Extremt oroväckande

STOCKHOLM: Det var lättare sagt än gjort att komma hem när snön drog in över delar av Norden.

Det blev till att sitta några timmar extra på Kastrup och spana ut över en flygplats som tvingades stänga ett tag för att få bort snön från sina banor.

Men väl framme i Stockholm sken solen trots allt.

Det senaste dygnet har knappast gjort situationen i olika delar av Mellersta Östern enklare.

I Egypten vill president Morsi nu ha en mycket snabb folkomröstning om ett förslag till ny författning som på ett mycket påtagligt sätt riskerar att dela och försvaga landet.

Det finns all anledning att vara bekymrad över denna process och vad den kan leda till.

I Israel utannonserar nu regeringen olika åtgärder som förefaller att vara rena repressalier mot palestinierna efter torsdagens omröstning i FN.

Skatteintäkter hålls inne, och det förefaller som om man nu kommer att utvidga de illegala bosättningarna runt Jerusalem på ett sätt som dramatiskt kan skärpa situationen.

Inte minst handlar det då om det område som går under beteckningen E1.

USA har använt uttryck som att man är ”chockerade” och EU:s Catherine Ashton har talat om ”extrem” oro för konsekvenserna av detta steg.

Det är mycket starka ord i sammanhang som dessa. Och de är berättigade.

Om detta blir verklighet sätter sig Israel på ett mycket tydligt sätt mot världssamfundet i dess helhet.

Det är självfallet allvarligt – allra mest för Israel självt.

I morgon är jag hemma och på dagordningen står bl a en särskild debatt i riksdagen om situationen i och kring Gaza.

Men det kan ju inte uteslutas att den kommer att beröra också dessa delar av utvecklingen.

Resten av denna vecka kommer jag dock att tillbringa i den kanske inte alldeles naturliga kombinationen av Hannover och Beijing.

65 kommentarer till Extremt oroväckande

  1. lion0808 skriver:

    Carl Bildt kan inte acceptera/tåla Israels civilkurage, men har desto lättare att svälja det ”bete”, som palestinaaraberna ”uppmuntrats” att servera en majoritet av sina ”vänner” i Generalförsamlingen.

    De pengar som Israels finansminister håller inne ska användas till att betala en skuld som den palestinaarabiska myndigheten har till ett israeliskt elbolag.

    Att bygga bostäder öster om Jerusalem kan heller inte klandras, då Israel inte alls ockuperar detta område. Jordanien har ju inte på något sätt gjort anspråk på de s.k. omtvistade områdena Judea och Samaria. I Osloavtalet finns inget avtalat om hur dessa områden ska betraktas. Hur gränser ska dras är en fråga för inblandade parter att komma överens om, öga mot öga, hand för hand och inte via Generalförsamlingen.

    NU FÅR DET VARA SLUT PÅ DENNA EVIGA MOBBNING AV ISRAEL!

  2. rootlesroot skriver:

    Du oroar dig för helt fel saker i MÖ Carl B. Förhållandet Israel – palestinier är en relativt liten fråga i den regionen.

    Vad du istället borde oroa dig för är den ökade islamiseringen i arabvärlden. Den leder oundvikligen till konflikter och inbördeskrig som i Syrien.
    Du borde oroa dig för Assads pågående slakt av civila i Syrien.
    Du borde också oroa dig för Irans kärnvapenambitioner som riskerar starta en kärnvapenkapprustning och spridning i hela MÖ. Du borde också oroa dig för deras hot att förinta en melemsnation i FN vilket är ett stadgebrott som ska leda till uteslutning ur FN. Så varför föreslår inte Sverige att Iran utesluts ur FN?
    Du borde oroa dig för Irans stöd till terrororganisationer. Utan deras stöd och vapensmuggling till Gaza skulle islamisterna där inte kunnat beskjuta Israel och initiera det senaste Gazakriget.
    Du borde också fördöma terroristerna raketangrepp mot civila israeler.

    Israel har all rätt i världen att hålla inne skatteintäkter man samlar in för PA räkning, vilket sker i enlighet med Osloavtalet, ett avtal som du och Sverige själva varit med att undergräva betydelsen av genom att rösta för en uppgradering av palestina. Det förhåller sig nämnligen så att PA har förbrukat el de inte betalat för och vill man nu vara en erkänd stat ska man betala sina skulder. Eller hur? Eller tycker du Israel ska idka välgörenhet mot dem som vill förinta den judiska statsbildningen? Israel är i sin fulla rätt att kräva betalning för utförda tjänster och har inget med repressalier att göra. Det borde också du inse.

    Att Israel vill bygga bostäder i E1 är de i sin fulla rätt att göra enligt Osloavtalet med palestinierna. Så varför ska inte Israel få bygga inom sitt administrativa område när samtidigt palestinierna bygger inom sina områden så det knakar och som vare sig du eller någon annan protesterar mot? Det är vare sig illegalt eller chockerande.

    Det som är allvarligt är inte Israels agerande utan din och regeringens manövrer att tillsammans godkänna en resolution som undergräver överenskommelsen mellan israeler och palestinier och som faktiskt är ett brott mot FN stadgan enligt folkrättsadvokat Alan D:
    ”It would also mean that Security Council Resolution 242, whose purpose it was to allow Israel to hold onto some of the territories captured during its defensive 1967 war, would be overruled by a General Assembly vote—something the United Nations Charter explicitly forbids.”

    Jag tycker du och regeringen borde skämmas som inlåter er på aktioner som innebär stöd för brott mot FN stadgan.

  3. lion0808 skriver:

    Här rekommenderas läsning av en artikel, där Israels byggnationsplaner i det ovan nämnda området E1 diskuteras 01/12/2012.

    http://www.americanthinker.com/blog/2012/12/ny_times_tars_israeli_development_near_jerusalem.html

  4. lion0808 skriver:

    un2here: Du verkar vara smittad av Islamistfeber, som har som konsekvens att vilja stänga ner och utradera en FN-nation. Du borde borde bums gå till sängs och begrunda dina ”groddor”!

  5. lion0808 skriver:

    un2here: Du har översatt en del av Benyamin Nethanjahu’s tal, men tyvärr, så far du med osanning. Han påpekar därefter:

    ”These are not my words. These are the words of the government of Prime Minister Yitzhak Rabin and this is the language of the Cabinet’s 1975 decision in the wake of the UN decision that equated Zionism with racism.”

    Du kommer kanske inte ihåg Yitzak Rabin (dåvarande Premiärminister i Israel), som tillsammans med Arafat (dåvarande ordförande för PLO) belönades med Nobels fredspris för sina fredsansträngningar.

