Faktiskt lite vår

TABIANO: En sak är i alla fall alldeles klar, och det är att Australien ligger en bra bit bort.

Det tog mig 24 timmar från det att jag lyfte från Sydney till det att jag landade i Milano för en halv helg i norra Italien innan jag fortsätter hem.

Och här är det faktiskt vår i luften.

Men det finns åtskilligt att göra för att dels följa upp olika trådar från den gångna veckan i Warszawa, Doha, Perth, Canberra och Sydney, men framför allt för att förbereda för den kommande i olika avseenden.

Jag ser att USA:s John Kerry nu kommit till Kairo och där försöker se om det går att rädda en politisk situation som ju håller på att bli allt mer polariserad och allt mer komplicerad.

Den mer sekulärt inriktade oppositionsalliansen har ju nu sagt att den inte avser att delta i de parlamentsval som planeras äga rum i april.

Och det riskerar ju att skapa en situation där institutionerna helt tas över av dels det muslimska brödraskapet och dels de salafister som ju har en betydande styrka även de.

Så det finns all anledning att noga följa om de samtalen kommer att ge något resultat.

4 kommentarer till Faktiskt lite vår

  1. flyktingar2 skriver:

    Härligt att det snart är vår, Carl. Det ska bli spännande
    att få ta del av uppföljningen av dina olika trådar.

  2. Kachina skriver:

    Ja, det är redan vår i finans- och vårdentreprenörernas värld. De skrattar hela vägen till banken, åt de svenska skattebetalare som förser dem med pengar till flera miljarder i aktieutdelning, de skattebetalare som dessutom betalar a-kassa till dem som avskedats för att vården skulle bli ”effektivare” och skapa vinster i vården. TVÅ personer, amerikanska medborgare, tog under förra året ut nästan 2 Miljarder i aktieutdelning ur den vårdentreprenad de bedriver i Sverige.

    Vad är effektivt, för vem,……och vem/vilka tar vinsten?

    Själv har jag precis blivit ålderspensionär och skall lyfta statlig pension + medel ur privat pensionssparande. Den statliga pensionen är helt OK. Den är i den nivå som är rimlig i förhållande till inbetald skatt.

    Två privata fonder är även de i nivå med vad som kan förväntas, men på en fond, där jag betalt in femsiffriga belopp, får jag en engångsbetalning på 126:kronor. (Förvaltarna har kanske använt privat-jet med bubbelpool fylld med champagne och personligen uppsökt de förlustföretag, över hela världen, som de investerat i,……..och skrattat hela vägen.)

    Ja, det är snart vår och jag skrattar åt mig själv. Jag kunde lika gärna ha lämnat pengarna att förvaltas av en professionell pokerspelare i Las Vegas, som kanske tagit uppdraget ifall jag betalt hans omkostnader.

    Saken är den, att Sveriges ekonomiska lagstiftning kanske är svagare än Rysslands. Privata entreprenörer tillåts plundra svenskarna på deras sparade pengar, samtidigt som de med sin ”effektiva” drift plundrar statskassan.

    Det kan inte fortsätta så här. Nyliberalismen är en saga som blivit en farsot, skriven av högutbildade ekonomer, spridd ut över folket av Thatcher/Reagan och är nu den Bibel deras lärjungar arbetar utefter.

    Det slutar i kaos när ”dammen” rasar, om ni inte täpper åt hålen där det stora läckaget sker.

  3. Kerstin Broste skriver:

    Om det vore som på Facebook så skulle jag trycka på gilla-knappen för Ditt inlägg Kachina. Till Per Fredö vill jag säga att Dina kommentarer är svåra att förstå. Det måste bero på att Du börjar redigera men utan att avsluta. Vad gäller USA anser jag att det skulle finnas krafter som modererar ibland.

  4. Kachina skriver:

    Undrar hur mycket substans det finns i uppgifterna om att Obama-Putin nu är överens om att Assad måste bort från makten i Syrien?

    Kan du Carl Bildt kommentera?

