Helsingfors – Bryssel – Stockholm – Kiev

KIEV: Det är väl efter midnatt vid stranden av Dnjepr där den flyter förbi den ukrainska huvudstaden, och dags att börja avsluta denna dag.

Den började i Helsingfors, fortsatte i Bryssel, hade en viktig del i Stockholm och har sedan under ett antal timmar av möten avslutats här.

På Nato i Bryssel diskuterade vi operationen i Afghanistan, med tydlig tonvikt på det kommande avgörande presidentvalet, men det blev möjlighet till åtskilliga andra samtal i korridorerna under mina korta timmar där.

Hemma i Stockholm hade jag sedan möjlighet att tala om svensk säkerhetspolitik inför Krigsvetenskapsakademins kunniga och engagerade publik.

Jag talade om behovet av kunskaper, behovet av kontakter och behovet av kapaciteter i vår samlade säkerhetspolitik.

Och det anförandet hittar den intresserade på UD:s hemsida – lätt genom länk från mitt svenska Twitter-konto här till höger.

Efter det anlände jag så hit till ett Kiev som ju står i händelsernas centrum just nu.

Omedelbart satte vi oss såväl i egna möten för att koordinera som med andra nyckeldelegationer. Och att det handlade om Ukraina mer än OSCE tror jag knappast förvånar någon.

Morgondagen blir nog rätt laddad.

Min polske kollega Radek Sikorski kommer tidigt på morgonen, och tillsammans kommer vi att ha en rad möten med olika ukrainska företrädare under dagen.

Men det blir då det.

Nu är det närmast aktuellt att släcka lampan.

Kommentarer inaktiverade.

