Från Tromsø till Oslo

OSLO: Det var en dag dominerad av överläggningarna i Barentsrådet uppe i Tromsö, men när de avslutats tog vi SAS hit ner till Oslo för att ansluta till de olika mötena i anslutning till Nordiska Rådet.

Uppe i Tromsö hade jag annars anledning att notera att jag under mina år som Sveriges utrikesminister varit fler gången i norra Norge – mellan Narvik och Kirkenes – än vad jag varit i Oslo.

Och detta är ju ett tämligen konkret uttryck gör den samlade nordregionens ökade betydelse och potential.

Överläggningarna i Tromsö var kanske inte överdrivet dynamiska – i grunden upprepades mycket av det som sades i Kirkenes i juni, och det var nog naturligt att det var så.

Men ordförandeskapet i rådet överlämnades från Norge till Finland, och utrikesminister Erkki Tuomioja presenterade det ambitiösa program som de kommer att arbeta efter. Alldeles utmärkt.

Här nere i Oslo har det sedan varit en serie av möten under kvällen.

Gemensamt offentligt möte på Höyres Hus med de bägge partiordförandena tillika statsministrarna Erna Solberg och Fredrik Reinfeldt. Fullt hus. Hög stämningen. Bra diskussion.

Mottagning på Sveriges ambassads residens för alla de olika svenskar som deltar i dessa dagars olika nordiska möten här. Fullsatt. Festligt.

Middag med den moderata partigruppen i det Nordiska Rådet med sedvanlig blandning av yngre och äldre, statsråd och nybörjare och representanter för Nordens varje vrå och vinkel.

Alltid en av de absolut höjdpunkterna i dessa sessioner. Gamla minnen blandas med nya perspektiv. Och det knyts band av betydelse för den framtid som skall komma.

Nu avslutas dagen. Rätt sent.

Men redan 07:00 skall jag sitta i TV tillsammans med min norske kollega Börge Brende.

Först i den ena kanalen. Sedan raskt vidare till den andra.

Och sedan raskt vidare till serien av möten i kretsen av både utrikesministrar och parlamentariker under dagen.

Viktigt. Och alltid lika värdefullt.

En kommentar till Från Tromsø till Oslo

  1. Minsann, du ar som en filmstjarna!
    Fran den ena kanalen till den andra.
    http://www.newstime2010.com/
    Tanka sig att det ar norrlanningar i Norge acksa.
    Men inga norska Skaningar.
    Kanske runt den lilla staden eller byn Sola med sina vackra strander mitt i Juli med 14 gradigt vatten.
    Det var vackrare i Narvik da dar jag holls vaken under 72 timmar for att for forsta gangen betrakta midnattssolens Halo ovala uppenbarelser efter en Kunglig tagtripp redan 1961.
    En fullkomlig rymdupplevelse kosmonauter inte riktigt fattat an.

