Valborg väntar

ULAN BATOR: Sista kvällen och sent här, och tidigt i morgon bitti börjar jag den tämligen långa färden hem.

Det är ju Valborgsmässoafton.

Och det måste firas.

Men det har varit en lång resa. Förutom Luxembourg och Bryssel – det är ju närmast hemma numera – Kabul, Kandahar, Almaty och Ulan Bator.

Det inre av Asien skulle det väl ha kallats förr i världen.

Och inte nödvändigtvis områden där svensk utrikespolitik traditionellt stått stark.

Men viktiga för framtiden.

Här i Ulan Bator har mötet med Community of Democracies handlat just om att ge stöd till demokratier runt om i världen.

Organisationen har utan tvekan fått ny kraft och betydelse. Maria Leissner som ny generalsekreterare har betytt mycket. Vi kan alla känna stolthet.

Mongoliet har hjälpt till med ett mycket lyckat möte. El Salvador tar nu över ordförandeskapet. Nigeria kommer därefter.

Det är tydligt att våra strävanden fått ny styrka och stadga.

Bakom mig ligger en milt sagt intensiv dag.

Jag fick förtroendet att dela ut Geremek-priset till ASSK. Och vi tillbringade åtskillig tid tillsammans under dagen.

”Jag följde bara min övertygelse”, sade hon när hon tog emot priset från mig.

Och därefter fick vår Stefan Eriksson Palmer-priset för sina insatser som ambassadör i Vitryssland.

”Jag gjorde bara mitt jobb”, sade han som tack.

Därefter blev det magnifik kulturell föreställning – det mesta från triumfmarschen ur Verdi:s Aida till massiva martialiska mongoliska danser – och avskedsmottagning av presidenten.

Tidigt i morgon bitti bär det hemåt.

Valborg väntar.

4 kommentarer till Valborg väntar

  1. observer61 skriver:

    Välkommem hem! Sv försvarsminister försöker sig på säkerhetspolitisk uttolkning av Lissabonfördraget med internationellt höjda ögonbryn.

    Skall den excellenta Carl Bildt ge oss lite förtydligande? Lite känsla av bankrutt över det hela.

  2. ”Hemåt” vadå hemåt? Hemåt till Valborg..um
    Wherever you go, there you are!
    Du sliter ut dig Carl! Du gör ett hästjobb som ursprungligen kungen var utsedd att göra. Vad blir din belöning? En Krona?

    Ditt svar inväntar granskning.

  3. flyktingar skriver:

    I Norden är tiden mellan vårdagjämning och Valborg magisk, då vintern sist och slutligen släpper sitt grepp efter en dryg månadslång kamp. Livet återvänder och mäktiga krafter frigörs. Ja, visst är denna tid helig för alla oss som idag kan ta varandra i hand under glada tillrop: ”vi gjorde det, ännu en vinter är besegrad”. I vad mån utrikesministern som flyger och far kan uppriktigt dela denna eufori, denna segerns sötma som envar som bor och verkar lokalt känner dessa dagar, det vet jag inte men kanske… I så fall: High-Five och Glad Valborg!

  4. Kachina skriver:

    Jag överlevde en vinter till, mest för att jag (liksom Karl XII) tog skydd i Turkiet under de två värsta månaderna.

    Bra att komma hem när energin börja fylla ut mörkret.