  6. lion0808 skriver:

    Nedanstående länk visar att såväl un2here, som lion0808 läser vad som publiseras Israels UD’s webbplats, men det gäller att läsa och citera så att helheten framgår!

    http://www.mfa.gov.il/MFA/Government/Communiques/2012/Cabinet-communiqué-2-December+2012.htm

  7. florimond77 skriver:

    Inte nog med det skräckscenario Israel målar upp inför världen och sin ”vän” over there.
    Israel har i princip brutit vapenvilan genom att tillåta sina soldater skjuta ihjäl två unga palestinier.( Den ena sköts rakt i ansiktet), skadat ett 20tal samt fängslat vanliga fiskare. En attack ska ha både skadat och dödat en av fyra palestinier, men det är i nuläge oklart huruvida det var från en tanks eller en explosion i ett hus.. Hamas har framfört klagan till Egypten enligt vad man kommit överens om.
    Om detta finns dokumenterade vittnesmål genom kända nyhetsmedia.
    Stoppa Israel nu!

  8. lion0808 skriver:

    florimond: du kommer med väldigt allvarliga beskyllningar utan att åtminstone länka till dina ”news”. Vad menar du med ”stoppa Israel nu” ? Ska du ta samma väg som un2here kanske?

  9. spanaren skriver:

    Om Israel i framtiden skall förbli en judisk stat bör gränserna
    kanske bli som den ursprungliga delningen av Mandatet 1947
    med Jerusalem under neutral FN förvaltning öppen för alla.

    Om den nuvarande utvecklingen tillåts fortgå kommer Israel,
    även ett drömt Eretz Israel, på grund av minskat stöd från USA
    och brist på strategiskt djup vara i ett sämre geostrategiskt läge
    imorgon än när landet grundades eftersom imorgon hela
    territoriet kommer att ligga under arabiskt storangrepp med
    missiler av alla slag och riskerar liksom 1948 ett flerfrontsangrepp
    över alla gränser framförallt från de lokala stormakterna Iran
    och Egypten.

    Är det inte läge nu att som FN/EU föreslår, göra upp med
    araberna om en tvåstatslösning med garantier från FN och
    världens ledande stormakter USA och Ryssland/Kina?

    http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-20576201

    USAs militära förmågor kommer att på grund av ekonomiska
    skäl kraftigt reduceras och i huvudsak baseras i Stilla Havet.
    USAs tid som den enda supermakten är över…..
    Vad innebär det för västra Asien OCH Västeuropa inkl. Sverige?

  10. spanaren skriver:

    Vidare mitt 03 december 2012 kl. 07:49

    http://www.si-info.org/1948/?c=kartor

  11. lion0808 skriver:

    spanaren: Det är tyvärr inte Israel som utgör hindret. Tala araberna tillrätta, om du förmår!? :~)

  12. Rulle skriver:

    Det är skrämmande att Sveriges utrikesminister är så okunnig om det s.k. Oslo-avtalens innehåll att han framhärdar att kalla Israels fredliga egnahems byggen inom områden E1 för ”illegala”. Tror inte att UD är så bakom flötet, men ministern kanske låter sin egen antisemitism lysa igenom.
    Byggnationerna är reglerade i det enda avtal som gäller mellan Israel och palestinierna. Finns här någon, (kanske Du ”rootlesroot”) som har tillgång till en länk till hela avtalet och som kan låta CB (och alla andra) ta del av det på denna blogg.

  13. spanaren skriver:

    Israel provocerar de allierade landet är beroende av för
    staten Israels överlevnad med åtgärder som förhindrar
    en tvåstatslösning…….

    Ser ingen i Tel Aviv skriften på väggen där alternativet
    blir en enstatslösning efter ett nytt muslimskt storanfall?

    Den israeliska militärpolitiska källan DEbkafile skriver nu:

    http://www.debka.com/article/22581/US-ultimatum-averted-Iranian-Pakistani-warships’-drill-in-Port-Sudan

    Kommentatorer här har pekat på israelisk överlägsenhet
    vad gäller bla luftvärnsmissiler.

    I 2:a världskrigets slutskede satte tyskarna in världens
    första jetdrivna stridsflygplan som var totalt överlägsna allt
    vad USAF/RAF och Sovjetunionen hade i luften.
    Då de västallierade och Sovjet kunde acceptera förlusterna
    fick de tyska Messerschmidt ME-262 ”Schwalbe” ingen
    inverkan på krigsutvecklingen men blev testmodellen för
    efterkrigstidens stridsflygplan F-86 Sabre, MIG-15 och
    svenska J29 ”Flygande Tunnan”.

    Kommer vi få se en liknande utveckling vad gäller Israels
    robotvapen ”Iron Dome”, ”Jericho”?

  14. rootlesroot skriver:

    spanaren

    Enligt resolution 242, som bl.a. ligger till grund för Osloavtalet, framgår bl.a. att Israel ska tillerkännas säkra och försvarbara gränser.
    Hur dessa gränser ska dras ska framförhandlas mellan parterna. Genom att regeringen och en majoritet av FN:s medlemsstater röstat för resolutionen om att gränserna ska följa gröna linjen, dvs. 1948 års vapenstilleståndslinjer, har man antagit en resolution som strider mot säkerhetsrådets egen resolution 242, att gränserna ska avgöras i förhandlingar så att de ska bli säkra och försvarbara för Israel. När säkerhetsrådet antog resolution 242 var det just i åtanke att Israel då inte hade sådana säkra och försvarbara gränser.
    Den resolution som nu antagits ändrar på det synsättet och fråntar Israel förhandlingsrätten. Om det sedan står i strid med FN stadgan, som det påståtts, kommer visa sig. Återstår att se hur Israel och USA kommer agera i frågan.

    Att Israel behöver säkra och försvarbara gränser är det väl ingen som tvekar om med tanke på alla angrepp staten varit utsatt för och nu sist sedan man monterade ner sina bosättningar och ensidigt lämnade Gazaremsan i tron att palestinierna då skulle börja ägna sig åt uppbyggande istället för angrepp på Israels civilbefolkning. Så blev dock som bekant inte fallet.
    Lärdomen från detta är att inte göra några ensidiga reträtter utan strikt följa resolution 242 och Osloavtalet om framförhandlade gränser.

    Till Rulle och andra intresserade:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Oslo_I_Accord

    Idag ska tydligen Carl B delta i en interpellationsdebatt i riksdagen. Som om den vore den viktigaste frågan att debattera om i MÖ.

    Men som brukligt är har Israel blivit utsatt för trakasserier och allmän slagpåse från svenska politiker från höger till vänster. Varför kan man ju spekulera i. Men rent psykologiskt är det lockande att projicera sin vrede mot en diplomatiskt svag och liten stat som inte kan ge igen. De vet att de stämmer in i en kör av andra israelmotståndare och att de kommer undan med det utan några obehagliga påföljder. Dessutom blir de populära i en stor del av världens stater, inte minst i arabvärlden.

