Hemma – men strax iväg

STOCKHOLM: Efter det att årets Brussels Forum avslutades efter lunch i dag, och därefter ett möte kring våra tankar om ett European Institute of Peace, har jag nu lyckats att ta mig hem till Stockholm.

Höjdpunkten i dagens diskussioner på Brussels Forum blev nog den session om cyberfrågor som modererades av Nik Gowing från BBC och som inkluderade också Estlands president Toomas Ilves och mig själv.

Idén i år var att ha en session vars tema inte var bestämt i förväg, utan som bestäms med efter diskussion och omröstning under mötets första dag.

Jag var inte med i fredags, men diskussionen kom att stå mellan Nordkorea och cybersäkerhet, och efter den session som blev verkade det vara en allmän uppfattning att det är ett ämne som kräver betydligt mer av uppmärksamhet.

Överlag var det bra diskussioner i de olika ämnena, men minst lika viktigt är de möjligheter till mer informella samtal som finns.

EU:s Catherine Ashton liksom chefen för amerikanska UD:s vice utrikesminister för politiska frågor Wendy Sherman deltog t ex i mötet i dess helhet liksom ett antal av mina kollegor.

Men än viktigare var deltagandet av företrädare för olika tankesmedjor, institut och universitet med specialiteter i de olika ämnen som stod på dagordningen.

Nu blir det en kväll hemma innan jag i morgon ger mig iväg på besök till Island under måndag och tisdag. Och det ser jag fram emot.

Där kommer jag tillsammans med utrikesminister Össur Skarphéðinsson att tala vid öppnandet av konferensen i Reykjavik om Arktis utmaningar i morgon kväll.

Innan dess blir det dock överläggningar i olika frågor.

Inte minst kommer ju Island och EU och debatten kring denna fråga inför det val till alltinget – Islands parlament – som kommer att äga rum den 27 april att stå i centrum för dessa.

På onsdag är jag dock hemma i Stockholm igen inte minst för att ta emot Kazakhstans utrikesminister Erlan Idrissov som kommer hit för olika samtal under onsdagen och torsdagen.

Kazakhstan är ett ytmässigt mycket stort och såväl politiskt som ekonomiskt viktigt land med en position bokstavligen mitt i Asien.

Relationerna med såväl Ryssland – man ingår ju i en tullunion – som Kina är viktiga, men man strävar också efter djupare relationer med olika EU-länder.

Jag hoppas f ö kunna besöka Kazakhstan senare under våren i annat sammanhang – då handlar det om diskussioner om insatser för att hjälpa Afghanistan – och diskussionerna på onsdag blir viktiga också i det perspektivet.

På fredag bär det så av till Dublin för det sedvanliga informella mötet med EU:s utrikesministrar där fram till någon gång efter lunch på lördagen.

Till det viktigare som kommer att diskuteras där hör den översyn av den nya europeiska utrikestjänsten EAS som Catherine Ashton kommer att göra under året, och dom blir viktig för den fortsatta utvecklingen av denna.

Som ett resultatet av lite konstiga manövrar kommer vi också att på nytt diskutera frågan om vapenembargot mot Syrien, men jag tror att det är en rätt säker prognos att det inte kommer att leda till mer än att vi återkommer till frågan vid vår möte i maj på det sätt som redan var planerat.

Från Dublin flyger jag så senare på lördagen till Göteborg där då den stora TUR-mässan för turistnäringen pågår.

Och anledningen till det är att jag skall tala där under söndagen om allt det vi gör från UD:s sida för att göra resandet lättare och säkrare.

Konsulära frågor är ju en lika viktig som växande del av vårt arbete. Ofta kommer dessa frågor i fokus när det är något speciellt fall som tilldrar sig medias uppmärksamhet, men jag vill på söndag nästa vecka försöka ge lite mer av den samlade bilden av vad vi gör.

Så det har alla förutsättningar att bli ännu en både hektisk och intressant vecka.

En kommentar till Hemma – men strax iväg

  1. Magnus Hedström skriver:

    Tack för en mycket intressant blogg. Om Du nu ska träffa Kazakstans utrikesminister och senare i veckan även prata lättare resande på TUR-mässan så har vi ju ett lämpligt ämne redan med Erlan Idrissov. Vi svenskar kan bara få 30 dagars visum till Kazakstan och det går inte att förlänga. Och precis som Du nämner, landet är stort. Och det här rimmar ju inte så bra.
    Dessutom så har inte Kazakstan ambassader eller konsulat i alla länder. Så om jag befinner mig i Nepal t.ex. och kommer på att jag vill åka till Kazakstan så måste jag ta mig till Delhi i Indien och häcka där i en vecka i väntan på visum. Det här måste ju för tusan kunna fungera bättre och för Kazakstans ekonomi är det väl bättre att jag spenderar mer tid där. Notera också att visumpersonalen i Delhi har en del skumma prylar för sig för att själva lägga beslag på visumavgiften.
    I min värld är det här stenåldern. Men dessvärre bräcks det av oss själva, Sverige alltså. Min bästa kompis är från Kazakstan och det räcker med att kika på de svenska visumreglerna för att inse att vi reser någon annanstans istället. Vilket vi har gjort i två års tid nu. Maken till krångel får man leta efter.
    Så här har Du lite att jobba med Calle…

