I dag Warszawa och i morgon Doha

WARSZAWA: En liten mellandag i den vintriga polska huvudstaden med anledning av trevlig middag här ikväll.

I morgon är det viktiga valdag för Europa.

Andra och avgörande omgång i presidentvalet på Cypern. Förväntningarna är att EPP-kandidaten Anastasiades kommer att ta över.

Och han kommer i så fall omedelbart att ställas inför svåra utmaningar med anledning av landets ekonomiska situation.

I morgon inleds också det viktiga valet i Italien, som dock inte avslutas förrän på eftermiddagen på måndag.

Och här förefaller utgången betydligt mera öppen.

Populistiska krafter har uppenbarligen gjort sig allt starkare under valrörelsen, och det kan mycket väl leda till ett resultat som försvårar fortsättningen av de viktiga reformansträngningar som regeringen Monti inlett.

På måndag kväll vet vi mer om den saken.

Men i morgon lämnar jag Warszawa för att först flyga till Doha i Qatar för middag där med olika tankesmedjor för diskussion inte minst om utvecklingen i Syrien.

Och därefter bär det sedan av därifrån till Perth i västra Australien för att där börja det besök som också kommer att föra mig till Canberra och Sydney innan det är dags att återvända hem igen.

6 kommentarer till I dag Warszawa och i morgon Doha

  1. Hej Carl,
    Rekommenderar Dig att träffa Miss Maud i Perth i samband med Ditt besök, som är den svensk/a som gjort mer för Sverige i Västaustralien än någon annan svensk. Hade förmånen att träffa henne i samband med en svensk vecka i början av 80-talet.
    Nils O Johansson, Bahrain

  2. spanaren skriver:

    Är det inte snart dags att ministern med ansvar för
    Konungariket Sveriges utrikes och säkerhetspolitiska
    ärenden börjar ägna sig mer åt den uppgift han är vald för
    och mindre åt världsproblem som inte berör oss svenskar?

    http://tnsexton.wordpress.com/2013/02/24/norge-norge-det-ar-ett-ruttet-land/

  3. Kerstin Broste skriver:

    Jag vill kommentera ett twitter. Marocko ockuperar Västsahara och har byggt en mur. FN EU m fl har inte gjort något för att lösa frågan. Jag förstår inte vad CB menar med derail. För Västsahara kan det ju inte bli mycket värre. Familjer är splittrade. Vems tåg är CB rädd ska spåra ur.

  4. Innan Du landar i Perth kan Du slå mig en signal och bjuda mig på en gratis tur+retur flygbiljett till Sydney så vi får reda upp en del frågor som t.ex. min exil här i Australien men också en hel del andra frågor som den rad av volontära tjänster för Sverige som jag bidragit med genom åren från Australien: http://artau.homestead.com/
    http://www.unitednation.homestead.com/
    Kan tänka mig att frivilligt besöka eller återvända till mitt gamla hemland men endast om Staten framför en skriftlig ursäkt för de groteska kränkningar som gjordes i Sverige mot min person 1996.
    Din mor var en hjälpsam dam i Halmstad 1993 och så var du samma år som satte full fart på den internationella jakten på min kidnappade son men sedan kom en regering efter dig som klantade till det hela ordentligt 1996.
    När du ändå är här i krokarna bör vi ses eftersom jag inte bara är svenska medborgare utan också är själva Sverige, med rötter ner till 13-hundra talet.
    Skall bli spännande att se hur du hanterar denna fråga och andra internationella ärenden som sammanhänger.
    Som Utrikesminister kan Du om du vill då dessa ämnen jag påminner om ligger i din portfölj. Jag räknar med snabba ryck från dig.
    Beatrice Ask och Justitiekanslern har all dokumentation du torde behöva för att få en plattform för ett positivt agerande.

    Mvh
    Ture Sjölander
    in-exile

    Ps- En separat fråga: Om man bor i Darwin t.ex. och behöver ett nytt Svenskt Pass måste man först resa till Canberra för att få ett passfoto taget och sedan resa hem till Darwin igen för att därefter tre veckor senare resa till Canberra på nytt för att personligen hämta och betala det nya passet.
    Hej, vem kan ha råd med detta? Alternativt stanna tre veckor i Canberra och bo på hotell….du fattar!
    Bra teknologi med nya passet men se på hur resten av ”the delivery” funkar. Verkar vansinningt. Man kunde bli häktad för mindre.
    http://www.swedish.homestead.com/
    Finns många länkar där att begrunda.
    Vi ses då bland den svenska mobben i Sydney om några dagar, eller?

  5. spanaren skriver:

    Vidare mitt 24 februari 2013 kl. 08:24

    Ingen vet idag hur det geopolitiska läget ser ut i vårt
    närområde ens om fem år om man inte utgår från att
    historien tog slut med utbrottet av evig fred 1989/1991.

    Länkar till den analys som görs av de sakkuniga skribenterna
    på WW.
    http://wisemanswisdoms.blogspot.se/

    Det finns för Fäderneslandets framtid viktigare problem
    för vårt lands statsledning att ägna sig åt än besök i
    Australien och inblandning i Levantens affärer i Doha….