  15. pointcircle skriver:

    De senaste dagarnas aktiviteter i Mellersta Östern lovar inget gott. Tvärtom: agerandet av både Israels och Egypts regi lutar åt att det ska finnas ännu magrare möjligheter att ha fred i regionen. Detta är synnerligen oklokt då luckan att kunna lyckas med fredshandlingar tycks bli smalare varje dag. Alternativet är skrämmande och det vore bra om USA satsade hårt för att slutligen binda palestinier och israeler till en förhandlingsprocess som ska leda till en varaktig fred emellan dessa två entiteter, dvs. så länge som USA fortfarande möjligtvis har tillräckligt mycket påverkningsmakt i ärendet.

  16. spanaren skriver:

    rootlesroot

    Om det blir ett krig liknande det som beskrivs i Bibelns
    ”Harmageddon” spelar det ingen roll vilka gränser
    staten Israel hade före krigsutbrottet.

    Istället för att förvänta sig ett framtida stöd från den idag
    fd supermakten USA varför inte medan tid är göra
    upp med araberna om en i huvudsak muslimsk och en judisk statsbildning om nu en gemensam statsbildning är helt otänkbar?

    Den judiska minoriteten i USA har ännu stor betydelse i amerikansk
    politik men kommer den att kunna driva Israels intressen i ett
    neo-isolationistiskt USA?

    Den islamitiska bomben med tillhörande missil finns redan idag
    i Pakistan och kan som Debkafile skriver snart vara en del av
    de muslimska krigsförberedelserna.
    Iran samarbetar med Nordkorea om, som det ryktas, kärnvapen och missiler som Nordkorea redan idag har tillgång till.

    Att här på CB Blogg framhärda med samma enkelspåriga argument
    som leder ingen annanstans än till det sista kriget för Israel är
    meningslöst inte minst ur judisk synpunkt.

    Tänk om tänk nytt!

  17. Per Fredö skriver:

    Det är verkligen oroväckande även för en vän av Israel att Benjamin
    Neethany så drastiskt hävdar att bosättningspolitik måste fortsätta därför att den är strategiskt viktig.

    Vad gäller Morsi med sina dekret och en konstitution, som han vill driva igenom med ilfart, därtill fylld av islamistiskt svammel, så tyder det naturligtvis på att Egypten har en lång väg att gå mot demokrati.

    Ryssland vill nu också att det blir en Mellersta Östern-konferens.
    Bakgrunden är sannolikt att ryssarna inte längre kan kontrollera läget i Syrien.

    Då krävs det andra metoder för att behålla ett något så när geopolitiskt inflytande i Mellersta Östrn.

  18. rootlesroot skriver:

    spanare

    En tvåstatslösning är precis vad FN med sin delningsplan från 1947 och Israel hela tiden försökt förverkliga.
    Problemet är att palestinierna inte är berdda att acceptera en judisk stat i MÖ. Läser man PLO, Al Fatah, Hamas m.fl. stadgar och program så slås där fast att Israel är en illegal statsbildning och målet är att göra slut på dess existens.Och ser du på de palestinska organisationernas emblem finns inget Israel.
    Abbas har visserligen sagt sig kunna erkänna ett Israel men aldrig en judisk stat vilket innebär ett Israel med en arabisk majoritet och inte längre en judisk stat som var meningen med FN:s delningsplan från 1947.

  19. rootlesroot skriver:

    Per Fredö

    Israel bygger inom area c. Där har man i enlighet med Osloavtalet man ingått med palestinierna full juridistiktion, och rätt att bygga hur mycket man vill. Denna byggnation är inte illegal. Palestinierna har detsamma inom sina administrativa områden area a och b, och där byggs det för fullt.
    Varför menar du det är oroande att Israel bygger inom sina administrativa områden men inte att paletinierna gör detsamma inom sina oråden?

  20. florimond77 skriver:

    lejon 0808
    Jag tar min information från tidningen Haaretz och RTTV/Harry Fear. Är tyvärr inte så bra på att förmedla länkar men så snart jag lärt mig får du se. Under tiden rekomenderar jag att du läser Haaretz till att börja med.

  21. florimond77 skriver:

    Världen börjar vakna. Frankrike och England kommer att ta hem sina ambassdörer och frysa affärsförbindelser med Netanjahu och hans Israel om de inte lägger av att sabba freden.
    Det är upprörande att 12åriga barn fängslas och jordbrukare skjuts ned när de brukar sin jord nära gränsen. Alldeles nyligen hotades journalister att bli dödade av soldater vid gränsen. Ett område de har rätt att vara på efter den senaste fredsöverkommelsen.(Haaretz)(Harry Fear/jounalist i Gaza)

  22. stig2entreprenoren skriver:

    Bäste CB;
    Morsi & Co vad är det för jyckar egentligen? Du och andra från vettiga länder har ju träffat dem flera gånger. Man har haft en föryngringsprocess via Tahir och utvecklingen i dess följe, och man kan väl då rimligen förvänta sig att det kommer fram ett vettigt och modernt förslag på en ny författning? Ej så vad det verkar?
    Hur kan någon tro att man kan lura på det egyptiska folket något nytt ”skit”? Vad har dessa personer då för kunskap och känsla för hur världen fungerar? Har man inte brytt sig om era goda råd och möjligheter att nyttja era erfarenheter och kontakter? Finns det ingen toppmodern författning som man kan ta som ”mall” när man börja brodera på en ny skapelse till författning? Vv försök förklara detta för denna läsekrets?

  23. rootlesroot skriver:

    Intressant från den nyöppnade judiska motsvarigheten till al-jazeera, JN1 om Hamas försök att maipulera media:

    http://jn1.tv/breaking-news/hamas-media-frauds-fool-bbc-and-others.html

  24. lion0808 skriver:

    florimond77: Det Haaretz återger från någon anonym diplomatisk källa får ses som ett inslag inför det stundande valet i Israel. Haaretz är som du säkert känner till ett språkrör för vänstersidan. Oppositionen måste till varje pris försöka undergräva förtroendet för den sittande premiärministerns Benjamin Netanyahu’s regering och dess utsikter att få förnyat förtroende efter valet. Det är mycket ”buller” i omvärlden för att försöka få bort Bibi Netanyahu från politiken.
    http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4314824,00.html

  25. Per Fredö skriver:

    rootlesroot

    Min oro är högst marginell jämfört med den, som en rad demokratier har visat och detta med utomordentlig skärpa att det skulle vara felaktigt av Israel att bygga ytterligare 3 000 bosättningar på Väst-banken.

    Att hänvisa till Oslo-avtalet då antalet bosättningar var några hundratal är knappast juridiskt bindande.

    USA brukar i nästintill alla lägen stödja Israel, men inte i detta fall
    .
    Det torde vara unikt att en amerikansk utrikesminister varnar Israel för att som en represseliåtgärd mot att observatörsstatus-beslutet gå vidare med en bosättningspolitik, som både FN och flertalet demokratier anser strida mot folkrätten.

