Östersjösamarbete i Kants gamla stad

KALININGRAD: Efter regeringssammanträde och några timmar av arbete i övrigt har jag nu anlänt till Kaliningrad inför först middag i kväll och sedan mer formellt ministermöte med Östersjö-rådet i morgon.

I kväll är vi här i Kaliningrad stad, men i morgon skall vi vara i orten Pionyersk vid norra kusten där det byggts en anläggning för den ryska regeringen.

Och det ger ju dessutom lite möjlighet att se också en del av omgivningarna.

Från mitt fönster ser jag den gamla tyska katedral som nu byggts upp igen, och vid vars mur filosofen Immanuel Kant ligger begravd.

Staden förstördes till mycket betydande delar under det andra världskrigets slutstrider, och de ruiner av det tyska som fanns kvar, inklusive det gamla slottet, förstörde man grundligt därefter.

Men Immanuel Kants grav fick vara kvar ostörd också under den sovjetiska pengar. Och sedan dess har åtskilliga tyska pengar gått till att restaurera katedralen.

Bara något stenkast från den ligger dock fortfarande tom och outnyttjad den höga sovjetiska monstrositet som byggdes här för parti- och regionledning en gång i världen.

Och något stenkast åt ett annat håll planeras nu en jättelik fotbollsstadium inför VM om några år. Om det blir så vackert mitt i det hela kan säkert diskuteras.

Men nu är det Östersjö-samarbetet som skall diskuteras.

Ekonomi och miljö står i centrum.

Och vi börjar med middag i kretsen av utrikesministrar i kväll.

5 kommentarer till Östersjösamarbete i Kants gamla stad

  1. kriss4606 skriver:

    Jag ser fram emot dina inlägg. Jag jobbar som ekonomiansvarig på ett relativt stort koncernbolag. Varje dag konfronteras jag med nationella / Europeiska frågor. Och jag vet vad marknaden säger. Oftast förstås inte det mesta.

    Ha en skön början på sommaren.

    Kristina Ståhl

    Direktörsgatan 9
    252 46 Helsingborg

    kriss4606@hotmail.com
    mobil 0703-588 426

  2. kriss4606 skriver:

    Min tanke var att jag kunde få lära mig mer, av vad du anser är av vikt.

    // Kristina

  3. Kachina skriver:

    Bra att samtalen med Ryssland och Baltikum fortsätter.

  4. Bo W. Höglund skriver:

    På samma sätt som Kants promenader brukade begränsas av stadens murar hoppas jag att överläggningarnas föremål även kan begränsas av vad som är av primärt intresse för Sveriges utrikesminister och inte utvidgas till att omfatta diverse utvikningar till (i ordets verkliga betydelse) perifera områden – varför tänker jag nu på Sydamerika och framför allt Afrika??

  5. Here is my only Hero: Bill McKibben.
    He should be cloned. One in each Nation..
    En man som kan koordinera the very best thinking, and the very best talking.
    Den mannen e en internationell bristvara.

