norra Schweiz går det att finna mycket snö, om man nu avstår från att röra sig upp i de högre höjderna i Alperna.

Men innan jag kom hit för middag var det arbetsdag med diverse kontakter i Stockholm.

Trevligt var när Jörn Donner från Finland kom förbi för samtal.

Han tillhör möjligen inte den politiska korrekthetens ledande mästare, men kanske är det det som gör honom spännande att lyssna till och tala med.

Jag minns fortfarande hans reflektioner om Sverige 1982 – mycket, men inte allt, har förändrats sedan dess – och läste inte utan behållning hans lilla bok om Mannerheim för något år sedan. Och han tillhör förvisso fortfarande ledamöterna av Finlands Riksdag.

Det är fint. Han skulle förmodligen säga fint som f-n.

Innan dess satt jag ner med medarbetare och diskuterade våra olika mer militära insatser utomlands.

Och till den frågan kommer det ju att finnas anledning att återkomma inom den närmaste tiden. Utmaningar saknas inte.

Men nu sitter jag i utkanten av Zürich för mer informella diskussioner i en krets som i lite olika konstellationer har träffats sedan åtskilliga år tillbaka.

Från vår sida har vi ju ett konstruktivt och viktigt samarbete med Schweiz i en lång rad olika frågor.

Just nu är det kanske det schweiziska beslutet att anskaffa nya Gripen som tilldrar sig mest uppmärksamhet. Tillsammans med några andra frågor kommer det att bli föremål för en folkomröstning den 18 maj.

Osvuret är bäst, men går det som vi hoppas lägger det ju en än stadigare grund för samarbetet på en rad områden mellan våra bägge länder.

Och besluten i såväl Schweiz som Brasilien – förutom Sverige – om nya Gripen ger ju detta program stadga och styrka för åtskilliga decennier framöver.

Men samarbetet har djup utöver detta. Jag sätter alltid stort värde på de mycket öppna diskussioner vi kan ha med olika kollegor här i Schweiz.

Och jag har ju också mina personliga minnen.

Som mycket ung pojke kom jag hit under ett antal månader i samband med att min far var på växeltjänstgöring i den schweiziska armén. Och under olika år med internationell tjänst och FN hade jag ju såväl kontor som bostad i Genève.

Så det blev en både trevlig och intressant middag med olika utrikes- och säkerhetspolitiska perspektiv i kväll.

Och sedan fortsätter samtalen under morgondagen.

En kommentar till Och nu i Schweiz

  1. Per Fredö skriver:

    Det gäller att knyta goda kontakter och göra bra affärer på så här trevliga sammankomster..
    Annars så är ju inte erfarenheterna så särskilt stora när Davos är resmålet.

    Men nu gäller det Gripen och då är de säkert annorlunda.

    Skulle det inte bli ren folkomröstning i Schweiz först?
    Men sen ska den ju tolkas också förstås.