    Vårt land har markerat sin inställning genom att kalla Israels ambassadör till utrikesdepartementet för att tydligt markera vår inställning i denna fråga.

    Än tydligare har länder som Tyskland, Storbritannien och Frankrike inskärpt att Israel i detta fall avser att gå för långt.

    Skatteindrivningen, som kan anses befogad, har ägt rum.

    Det tal, som Israels FN-ambassadör höll i Generalförsamlingen var en nästintill briljant sammanfattning av vilken terrorpolitik, som hotar Israels nationella suveränitet- och vilka motåtgärder som därmed krävs.

    Någon massmedial uppmärksamhet har inte setts till vad gäller detta anförande, inte heller något politiskt från demokratiskt håll.

  26. lion0808 skriver:

    Per Fredö: Jag delar dina lovord till Israels FN-ambassadör. Men i frågan om byggnationer i det av Israel administrerade omtvistade territorierna, så har du, CB och alla övriga, som är emot fel ute. Israel bygger liksom palestinaaraberna gör det inom sina administrativa områden. Tänk om, tänk nytt!

  27. lion0808 skriver:

    Special briefing on incitement in the Palestinian Authority

    http://www.mfa.gov.il/MFA/Terrorism-+Obstacle+to+Peace/Palestinian_incitement/Briefing_incitement_Palestinian_Authority_2-Dec-2012.htm

    The briefing was presented by Strategic Affairs Ministry Director-General Yossi Kuperwasser, the coordinator of the professional team that is monitoring the issue and which is constantly updating the ”Culture of Peace and Incitement Index in the Palestinian Authority”.

    (Communicated by the Prime Minister’s Media Adviser)

    Pursuant to Abu Mazen’s incitement speech at the UN General Assembly, the Cabinet, today (Sunday, 2 December 2012), received a special briefing on incitement in the Palestinian Authority.

    The briefing was presented by Strategic Affairs Ministry Director-General Yossi Kuperwasser, the coordinator of the professional team that is monitoring the issue and which is constantly updating the ”Culture of Peace and Incitement Index in the Palestinian Authority”.

    In the period under review there was a negative record in expressions of hatred and incitement against Israel as seen in remarks by senior Palestinian Authority officials, on official websites, in the media and in the Palestinian Authority education system. Examples were shown – inter alia – of the use of Hitler’s ideas, the adoration of suicide terrorists, anti-Semitic caricatures, the complete ignoring of Israel on official maps, calls for a return to Jaffa and Haifa, etc.

    Abu Mazen’s two recent UN speeches should be especially noted; they included expressions of severe incitement and have greatly contributed to the education towards hatred.

    It was also noted in the briefing that the Palestinian education system has no plan whatsoever for encouraging coexistence and an atmosphere of peace and reconciliation.

    Prime Minister Benjamin Netanyahu said:

    ”This is additional proof that this is not a dispute over land but a denial of the existence of the State of Israel. Their unwillingness to accept a Jewish state in any borders whatsoever is the root of the conflict. When there is a map that shows Palestine over the entire area of Israel, there is a conflict here over the very existence of the State of Israel in all its territory. The Palestinian Authority is unwilling to move towards accepting the existence of the State of Israel. It is poisoning the Palestinian public.

    The Palestinians want to use the diplomatic process in order to bring about the end of the State of Israel. Going to the UN is part of this. The Palestinian Authority is waging a struggle over the very existence of the State of Israel. While we are prepared to recognize them, they deny our existence. We would have long since reached a solution if they had wanted it.

    As long as the Palestinian Authority educates the younger generation to hate, how is it at all possible to talk about peace?

    They are raising the younger generation to hate. They are educating for the destruction of Israel. I do not see here any discourse for peace; there is no discourse that prepares the way for coexistence. The discourse is one of hatred and the destruction of the State of Israel.”

    Prime Minister Netanyahu directed that the matter be brought to the attention of the countries who voted in favor of the Palestinian move, which contravenes all the agreements.

    Strategic Affairs Minister Moshe Yaalon said, ”As long as the Palestinian Authority educates its people toward hatred, and non-recognition, of Israel, there will not be peace. They are sending deep messages and this education is being absorbed by all sections of the populace, especially the younger generation.”

  28. Rulle skriver:

    Lyssnade i dag på debatten i Sveriges Riksdag ang. förgörandet av Israel. Man blir starkt betänksam, ja rentav mörkrädd, av hur dåraktiga rikt avlönade personer kan uttrycka sig.
    Man försöker vara politiskt korrekt genom att slå åt alla håll. Ordet kontraproduktivt användes många gånger men det är tveksamt om debattörerna (då inte minst Carl Bildt) vet ordets betydelse.
    Att i dagsläget kritisera Israel för att de vill försvara sig och landets överlevnad är vad som är kontraproduktivt. Naturligtvis uppmuntras terroristerna av allt skitsnack om ockupationen. Med det resonemanget så borrar Israel bara ner sig djupare inför mobbingen samtidigt som de edsvurna mördarna känner stöd för att intensifiera sina attacker. Är det vad riksdagen vill åstadkomma?

    Man bör ta vägen mot fred i små steg.
    1. Alla fientliga stadgar skall först av allt helt revideras. Gäller PLO, Hamas och Hezbollah samt nu också Al-Queda, (även om jag inte läst de sistas policy deklaration).
    2. FN bör genomföra ett kontrollerad demokratiskt val, där bara partier med rena och fredliga program tillåts. Sänd 20 000 civila observatörer som är kunniga i att administrera val till både Israel, Gaza och Västbanken.
    3. Alla smuggeltunnlar mellan Egypten och Gaza bör av Världssamfundet sprängas. (Där blir då förmodligen en ny kanal).

    Efter dessa tre fundamentala punkter genomförts kan man ta nästa 100 talet steg (en lång promenad) med fredsförhandlingar.

  29. florimond77 skriver:

    Varför måste Israel ”försvara sig” mot det folk vars land de snott. Vem har rätt att försvara sig? Det är ett ofrånkomligt faktum att palestinierna bodde i landet när zionisterna vällde in. Hade det bara varit vanliga judar hade säkert saker och ting kunnat lösas på andra sätt som det ofta lösts sig i MÖ. Men så var nu inte fallet. Landremsan invaderades av zionister som inte bara stal land utan även kapade den judiska religionen. Det är katastrof för både judar och palestinier.
    Idag pissar Netanjahu och Lieberman på freden.

  30. bestofmankind skriver:

    För er som inte vill se sanningen i vitögat att Israels ockupation är illegal:
    ”Catherine Ashton, High Representative of the European Union for Foreign Affairs and Security
    Policy and Vice President of the Commission, issued the following statement today:

    ”I am extremely concerned by reports of the Israeli government’s announcement regarding the
    construction of approximately 3000 new housing units in the West Bank, including in East
    Jerusalem. The European Union has repeatedly stated that all settlement construction is illegal
    under international law and constitutes an obstacle to peace.

