Tillbaka hemma

STOCKHOLM: Hemma igen efter veckan i New York handlar det om att planera för den vecka som kommer.

Efter mer normal arbetsdag under morgondagen – med sammanträde bl a med vårt strategiska råd – blir det på tisdag stor uppställning för statsbesök från Portugal.

President Cavaco Silva var faktiskt premiärminister i sitt land samtidigt som jag var statsminister i Sverige, och jag ser fram mot hans besök här under tisdagen och onsdagen.

Efter regeringssammanträde på torsdagen styr jag vägen till Dubrovnik för konferens där med fokus på energiförsörjning i regionen men med många av Balkans ledande politiker på plats.

Och det ger möjlighet till åtskilliga samtal.

Med Bosniens utrikesminister kommer det att finnas anledning att följa upp resultaten av det möte som landets ledande politiker kommer att ha i Bryssel på tisdag i akt och mening att se om man kan lösa upp de frågor som just nu blockerar landets närmande till EU.

Och jag har också bokat in ett möte med Albaniens nytillträdde utrikesminister. Vi sågs som hastigast i New York, men det finns anledning att fördjupa relationen.

På ett eller annat sätt tar jag mig sedan till Visby för Hjalmarsson-stiftelsens årliga konferens där. Naturligt nog är det utvecklingen i det Östliga Partnerskapet som kommer att stå i fokus för diskussionerna detta år.

Nu på söndagkvällen tar jag självfallet del av det resultat som växer fram ur valet till det s k nationalrådet i Österrike.

De två regeringspartierna ser ut att försvagas något, men allt tyder på att den sittande breda koalitionen kommer att ha möjlighet att sitta kvar.

Kommentarer inaktiverade.

