Nordiska och norska dagar framöver

STOCKHOLM: Söndag med sedvanligt försök att se lite framåt på den kommande veckan.

Och det blir, som jag skrivit här tidigare, en vecka inledningsvis dominerad av Barents, Norden och Norge.

Samarbetet i vårt omedelbara närområde är och förblir en prioritet i vår utrikespolitik.

Det var ju i juni som jag var uppe i Kirkenes och högtidligt firade att två decennier gått sedan Barents-samarbetet inleddes.

Men nu är det ett mer ordinarie ministermöte under det norska ordförandeskapet. Och det inleds med middag under värdskap av utrikesminister Börge Brende i Tromsö i morgon kväll.

Innan dess kommer han under dagen att ha presenterat den nya norska regeringens politik för nordområdena. Den är en prioritet för denna liksom den var för den tidigare regeringen.

Efter det mer formella ministermötet under tisdagen i Tromsö flyger jag ner till Oslo och de olika mötena i anslutning till Nordiska Rådets session där.

På kvällen hoppas jag också få tid med middag med partivänner från de olika nordiska länderna.

På onsdag har vi så möte med de nordiska utrikesministrarna där, och senare under dagen presenterar jag vår redogörelse för vårt samarbete för Nordiska Rådet och de olika parlamentariska representanter som sitter i detta.

Och i anslutning till det har vi också en mer allmän debatt om vårt utrikespolitiska samarbete.

Efter dessa nordiska och norska dagar har jag för avsikt att ta det lite lugnare under några dagar. Det är skollov, och det medför ju stundtals sina förpliktelser.

2 kommentarer till Nordiska och norska dagar framöver

  1. Susann Gunnarsson skriver:

    Hur orkar du? Hur orkar du fara runt som du gör? Hur orkar du ständigt leverera dessa blogginlägg?
    Imponerad!
    Bästa hälsningar
    Susann Gunnarsson

  2. […] “Samarbetet i vårt omedelbara närområde är och förblir en prioritet i vår utrikespolitik”, skriver utrikesminister Carl Bildt i sin blogg. […]