    ”On Thursday, speaking on behalf of the European Union as a whole and ahead of the decision of
    the U’ General Assembly to accord Observer State status to Palestine, I urged both parties to work
    towards the resumption of direct negotiations without delay or preconditions. I called on all
    involved to pursue actions which could build confidence, not undermine it.

    ”I am therefore extremely worried by the prospects of settlement expansion on such a scale. The
    reaction of the international community to any such decision is likely also to be influenced by the
    extent to which such expansion may represent a strategic step undermining the prospects of a
    contiguous and viable Palestine with Jerusalem as the shared capital of both it and Israel.

    ”I repeat my call on Thursday to Prime Minister ‘etanyahu and President Abbas to work towards a
    settlement of the Israeli-Palestinian conflict with renewed purpose. Both have previously stated
    their willingness to do so. I ask the government of Israel to show its commitment to the early
    renewal of negotiations to end the conflict and the occupation by not taking forward these plans.”
    http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/EN/foraff/133944.pdf

  31. bestofmankind skriver:

    Även FN har deklarerat att Israels ockupation är illegal:

    ”New York, 2 December 2012 – Statement Attributable to the Spokesperson for the Secretary-General on Israeli settlement expansion

    It was with grave concern and disappointment that the Secretary-General learned of Israel’s announcement of 3,000 new settlement units in East Jerusalem and other parts of the West Bank. This would include reported planning in the so-called E-1 envelope, which risks completely cutting off East Jerusalem from the rest of the West Bank.

    Settlements are illegal under international law and, should the E-1 settlement be constructed, it would represent an almost fatal blow to remaining chances of securing a two-state solution.

    The Secretary-General repeats his call on all concerned to resume negotiations and intensify efforts towards a comprehensive, just and lasting peace and urges the parties to refrain from provocative actions. In the interests of peace, any plans for E-1 must be rescinded.”

    http://www.un.org/sg/statements/index.asp?nid=6476

    Is Israel above the rule of law?

  32. rootlesroot skriver:

    bestofmankind

    Vore nog bra om du försöker att själv sätta dig in i problematiken istället för att hänvisa till två visserligen prominenta men likväl okunniga personer.
    Sätt dig till att börja med ner och läs resolution 242 och innehållet i Osloavtalet och därefter Färdplanen.
    När du gjort det har du skaffat dig en grund för att skapa dig en egen bild av förhållandet. Och då kan du börja diskutera utifrån egen kunskap istället för att basera dina uppfattningar utifrån andras påståenden.

  33. […] är allt detta, som Carl Bildt säger i sin blogg, ”extremt oroväckande”. Framför allt, skulle jag säga, just de dubbla måttstockarna […]

  34. rootlesroot skriver:

    Per Fredö

    Osloavtalet är giltigt fram till dess någon säger upp det. Har ingenting med hur många bostäder som fanns vid dess tecknande.
    Såväl Israel som palestinier har byggt rejält inom sina administrativa områden. Det talas aldrig om palestiniernas byggnationer. Kanske du har en siffra på hur många bostäder de byggt sedan Osloavtalet ingicks?
    Eller vill du påstå att bara palestinierna ska ha rätt att bygga inom sina administrativa områden men inte Israel får du nog visa på var i avtalet det står något sådant.
    Det är i själva verket högsta graden av hyckleri att blunda för ena sidans avtalsenliga rättigheter men inte den andras.
    Tillhör du kansske den skara som anser Israel inte ska ha några rättigheter, bara skyldigheter?

  35. bestofmankind skriver:

    rootlesroot,
    Mycket intressant att du vill framstå dig som vet mycket mer än EU och FN. Säg mig som inte vet så mycket, är dessa judar äkta judar eller inte: http://www.jewsagainstzionism.com/index.cfm Just asking…

  36. rootlesroot skriver:

    bestofmankind

    Jag har inga som helst ambitioner eller kvalifikationer att skilja mellan äkta och falska judar. Men den grupp du hänvisar till består bara av något tusental personer vars inställning på inget sätt representerar majoriteten av världens judar.

    Så du ska kanske ställa frågan till dem och inte till mig.

  37. bestofmankind skriver:

    rootlesroot,
    Sorry, jag trodde att du är mycket insatt i sakfrågan. Hur visste du att gruppen består bara av något tusental personer? Står det någonstans i websidan, eller gissade du bara?

  38. rootlesroot skriver:

    .
    Först hugger den svenska regeringen och majoriteten av EU regeringar Israel i ryggen genom att bryta mot resolutioner som tidigare tagits av säkerhetsrådet och som efter detta avsevärt kommer försvåra möjligheten till fred. Sedan som om inte det vore nog går man till generalangrepp mot Israel när landet utövar sina avtalsenliga rättigheter att bygga inom sitt administrativa område.
    De ord jag har är att det hela är att regering och majoriteten av EU stater agerat skamlöst och synnerligen oetiskt.

    Fy … vad vidrigt!

  39. rootlesroot skriver:

    bestofmakind

    Eftersom du tycks vara okunnig kan jag vara dig behjälplig.
    Läs och begrunda:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Neturei_Karta

  40. Rulle skriver:

    Nog måste det väl fattas Carl Bildt och Co. något väsentligt när man ondgör sig över att Israel planerar att bygga 3000 civila och fredliga villor eller radhus i de område man enligt överenskommelsen i Oslo själva administrerar. Med inte ett ord nämner CB de nästan lika många, i marken nergrävda raketramper, som Hamas placerat intill civil bebyggelse i Gaza området.
    Detta krigshetsande (stämpling till mord) mot Israel måste upphöra!

  41. rootlesroot skriver:

    En mycket bra analys över konsekvenserna av uppgraderingen i FN.
    Den visar precis vad jag tidigare påpekat, nämligen att uppgraderingen är kontraproduktiv och kommer försvåra en fred mellan israeler och palestinier.

    http://www.huffingtonpost.com/alan-dershowitz/legal-implication-of-the-_b_2220716.html

    Jag menar det kommer leda till fastlåsta positioner och att palestinierna med resolutionen i ryggen, om den inte ogiltigförklaras, istället för överenskommelser som resultat av kompromisser där man ger och tar, kompromisslöst kommer driva alla frågor till långdragna processer i ICJ och därefter till UNSC.

    Den nuvarande PA är därför ingen fredspartner, vilke också bevisas av Abbas kompromisslösa hat tal i FN och de palestinska organisationernas stadgar och program om målsättningen att eliminera den judiska staten.
    Så någon fred är inte i sikte, inte heller en tvåstatslösning som istället kommer få vänta till den dag de palestinska organisationerna ändrar sina stadgar och visar på fredvilja och en beredskap att erkänna Israel som judisk stat.

  42. Rulle skriver:

    rootlesroot, Håller helt med dig i de för fred bleka framtidsutsikterna. Men stridigheter är förmodligen vad många krigshetsare vill se. Andra bara jamar med i vad de tror är mest populärt för dagen.

