En hel del i veckan…

STOCKHOLM: På förmiddagen i dag var jag så tillbaka här, och det var trevligt att kunna tillbringa åtminstone lite tid också med familjen och alla de göromål som följer med denna.

Men nu är det förberedelser för den kommande veckan som gäller. Och den lovar att bli hektisk.

I morgon tar jag emot min rumänske kollega Titus Corlăţean för överläggningar och lunch, och vi kommer att ha åtskilligt att diskutera.

Under morgondagen börjar det också att anlända olika delegationer för mötet med Arktiska Rådet i Kiruna på tisdag kväll och onsdag.

Till dem som kommer hör Canadas minister för arktiska frågor Leona Aglukka även om hon senare på kvällen far vidare i riktning Kiruna.

På kvällen har så Annie Lööf, Ewa Björling och jag gemensam stor middag på UD med en rad företrädare för det svenska näringslivet.

Gunilla Carlsson skulle egentligen också ha varit med, men har fått åka till New York för arbetet med sin FN-panel.

Vi vill informera om vad vi gör på olika sätt för att underlätta för svenska företag runt om i världen – det är en viktig del av UD:s och regeringens arbete – och lyssna på de synpunkter de kan ha.

Ewa och jag har ju en del intryck från Afrika i detta avseende, och Annie är just tillbaka från en viktig resa i Brasilien. Tillväxtmarknaderna är viktiga för Sverige.

Tisdag morgon tar jag så mot USA:s utrikesminister John Kerry på Arlanda, och sedan blir det överläggningar på UD och Rosenbad med först mig och sedan statsministern.

Det är andra gången på kort tid som vi har besök av en amerikansk utrikesminister i Stockholm.

Men på eftermiddagen hastar jag upp till Kiruna bl a för att ta emot Rysslands utrikesminister Sergey Lavrov när han landar.

För honom är Kiruna känd mark. För något år sedan var han ju vår gäst där uppe i samband med Barentsrådets ministermöte.

På kvällen blir det så informell middag med de åtta ministrarna från ministrarna från Arktiska Rådets medlemsstater.

Onsdagen är så det formella mötet, och det äger rum på förmiddagen i fina Stadshuset i Kiruna.

När det är över blir det mer informellt lunch nere i den väldiga gruvan – på nivån 540 meter ner – och sedan om vädret tillåter utflykt med helikopter.

Och så på kvällen middag för alla i anslutning till världsberömda Ishotellet i Jukkasjärvi. Kanske inte den allra bästa årstiden för ishotellet, men det är alltid vackert där i alla fall.

För min del fortsätter sedan veckan på torsdag i Bryssel med olika informella diskussioner i transatlantisk krets, men på fredag är jag via Köpenhamn tillbaka för att ha en studentafton på Akademiska Föreningen i Lund.

Där har jag förvisso varit förr – och Fredrik Reinfeldt var där förra veckan – men det brukar alltid vara stimulerande.

Jag ser att den utlysts under temat Eurovision, och på fredag är det ju dags för Eurovisionsschlagerfinal i Malmö.

I anslutning till denna har jag dessutom bjudit EU:s utrikesrepresentant Catherine Ashton till Sverige för överläggningar i olika frågor.

En hel del av de frågor vi kommer att diskutera i början av veckan med John Kerry och Sergey Lavrov kommer jag då att fortsätta att diskutera med Catherine Ashton.

Så det blir att göra under de kommande dagarna.

I tre olika sammanhang kommer jag att stå värd för tio besökande utrikesministrar eller motsvarande.

5 kommentarer till En hel del i veckan…

  1. 7 gånger nämner du ordet ”minister” ovan.
    8 ministrar där och 10 ministrar där…
    Jag börjar bli ordblind.
    http://www.swedishboysandgirls.homestead.com/KONSTPERSPEKTIV.html
    Yes Minister!

  2. AFRIKA <——-
    vilket oerhört krävande ord eller term.
    Finns det i verkligheten ett Afrika?
    OK, en kontinent, men…
    Vad tänker vi oss? Vad är det? T.o.m., hur ser det ut?
    Hur har detta begrepp uppstått? Hur länge kommer det att vara? Hur länge har det varit Afrika?
    Blir Afrika mindre eller större med tiden?
    Var går gränserna?
    Sen för att kunna smälta någonting alls uppfinner vi Väst, Öst, Syd och NordAfrika. Mitt Afrika, funkar det?
    Gränserna är sannolikt lika flytande som antalet utlänningar på jorden: 7,5 miljarder.
    Ta bara ett så litet land som Italien där många säger att de inte är italienska, men hävdar bestämt att de är Romans.
    Jasså, bor du i Asien! Främre eller bortre….he heeh

  3. Alla delegationer som träffar Arktiska Rådet på tisdag borde faktiskt lyssna på ett av det absolut bästa och vackraste musikverk som någonsin skrivits i detta land:
    Artic Air av den svenska tosättaren Bo Nilsson.

    Det är ett stycke musik som definitivt skulle vara signaturen vid både Riksdagens öppnande lika väl som för Nobel Prisets utdelning.
    Men avlyssna gärna detta storslagna verk mer än en enda gång, till att börja med.
    http://stravinskys.homestead.com/Nilsson.html
    Här kan du spela upp det under förutsättningen att dina högtalare har samma kvalitet som musiken.
    Bon Appetit !

  4. Afghanistan = Ba +
    Med nöje godkänt.
    Dock med reservationer.

  5. Kachina skriver:

    BRILJANT!

    Artic Air måste avlyssnas från en fjälltopp, precis i den stund som naturen tystnar i växlingen från natt till morgon och från afton till kväll. Ur den melodin emanerar känslan av växlingarna mellan ljus och mörker, eufori och depression, samtidigt genom den mörka och ljusa instrumenten. Absolut speglar den Arctis växelverkan mellan ljus och mörker och bör snarast utnämnas till Arctis nationalmelodi..

    Afghanistan = A-
    Dock med vissa reservationer.

