Till det nya Afrika – och Kapstaden

STOCKHOLM: Arbetsdag i faktiskt lite lugnare tempo än vanligt bakom skrivbordet på Gustaf Adolfs torg.

Försvarsminister Karin Enström var tillbaka från besök på svenska utlandsinsatser i Afghanistan, Mali och Djibouti och vi fick möjlighet att talas vid om den kommande inriktningen i dessa och andra avseenden.

Och Fredrik Reinfeldt hade besök av Europeiska Rådets ordförande Herman Van Rompuy innan han hastade iväg till Lund och klassisk statsministerafton på Akademiska Föreningen där.

Jag lider under mitt dåliga samvete att jag inte varit där på ett bra tag.

Många trevliga minnen – och spännande meningsutbyten.

Och så olika samtal inför ministermötet med Arktiska Rådet i Kiruna under den kommande veckan.

En salig blandning av logistik och politik. Och betydande osäkerheter i bägge dessa avseenden.

Men att Arktiska Rådet blivit en allt viktigare organisation under dessa två år är alldeles uppenbart. Intresset för vad vi gör växer mycket snabbt. Och det i allt väsentligt på mycket goda grunder.

Tidigt – mycket tidigt – i morgon bitti lämnar jag så Stockholm för att efter åtskilliga timmar landa i Kapstaden den allra sydligaste delen av Afrika.

Och där skall Anders Borg, Gunilla Carlsson, Ewa Björling och Birgitta Ohlsson redan vara på plats för våra diskussioner om den afrikanska framtiden.

Med undantag för när hela regeringen åkte över till Finland för gemensamt sammanträde med dess regering i samband med Märkesåret 2009 är det den största samlade koncentrationen av statsråd utanför landets gränser som jag kan erinra mig.

Vi vill vara en partner för det nya Afrika.

Och det kräver också ett politiskt engagemang.

Därför åker också jag till Sydafrika i morgon.

3 kommentarer till Till det nya Afrika – och Kapstaden

  1. metusalem skriver:

    Först i dag har jag blivit varse att Carl Bildt råkat ut för amper kritik för att inte ställa upp när statens television kallar. Trevligt att CB kunde snappa upp att han kunde höra av sig med en påringning till ett annat av SVT:s program. En underhållande historia, Hoppas personalen på SVT kan se det som just en liten guldkant på jobbet.

  2. Per Fredö skriver:

    Vad gäller framtiden är det nog ytterst tveksamt om att USA och Ryssland blivit överens i Syrienfrågan om att få parterna med på en förhandlingslösning.
    Minst lika tveksamt om parterna vill förhandla.

  3. Kachina skriver:

    Arktis var, långt före Vikingarna satte sin fot i Nordamerika och Ryssland,ett sammanhållet affärs- och kulturområde,den tid då landbryggan mellan Alaska och det som skulle bli det ryska fastlandet fanns kvar.

    Den kulturen kom i historisk skugga av de historiskt väldokumenterade händelserna och byggnadsverken kring Medelhavet.

    Jag fick kännedom om den kulturen när jag för fyrtiofem år sedan gjorde ett examensarbete kring den shamanism som förenade folken på nordkalotten.

    Ni gör ett bra arbete genom att iag försöka väcka liv i det affärs- och kulturområdet igen.

    Jag hoppas att ni lyckas fullt ut.