  43. flyktingar skriver:

    Rulle. Jag håller med .

    Konsensus i svenska riksdagen. Är det någon som inte ser ett problem i detta?

    Nya Moderaterna verkar sträva efter att bli Europas första bathparti. Nya Bathpartiets strategi inför valet 2014 handlar om att alla ska tycka lika.

    Något genuint intresse för konfliktlösning har det aldrig varit fråga om..Uppgiften Carl Bildt tycks ha fått från Reinfeldt är att göra Israel-Palestina konflikten till en icke-fråga i svensk politik.

    Att spy galla på Israel faller alltid i god jord. Det skapar konsensus och erhåller erkännanden från de (Hamas, Iran, Al Assad, Muslimska brödraskapet, Hizballah etc) som liksom Nya Bathpartiet ständigt använder Israel som syndabock för att vinna billiga poänger på hemmaplan.

    Man räknar tydligen med att Israel, likt julbocken i Gävle, alltid ska finnas till hands att brännas när det passar.

  44. spanaren skriver:

    ”Extremt oroväckande……”

    http://www.debka.com/article/22583/US-Israel-Turkey-Jordan-primed-to-strike-if-Assad-activates-chemical-weapons

    Tyder inte alla tidens tecken på att Debkafile är välunderrättade?
    Vad sade Putin vid sitt besök i Turkiet om Syriens betydelse
    för Ryssland?
    Vad innebär detta när amerikanska och ryska landstigningsfartyg
    med tusentals marinkårssoldater/marin Spetsnaz ombord ligger
    utanför den syriska kusten?

    Vi får kanske inom kort större problem i Levanten än
    Israels utbyggnad av israeliska bosättningar på de mellan 1948-1967
    av Jordanien ockuperade Judeen/Samarien (Västbanken)
    Jordanien har frånsagt sig alla intressen i området liksom
    Egypten gjort i det under samma tid av det landet kontrollerade Gaza.
    En lösning vore att 1967 gränser återupprättades och att
    palestinaaraberna åter blev jordanska och egyptiska medborgare.

    Anser Hamas/Fatah att Tel Aviv och Haifa i likhet med Iran
    att dessa städer ligger i det ockuperade Palestina?

    Framtiden kanske blir helt annorlunda än vad vi nu bekymrar oss om
    efter ett eventuellt nära förestående ”Hamageddon”.

    Den kanske bästa lösningen är en återgång till de förhållanden
    som rådde under det romerska-bysantinska-arabiska-ottomanska
    styret och skapar en stat där alla befolkningsgrupper lever
    tillsammans i parallela samhällsstrukturer – det i vårt land
    idag drömda framtida multi-kulti, mångetniska, mångreligiösa samhället….

  45. The Golani Snowman skriver:

    Någon nämnde Haaretz, som av högern i Israel kallas ”det palestinska språkröret på hebreiska” – den är i sina flesta artiklar mycket vänsterextremistisk. Läs nåt annat, där är en handfull engelskspråkiga webbsajter.

    Jag har inte tittat här på ett tag och gläds över att de flesta kommentatörer tycks vara betydligt bättre informerade än Bildt. EU bevittnade Osloavtalet men har tydligen inte läst det.

    I FN talade Abbas om att skapa ett eget land på israelisk mark, inte enbart att uppgradera sin status nog för att kunna anmäla Israel för de internationella domstolarna på svensk bekostnad. En analys på http://www.newsmax.com/Newsfront/Dershowitz-UN-Assembly-Palestine/2012/12/01/id/466098

    Medan EU och Sverige är så fast i sitt antisionistiska israelhat håller Israel på att bli en energistormakt som kan sälja gas och olja till EU på ett säkert sätt, från en stabil demokratisk stat. Australien håller på att köpa in sej på de enorma gasfälten, Ryssland har varit där och undersökt. Israel håller på att ta fram ekologiskt säkra sätt att utvinna energi från sin oljeskiffer där de har mer olja än Saudiarabien, men EU bara skriker som gamla kärringar.
    Israels ekonomi håller på att gå om Englands och Frankrikes per person, har passerat Spanien, Italien, Grekland och klättrar hela tiden.

    Tack vare Hamas har det blivit mycket bättre ekonomi att använda Iron Dome – en beräknin visar att priset på $50000 per raket snart i stället börjar närma sig nettopriset på $1000 och den utvecklas hela tiden och får bättre programvara att staterna runt omkring inte har den minsta chans att tävla. de är faktiskt väldigt primitiva, Israel är ett högteknologiskt centrum, arabländerna eller iran har inget liknande. De muttrar Koranen i sina universitet, inte mycket annat. Eller när hörde du sist om ett högteknologiskt universitet i den muslimska världen? Bagdad för 1000 år sedan……

  46. bestofmankind skriver:

    rootlesroot,
    Tar ditt råd på allvar och försöker göra mer research om Israels olaglig ockupation som du bl a och Israel förnekar trots FN och EUs expert uttalanden. Uttalanden som inte enbart baseras på Ashton och Ban Ki-moon själva. De har säkert en hel stab av experter och rådgivare.
    Nåväl vid research är Noam Chomsky ett återkommande namn. Hans senaste artikel/analys/sammanfattning om Palestinas uppgradering och Israels olaglig ockupation står det:

    ”An old man in Gaza held a placard that reads: “You take my water, burn my olive trees, destroy my house, take my job, steal my land, imprison my father, kill my mother, bombard my country, starve us all, humiliate us all but I am to blame: I shot a rocket back.” [1]

    The old man’s message provides the proper context for the timelines on the latest episode in the savage punishment of Gaza. They are useful, but any effort to establish a “beginning” cannot help but be misleading. The crimes trace back to 1948, when hundreds of thousands of Palestinians fled in terror or were expelled to Gaza by conquering Israeli forces, who continued to truck them over the border for years after the official cease-fire. The persecution of Gazans took new forms when Israel conquered the Strip in 1967. From recent Israeli scholarship we learn that the goal of the government was to drive the refugees into the Sinai, and if feasible the rest of the population too.

    Expulsions from Gaza were carried out under the direct orders of General Yeshayahu Gavish, commander of the Southern Command. Expulsions from the West Bank were far more extreme, and Israel resorted to devious means to prevent the return of those expelled, in direct violation of Security Council orders. The reasons were made clear in internal discussion immediately after the war. Golda Meir, later Prime Minister, informed her Labor colleagues that Israel should keep the Gaza Strip while “getting rid of its Arabs.” Defense Minister Dayan and others agreed. Prime Minister Eshkol explained that those expelled cannot be allowed to return because “We cannot increase the Arab population in Israel” — referring to the newly occupied territories, already tacitly considered part of Israel. In accord with this conception, all of Israel’s maps were changed, expunging the Green Line (the internationally recognized borders), though publication was delayed to permit UN Ambassador Abba Eban to attain what he called “favorable impasse” at the General Assembly, by concealing Israel’s intentions. [2]

    The goals may remain alive, and might be a factor contributing to Egypt’s reluctance to open the border to free passage of people and goods barred by the US-backed Israeli siege.

