På Östersjön

PÅ ÖSTERSJÖN: Vinterhavet ligger lugnt och isfritt när vi rör oss över Östersjön i riktning mot den andra huvudstad som ligger närmast Stockholm, nämligen Tallinn.

Vi lämnade Sverige vid Söderarms historiska fyrplats, och sedan blev det en kort angöring i Mariehamn på Åland innan färden fortsätter genom natten mot Finska Viken och inseglingen mot Tallinn.

Jag har mina egna minnen av denna förbindelseled över haven mellan våra bägge länder.

Jag var med på den allra första turen med det som då hette Estline på det fartyg som då hette Nord Estonia och om jag inte missminner mig var det 1990.

Det var en mycket minnesvärd upplevelse när vi gled in i Tallinns hamn.

Efter decennier av isolering hade åter öppnats en förbindelse med det Sverige som ju på grund av ockupationens brutala realitet hade kommit att bli många esters hem.

Känslorna var många.

Och sedan dess har det också varit andra upplevelser.

I dag domineras den expanderande färjetrafiken på Östersjön av företaget Tallink som sattes upp av ett par estniska entreprenörer just när företagande åter hade blivit en möjlighet i Estland.

Man dominerar nu trafiken mellan Sverige och Finland, mellan Sverige och Estland och har nu också en påtagligt efterfrågad trafik mellan Sverige och Lettland.

Och fartygen har genom åren blivit allt större.

Utvecklingen har varit påtagligt imponerande, och speglar styrkan såväl i de mänskliga kontakterna som i de ekonomiska förbindelserna.

Skälet till resan nu är en planeringskonferens med min stab som vi förenar med överläggningar i Tallinn innan det i morgon blir dags att vända hem igen.

Och det är en både effektiv och behaglig form för överläggningar av detta slag.

I morgon har vi först fortsatta överläggningar på Sveriges fina ambassad i Tallinn.

Därefter träffar jag president Ilves för överläggningar ute i hans vackra residens. Min kollega Urmas Paet befinner sig dock i dag på ett sedan länge inplanerat besök i Jordanien.

Innan vi lämnade Stockholm var det andra möten för att försöka få ordning på den närmaste tiden.

Uppe i Rosenbad satt Fredrik Reinfeldt och jag och ägnade viss tid åt att gå igenom den närmaste tidens ömsesidiga uppgifter och utmaningar.

Europafrågorna kommer av lätt insedda skäl att dominera.

I går satt jag på motsvarande sätt en del med Karin Enström och gick igenom en del av vår gemensamma säkerhetspolitiska agenda framöver.

Och även här finns det ju viktiga uppgifter framöver.

Samtalen i Tallinn kommer att ge ytterligare en möjlighet att diskutera delar av detta.

Sedan är det dags att återvända till Stockholm och det nya årets första regeringssammanträde på torsdag.

3 kommentarer till På Östersjön

  1. spanaren skriver:

    Kommer även detta att diskuteras i Tallin?

    En bok från Kungl. Krigsvetenskapsakademien.
    Redaktör: Bo Hugemark

    ”Till bröders hjälp.
    Med sikte på en svensk solidarisk strategi”

  2. Per Fredö skriver:

    spanaren
    Har du kanske inte tagit del av försvarsministerns besked, nämligen att det räcker med att vi kan försvara delar av vårt land under högst 10 dagar?
    Vidare menade hon att det var likadant i våra grannländer och att hon inte ser det som trovärdigt att vi skulle bli föremål för ett storskaligt anfall.

    Den bedömningen i sig är enligt min mening trovärdig även om både du och naturligtvid även Bo Hugemark har en annan uppfattning.

    Men, som så ofta, men vet aldrig var haren har sin gång.

