Tur och retur Bryssel

BROMMA: Denna morgon blir det fakirplanet ner till Bryssel för en arbetsdag där. Men någon gång senare i kväll hoppas jag vara hemma igen.

I eftermiddag deltar jag i det seminarium om behovet av en europeisk global strategi som jag skrivit om tidigare här.

Men omedelbart på förmiddagen är det andra frågor som står i centrum.

Jag träffar den för utvidgnings- och närområdesfrågor ansvarige Stefan Füle för uppdatering kring såväl utvidgningen som Östliga Partnerskapet.

Och omedelbart därefter är jag med när vi för första gången på tre år öppnar ett nytt kapitel i anslutningsförhandlingarna med Turkiet.

Det är Litauens utrikesminister Linas Linkevičius som leder det åtminstone symbolmässigt viktiga mötet, och självfallet finns Turkiets Europa-minister Egemen Bagis också på plats.

Men dagen ger också möjlighet till besök på den enhet i Bryssel som sammanställer informationer och analyser från olika medlemsländer i främst utrikespolitiska och internationella frågor.

De gör ett viktigt arbete.

Och innan jag åker hem träffar jag också Europeiska Rådets ordförande Herman van Rompuy för att dels följa upp seminariets diskussioner och dels diskutera en del andra frågor inte minst i anslutning till arbetet med den gemensamma europeiska säkerhetspolitiken.

Till detta skall på dagens agenda också läggas en del europeiska mediekontakter i aktuella frågor.

Kommentarer inaktiverade.