    The current upsurge of US-Israeli violence dates to January 2006, when Palestinians voted “the wrong way” in the first free election in the Arab world. Israel and the US reacted at once with harsh punishment of the miscreants, and preparation of a military coup to overthrow the elected government, routine procedure. The punishment was radically intensified in 2007, when the coup attempt was beaten back, and the elected Hamas government established full control over Gaza.

    The standard version of these events is more anodyne, for example, in the New York Times, November 29: “Hamas entered politics by running in, and winning, elections in the Palestinian territories in 2006. But it was unable to govern in the face of Western opposition and in 2007 took power in the Gaza Strip by force, deepening the political split [with Fatah and the Palestinian Authority].” [3]

    Ignoring immediate Hamas offers of a truce after the 2006 election, Israel launched attacks that killed 660 Palestinians in 2006, mostly civilians, one-third minors. The escalation of attacks in 2007 killed 816 Palestinians, 360 civilians and 152 minors. The UN reports that 2879 Palestinians were killed by Israeli fire from April 2006 through July 2012, along with several dozen Israelis killed by fire from Gaza. [4]

    A truce in 2008 was honored by Hamas until Israel broke it in November. Ignoring further truce offers, Israel launched the murderous Cast Lead operation in December. So matters have continued, while the US and Israel also continue to reject Hamas calls for a long-term truce and a political settlement in accord with the international consensus on a two-state settlement that the US has blocked since 1976, when the US vetoed a Security Council resolution to this effect, brought by the major Arab states.

    In late 2012 the US devoted extensive efforts to block a General Assembly resolution upgrading Palestine’s status to that of a “non-member observer state.” The effort failed, leaving the US in its usual international isolation on November 29, when the resolution passed overwhelmingly on the anniversary of the 1947 General Assembly vote on partition. [5] The reasons Washington frankly offered for its opposition to the resolution were revealing: Palestine might approach the International Criminal Court on Israel’s U.S.-backed crimes, which cannot be permitted judicial review for reasons that are all too obvious. A second concern, the New York Times reported, was that “the Palestinians might use the vote to seek membership in specialized agencies of the United Nations,” which could lead Washington to defund these international organizations, as it cut off financing to UNESCO in 2011 when it dared to admit Palestine as a member. The Master does not tolerate disobedience. [6]

    Israel had warned that it would “go crazy” (“yishtagea”) if the resolution passed, reviving warnings from the 1950s that it would “go crazy” if crossed — not very meaningful then, much more so now. [7] And indeed, hours after the UN vote Israel announced its decision to carry forward settlement in Area E1 that connects the vastly expanded Greater Jerusalem that it annexed illegally to the town of Ma’aleh Adumim, greatly expanded under Clinton after the Oslo Accords, with lands extending virtually to Jericho, effectively bisecting the West Bank if the Area E1 corridor is closed by settlement. [8] Before Obama, US presidents had barred Israel’s efforts to expand its illegal settlements into the E1 region, so it was compelled to resort to stealth measures, like establishing a police station in the zone. Obama has been more supportive of Israeli criminal actions than his predecessors, and it remains to be seen whether he will keep to a tap on the wrist with a wink, as before.

    Israel and the US insist on “direct negotiations” as the only “path to peace.” They also insist on crucial preconditions. First, the negotiations must be under US leadership, which makes as much sense as asking Iran to mediate Sunni-Shiite conflicts in Iraq. Genuine negotiations would take place under the auspices of some neutral party with a claim to international respect, perhaps Brazil, and would have the US and Israel on one side of the table, and most of the rest of the world on the other. A second precondition, left tacit, is that expansion of Israel’s settlements must be allowed to continue in one or another form (as happened, for example, during the formal 10-month “suspension”), with Washington signaling its disapproval while continuing to provide the required support.

    The call for “direct negotiations” without substance is an old Israeli tactic to prevent steps towards diplomatic settlement that would impede its expansionist projects. After the 1967 war, the respected diplomat Abba Eban, who was in charge of the effort, was highly praised by Golda Meir and other colleagues in the governing Labor Party for his success at the United Nations in carrying forward “Israel’s peacemaking strategy” of confusion and delay, which came to “take the shape of a consistent foreign policy of deception,” as it is described by Israeli scholar Avi Raz in a detailed review of internal records. [9] At that time the tactics angered US officials, who protested vigorously though to no effect. But much has changed since, particularly since Kissinger took control of policy and the US largely departed from the world on Israel-Palestine.

    The practice of delay goes back to the earliest Zionist settlement, which sought to “create facts” on the ground while keeping goals obscure. Even the call for a “Jewish commonwealth” was not made officially by the Zionist organization until a May 1942 meeting at the Biltmore hotel in New York.

    Returning to Gaza, one element of the unremitting torture of its people is Israel’s “buffer zone” within Gaza from which Gazans are barred entry, almost half of Gaza’s limited arable land according to Sara Roy, the leading academic scholar of Gaza. From September 2005, after Israel transferred its settlers to other parts of the occupied territories, to September 2012, Israeli security forces killed 213 Palestinians in the zone, including 154 who were not taking part in hostilities, 17 of them children. [10]

    From January 2012 to the launching of Israel’s latest killing spree on November 14, Operation Pillar of Defense, one Israeli was reported to have been killed by fire from Gaza while 78 Palestinians were killed by Israel fire. [11]

    The full story is naturally more complex, and considerably uglier.

    The first act of Operation Pillar of Defense was to murder Ahmed Jabari. Aluf Benn, editor of Ha’aretz, describes him as Israel’s “subcontractor” and “border guard” in Gaza, who enforced relative quiet in Gaza for over five years. [12] The pretext for the assassination was that during these five years Jabari had been creating a Hamas military force, with missiles from Iran. [13] Plainly, if that is true it was not learned on November 14.

    A more credible reason was provided by Israeli peace activist Gershon Baskin, who had been involved in direct negotiations with Jabari for years, including plans for the release of the captured Israeli soldier Gilad Shalit. Baskin reports that hours before Jabari was assassinated, “he received the draft of a permanent truce agreement with Israel, which included mechanisms for maintaining the ceasefire in the case of a flare-up between Israel and the factions in the Gaza Strip.” A truce was then in place, called by Hamas on November 12. Israel apparently exploited the truce, Reuters reports, directing attention to the Syrian border in the hope that Hamas leaders would relax their guard and be easier to assassinate. [14]

    Throughout these years, Gaza has been kept on a level of bare survival, imprisoned by land, sea and air. On the eve of the latest attack, the UN reported that 40 percent of essential drugs and more than half of essential medical items were out of stock. [15] One of the first of the series of hideous photos that were sent from Gaza in November showed a doctor holding the charred corpse of a murdered child. That one had a personal resonance. The doctor is the director and head of surgery at Khan Yunis hospital, which I had visited a few weeks earlier. In writing about the trip I reported his passionate appeal for desperately needed simple drugs and surgical equipment. These are among the crimes of the US-Israeli siege, and Egyptian complicity.

