Och i dag Riga och Trakai

BERLIN: Tidig morgon vid Friedrichstrasse mitt i den tyska huvudstaden. Alldeles strax bär det iväg ut till Tegel-flygplatsen för färden till Riga.

När jag landade på Tegel i går tidig eftermiddag hade informationen kommit ut om att arbetet med att få ut de två svenska journalisterna från deras fångenskap i Syrien nu hade krönts med framgång.

Och jag kunde sända ut det tack till de olika personer som arbetat intensivt med denna fråga som kom att bli min egentlige enda kommentar i frågan.

Jag kunde dock inte låta bli att på twitter notera de kommentarer som gjordes av ledande företrädare för media om hur viktigt det är att arbete med frågor som dessa ibland sker i tysthet. Det är ju inte alltid den inställningen möter full förståelse från den sidan.

För oss är det alltid tillfredsställande när insatser som denna lyckas. Men – och det påminde jag om i går – det finns alltid fortsatta uppgifter.

Fortfarande finns det svenska medborgare som oskyldiga och under svåra förhållanden berövats sin frihet. Och där fortsätter såväl UD:s som andra myndigheters ofta svåra och ibland frustrerande arbete med att försöka att få även dem fria.

Men annars var det självfallet mina samtal med utrikesminister Steinmeier som dominerade min eftermiddag här i går.

Och de spände över registret av viktiga arbetsuppgifter som vi tillsammans står inför just nu.

Det Östliga Partnerskapet, utvecklingen i Syrien, möjligheterna i Iran, relationerna till Ryssland och den strategiska diskussionen inom EU tillhörde de ganska självklara ämnena.

Och de diskussionerna fortsatte sedan i andra sammanhang under kvällen.

I Berlin fanns i går också Moldaviens premiärminister Iuri Leanca och det var naturligt och viktigt att lyssna på hans bedömningar av sitt lands situation just nu.

Men nu bär det vidare till först Riga för att mer ceremoniellt ta emot Cicero-utmärkelsen för främst de insatser jag anses ha gjort för landet i samband med att dess självständighet kunde återupprättas och därefter så småningom vidare till Trakai utanför Vilnius i Litauen.

Där blir det i kväll och i morgon det s k Snow Summit som brukar samla ett antal tänkare och tyckare kring Europas olika utrikespolitiska utmaningar för informella diskussioner under inledningen av det nya året.

2 kommentarer till Och i dag Riga och Trakai

  1. Kachina skriver:

    Ja, det blir till att ni tänker till ordentligt på det sk. Snow Summit. Europas utrikespolitik har allför länge varit av karaktären mesig valp.

  2. Niclas Lindskog skriver:

    Hej Carl,

    Tack för intressant läsning.

    Skulle vilja dryfta en sak med dig. Har med mitt jobb att göra. Vore jättekul om du kunde pm:a mig på facebook.

    Trevlig helg!

    Niclas Lindskog

