Norden i Sandhamn

STOCKHOLM: Det har varit en lugn och avspänd dag i det underbara vårvädret. Och det blev tid för en längre cykeltur med familjen också.

I morgon är det så torsdag med sedvanligt regeringssammanträde med genomgång också av olika aktuella ärenden.

Men på mot slutet av eftermiddagen inleds så mötet med de nordiska utrikesministrarna här.

Från Vaxholm får vi hjälp av Kustbevakningen att ta oss ut till Sandhamn, och får därmed möjligheten att få en lite närmare bild av dess verksamhet.

Och framme i Sandhamn och dess skärgårdsmiljö blir det så middag, övernattning och överläggningar under morgondagen.

De fortsätter på båtfärd in mot Stockholm, och hit bör vi återvända någon gång på fredag eftermiddag.

Möten som dessa i den nordiska kretsen är ju tämligen informella, och i det ligger ju mycket av deras värde.

Jag kommer att uppdatera om förberedelserna för ministermötet med Arktiska Rådet om ca två veckor, vi kommer på basen av den rapport från International Peace Institute som Finland beställt att fortsätta diskussionen om hur vi klarar oss i samarbetet i FN och vi kommer att stämma av en rad andra frågor.

Vårt nordiska utrikes- och säkerhetspolitiska samarbete har ju gått framåt med stormsteg under de senaste åren, och vi vill alla söka efter olika vägar att gå vidare.

Och den saken kommer vi alldeles säkert att diskutera inte minst under middagen i morgon kväll.

5 kommentarer till Norden i Sandhamn

  1. stig2entreprenoren skriver:

    Det är glädjande att höra om framstegen inom nordisk säkerhets-och utrikespolitik!
    När kan vi se motsvarande framsteg inom nordisk socialstyre och skolpolitik?
    Vad är det som hindrar trygga, rationella och framåtsträvande politiker att våga tänka längre och större?

  2. Sandhamn är verkligen ingen inspirerande klippa och är vädret dessutom dystert kan det även få en detrimental effekt för besökare erfor jag den enda gången jag var där med min amerikanska publisher Cassidy på Harper&Row inviterad att se den svenska skärgårdens skönhet 1971.
    Förväntansfull, optimistisk och nyter efter en grand frukost stod han vid kajen utanför Grand Hotel när jag plockade upp honom med en medelstor motorbåt och professionell kapten för den privata färden ut till detta av den Östermalmska överklassens överskattade utflyktsmål.

    Det blev en bedrövlig hemsresa och båtfärd i ett virrigt hav som den stora förläggaren redan dessutom i smyg tömt en hel flaska snapps på egen hand. Det tog ytterligare några dagar för honom att samla ihop sig innan våra förhandlingar om upplagans storlek skulle vara av min biografi om Greta Garbo, för Canada och England.
    Samma hotell just exakt tio år tidigare hade jag en konversation med med General Ike, preseident Eisenhower under hans besök i stan. Det gick lugnare till då.
    Han hade som du själv en livvakt på varsin sida, och en snett bakom som sig. Som jag själv skulle kräva om jag skulle återvända till mitt gamla hemland.
    Det hade inte Mahalia Jackson på Grand Hotel, bara en bedräglig prick som kallade sig för manager och som senare inte betalade sin räkning. Nästa gång Mahalia besökte Stockhom fick hon utreseförbud om hon inte betalade mig för de tjänster jag utfört för henne.

    Jag menar, de nordiska ministrarna borde tänka sig för noga för där ute på det i det närmaste internationella survattnet i Bottniska ubåtsviken. Man vet aldrig vad som kan dyka upp där från djupet.
    Ubåt vore nog det bästa transportmedlet dit och tillbaka till framtiden.
    Carl är en Kräfta som mig själv, 15 visavi 19de, så vi har väl vårt på det torra.
    Usch, snart kommer den där patetiska Nationaldagens bekymmer upp igen med lust och hägring stor….Yak

  3. Kachina skriver:

    Ja, så var det dags för Regeringssammanträde. Vid det sammanträdet kan ni konstatera att det bara finns ett departement som med någorlunda klarsyn. Jag tänker på arbetet i Arktiska Rådet och uppbyggnaden av det nordiska säkerhetssamarbetet.

    Andra ministrar bör nog försöka vakna upp ur Thatchers och nyliberalismens finansiella illusion. Det är en dröm, enbart ett luftslott och ni måste vakna innan det är försent.

    Kerstin Broste säger att EU:s ekonomi befinner sig i fritt fall och jag kan bara konstatera att det nog är så.

    Det är som om politiker och finansmän befinner sig i ett sorts hypnotiskt tillstånd, som de borde kunna ta sig ur genom att tänka en enda klar tanke.

    Vi, svenska folket, blir inte rikare genom att sälja ut våra tillgångar för en spottstyver. Vi får det inte bättre genom att leja entreprenörer som skapar massarbetslöshet och dessutom skickar uppsvällda fakturor till oss skattebetalare.

    Vi måste ta tillbaka jobben, genom att kasta ut entreprenörerna. Hur många Miljarder vi förlorat på dessa oligarker i främmande länder som nu driver, dyrt och odugligt,det som ingår i nationens åtagande, vet ingen slutsumman av. Det enda vi vet med säkerhet, är att det är en gigantisk politisk fadäs, iscensatt av mästerhypnositören Thatcer.

    Revolutionen väntar runt hörnet. Jag talar inte om en väpnad revolution, utan om att vi har gett er förtroendet att verkställa de åtagande som naturligt binder samman en nation. Vi har anlitat er, inte några oligarker i främmande land.

    Besvikelsen över det Politiska Brödraskapets (Riksdag/Regering) agerande är stort. Jag, och fler med mig, känner ingen lust att infinna sig i en vallokal nästa år. När antalet röstande vid valet understiger 50%, kanske ni fattar. Det kommer det att göra när gammelsossarna förstår att socialdemokraterna är en del av Det Politiska Brödraskapet. Löfven talar mycket bakom en röd gardin, men säger egentligen ingenting, i varje fall inget konkret. Alliansen har under sin regeringstid visat tydligt vad den gjort, och vi har ingen att rösta på.

    Ni måste ta tillbaka jobben!

    Era entreprenörer och oligarker har inget här att göra. De får driva sina företag i de världsdelar de befinner sig. De får inte ta över driften av den här nationen. Det är er uppgift och det är vad vi anställt er för.

  4. Jag är säker på att du ibland är pliktskyldig att muttra något mellan raderna trots allt:
    http://www.sjolanders.homestead.com/

  5. Kachina skriver:

    Detta har jag tjatat om sedan tidigt 90-tal,….och blivit dumförklarad. Kan liksom inte låta bli att suga på karamellen:

    Svenska skogen kan driva bilarna
    TT, Stockholm – 2:a Maj, 2013 (Idag) 01:30
    Sverige skulle kunna bli självförsörjande på biodrivmedel genom att tillverka metanol och dme av skogsråvara. Den slutsatsen drar forskare i en rapport från Kungliga vetenskapsakademien (KVA), skriver Dagens Nyheter.

    I en studie skriver forskarna att dme (ett gasformigt drivmedel för dieselmotorer) och metanol (träsprit) i princip skulle kunna ersätta dagens bensin och diesel.

    Danska forskare drog i fjol liknande slutsatser.

