Framme i Vilnius

VILNIUS: Efter en intensiv dag hemma med besök såväl av Nigerias tjänstgörande utrikesminister Oawuliri som Irans vice utrikesminister Ravanchi har jag nu landat här i den litauiska huvudstaden för morgondagens och fredagens olika viktiga möten.

Jag måste medge att Vilnius tillhör mina favoriter bland städer. Mer Centraleuropa än Nordeuropa, det skall medges, men tät charm och tät historia.

Och jag började tiden här med middag med min polske kollega Radek Sikorski för att stämma av våra olika bedömningar av vad den närmaste tiden kan erbjuda.

Samtidigt pågår förhandlingar om det gemensamma uttalande som toppmötet på fredag skall resultera i.

Och det är inte alldeles enkelt.

Svårast är, i sedvanlig ordning, de olika frågor som kan föras tillbaka på konflikten mellan Armenien och Azerbaijan om Nagorno-Karabach. Hur de kommer att lösas ut återstår att se.

Någon gång mitt på dagen i morgon anländer Fredrik Reinfeldt hit, men jag är då redan engagerad i dels det stora mötet med civilsamhället i de olika partnerländerna och dels det också stora möte som äger rum om de ekonomiska relationerna.

Åtskilligt här kommer under morgondagen säkert att kretsa kring olika spekulationer om vilken väg Ukrainas president Yanukovich egentligen kommer att gå.

Jag tror inte man skall underskatta möjligheten eller risken för att han försatt sig i en situation där han kommer att tvingas gå i en riktning som han ursprungligen kanske inte tänkt.

Hans finansiella situation kommer nu rätt snabbt att närma sig ett närmast desperat läge.

Men samarbetet inom det Östliga Partnerskapet är både bredare och mer långsiktigt än bara denna fråga just nu, och det finns all anledning att rikta uppmärksamheten också mot andra länder.

Här sitter vi bara ca 30 km från gränsen till Vitryssland, och Minsk är den särklassigt närmaste huvudstaden.

Det är inte vara Vitrysslands utrikesminister som kommer att finnas på plats här, utan också betydande delar av den vitryska oppositionen. Det kommer art finnas goda möjligheter till samtal.

Sverige tillhör ju också de viktiga finansiärerna av det European Humanities University som här i Vilnius utbildar unga vitryssar för den bättre framtid som förr eller senare kommer att komma.

Fredrik Reinfeldt kommer i morgon mer formellt att också träffa Moldaviens premiärminister Iuri Leanca för att uttrycka vårt stöd för den moldaviska regeringens arbete. Sverige är ju den bilateralt största givaren till Moldavien, även om EU-bidragen självfallet är en bra bit större.

Hur många utrikesministrar från EU som kommer hit också till den middag vi har tillsammans med partnerländernas utrikesministrar och Cathy Ashton i morgon kväll vet jag inte, men det blir med all sannolikhet en mycket intressant sådan.

Inte minst mot bakgrund av det han sade också offentligt när jag för inte så länge sedan var i Kiev kommer det att finnas anledning att lyssna extra noggrant på vad Ukrainas utrikesminister Leonid Kozhara möjligen har att säga.

Intressanta dygn blir det med all säkerhet – till och med mycket intressanta.

4 kommentarer till Framme i Vilnius

  1. Gu va du surrar hela tiden om denna Cathy Asthon!
    E du hennes manager?

  2. stig2entreprenoren skriver:

    Ture, det borde kanske ha varit så?

  3. Nellie Taylor skriver:

    Det är första gången jag läser en blogg. Jag tycker du gör ett bra jobb. Birgitta som Snart är 80 år. hej Sves

  4. stig
    din kommentar granskas

