Dag två av dialoger i Delhi

NEW DELHI: I dag har så diskussionerna här på ASEM-mötet fortsatt, med lite mer av allmän diskussion om de olika utmaningar våra olika länder står inför. Och det har förutom varit nyttigt att lyssna på varandra.

Själv hade jag anledning att i diskussionen lyfta fram den allt mer katastrofala humanitära och politiska situationen i och kring konflikten i Syrien.

Men jag passade också på att tacka olika asiatiska länder för konstruktivt intresse för och engagemang i vårt viktiga arbete i Arktiska Rådet.

Från såväl Indiens som Kinas sida lyfte man fram de utmaningar som Afghanistan står inför under det viktiga året 2014, och från EU:s sida var Catherine Ashton tydlig med vårt fortsatta engagemang i och för Afghanistan.

Hon informerade också om våra diskussioner om Myanmar, och om den stora EU Task Force som hon kommer att leda där under de närmaste dagarna.

Hon flyger senare i dag härifrån till Bangkok för ett besök där och senare visare för de viktiga mötena i Myanmar. Landet befinner sig i ett känsligt skede såväl vad gäller de olika interna fredsprocesserna som förberedelserna för presidentvalet 2015.

Men mycket annat passerade också revy i våra diskussioner.

Situationen på den koreanska halvön, olika meningar om Sydkinesiska Sjön liksom den iranska frågan var ofrånkomliga ämnen.

Över 100.000 fartyg passerar varje år genom Sydkinesiska Sjön, och det säger sig själv att denna fråga är av betydelse inte bara för de omedelbara strandstaterna.

Men de olika perspektiven på denna fråga var tydliga i diskussionerna även på detta ASEM-möte, om än kanske inte riktigt på samma dramatiska sätt som senast i Vientiane.

Allt i allt har det varit dagar av intressanta och viktiga diskussioner och möten här i New Delhi. ASEM spelar en viktig roll som plats för möten och dialoger mellan Europas och Asiens olika länder.

Och det blev en intressant avslutning på mötet med lunch tillsammans med Polens Radek Sikorski med våra kollegor från Indien, Indonesien och Bangladesh – tre länder som tillsammans har mer än tre gånger fler medborgare än hela EU…

Resten av denna dag har jag kommit att ägna mer åt situationen i Indien och våra viktiga bilaterala relationer.

Nu ger jag mig av för att åter träffa Rahul Gandhi, som jag mött tidigare och som ju kommer att bli regerande kongresspartiets främsta företrädare i de viktiga nationella val som kommer att äga rum i april-maj 2014, och som allt tydligare dominerar Indiens politiska liv.

Och i kväll är det således den stora och traditionella Nobel-middagen på Sveriges Ambassad med möjlighet till fortsatta samtal mer bl a tre medlemmar i den indiska regeringen.

Men till dessa olika indiska frågeställningar har jag måhända möjlighet att återvända i samband med att jag börjar att steg för steg vända hem mot Stockholm under morgondagen.

En kommentar till Dag två av dialoger i Delhi

  1. Carina Rydberg skriver:

    Publicera inte men inte helt oväntat blev jag nedkopplad från nätet efter att själv ha publicerat det här inlägget: http://www.boktipset.se/blogg/carinarydberg/2013/11/12/vad-gors-for-pussy-riots-nadezjda-tolokonnikova-i-stort-sett-ingenting-och-man-fragar-sig-varfor/
    Vilket dessvärre är något jag har börjat vänja mig vid. Och utveckla en humor som inte står Kafkas efter.