    The casualty rates from the November episode were about normal: over 160 Palestinian dead, including many children, and 6 Israelis. Among the dead were three journalists. The official Israeli justification was that “The targets are people who have relevance to terror activity.” Reporting the “execution” in the New York Times, David Carr observes that “it has come to this: killing members of the news media can be justified by a phrase as amorphous as ‘relevance to terror activity’.” [16]

    The massive destruction was all in Gaza. Israel used advanced US military equipment for the slaughter and destruction, and relied on US diplomatic support, including the usual US intervention to block a Security Council call for a cease-fire. [17]

    With each such exploit Israel’s global image erodes. The images of terror and destruction, and the character of the conflict, leave few remaining shreds of credibility to the self-declared “most moral army in the world,” at least among people with eyes open.

    The pretexts for the assault were also the usual ones. We can put aside the predictable declarations of the perpetrators in Israel and Washington, but even decent people ask what Israel should do when attacked by a barrage of missiles. It’s a fair question, and there are straightforward answers.

    One response would be to observe international law, which allows the use of force without Security Council authorization in exactly one case: in self-defense after informing the Security Council of an armed attack, until the Council acts (UN Charter, Article 51). Israel understands that well. That is the course it followed at the outbreak of the June 1967 war, but of course Israel’s appeal went nowhere when it was quickly ascertained that it was Israel that had launched the attack. Israel did not follow this course in November, knowing well what would be revealed in a Security Council debate.

    Another narrow response would be to agree to a truce, as appeared quite possible before the operation was launched on November 14, as often before.

    There are more far-reaching responses. By coincidence, one illustration is discussed in the current issue of the journal National Interest. The authors, Asia scholars Raffaello Pantucci and Alexandros Petersen, describe China’s reaction after rioting in western Xinjiang province “in which mobs of Uighurs marched around the city beating hapless Han [Chinese] to death.” Chinese president Hu Jintao quickly flew to the province to take charge, senior leaders in the security establishment were fired, and a wide range of development projects were undertaken to address underlying causes of the unrest. [18]

    In Gaza too a civilized reaction is possible. The US and Israel could end the merciless unremitting assault and open the borders, and provide for reconstruction — and if it were imaginable, reparations for decades of violence and repression.

    The cease-fire agreement stated that the measures to implement the end of the siege and the targeting of residents in border areas “shall be dealt with after 24 hours from the start of the ceasefire.” There is no sign of steps in this direction. Nor is there any indication of US-Israeli willingness to rescind their policy of separating Gaza from the West Bank in violation of the Oslo Accords, to end the illegal settlement and development programs in the West Bank designed to undermine a political settlement, or in any other way to abandon the rejectionism of the past decades.

    Some day, and it must be soon, the world will respond to the plea issued by the distinguished Gazan human rights lawyer Raji Sourani while the bombs were once again raining down on defenseless civilians in Gaza: “We demand justice and accountability. We dream of a normal life, in freedom and dignity.” [19]”
    http://chomsky.info/articles/20121201.htm

    Conclusions:
    Israel följer inget avtal, inte ens Osloavtalet, och kör enbart sitt eget race. Denna konflikt handlar mest om Palestiniernas grundläggande och universella rätt till en egen stat.
    Israel ska därför ta sitt världsansvar, acceptera att dess ockupation är olaglig och omedelbart upphöra med det.

  47. bildterberg skriver:

    Ytterligare en antydan till att vilja iscensätta en false-flag med
    kemiska stridsmedel i Syrien:

    http://landdestroyer.blogspot.se/2012/12/us-repeats-syrian-chemical-weapons.html#more

  48. rootlesroot skriver:

    bestofmankind

    Att hänvisa till Noam Chomsky är som att hänvisa till Hamas inte resultat av något eget research.
    Noam C är dessutom en av USA:s mest svurna Israelfiender.

  49. bestofmankind skriver:

    rootlesroot,

    Noam Chomsky har det bästa sammanfattningen av konflikten Israel-Palestina förutom UN och EUs rapporter. Att han själv är en jude är mycket trovärdig då anses han som är personligen mycket insatt i konflikten. Dina uppgifter får du enbart genom massmedia. Det räcket inte långt. Det är du som behöver research om sakfrågan.

    Att jämföra Hamas med Noam Chomsky är som att jämföra dig med Netanhayu. Ojämförbart!

    Du har väl översatt hela texten och fick reda på sanningen att Israel har inte följt något avtal. I ett tal inför USA kongressen i fjol deklarerade Netanhayu öppet att Jerusalem tillhör Israel, och kommer inte att gå med på en två-statslösning. Därför ser inte omvärlden ingen annan utväg än diplomati genom uppgradering av Palestinas status i FN och i sinom tid ett erkännande av staten Palestina.

  50. rootlesroot skriver:

    bestofmankind

    Noam Chomsky är notorisk israelhatare och endast accepterad av sådan likt honom.
    Finns ingen ens i den politiska mitten som ser hans utsagor som vederhäftiga.

    Vad gäller 2 statslösning kan du så sent som idag se Netanyahu uttala sig för en sådan:
    http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4316114,00.html

    Att Netanyahu skulle vara emot en tvåstatslösning vilket du påstår är alltså osant. Vad Netanyahu däremot gjort är att ställa kravet för att erkänna ett palestina att de själva är beredda att erkänna Israel som judisk stat. Det har Abbas vägrat och så sent som i september förra året sagt han aldrig kommer göra.
    Den logiska slutsatsen av det är att han följer Fatah, PLO och Hamas program till punkt och pricka. Dvs. Den judiska staten som bildades i enlighet med FN:s delningsplan ska erövras och bli del av ett muslimskt storpalestina.

    Han är dock beredd att i strid med delningsplanen erkänna ett ickejudiskt Israel eftersom det kan flytta fram palestiniernas positioner som ett taktiskt drag att i ett senare skede genomföra erövringen av Israel i enlighet med de palestinska organisationernas program.

    Den nuvarande regimen i Ramallah är alltså inte någon seriös fredspartner för Israel. Så en tvåstatslösning kommer inte kunna bli verklighet förrän palestinierna ändrar sig och blir villiga att erkänna Israel som judisk stat.

  51. bestofmankind skriver:

    Det måste vara en annan Netanyahu i din artikel. Ifjol årets tal inför USAkongressen var annorlunda.

    ”It was an address with no destination, filled with lies on top of lies and illusions heaped on illusions. Only rarely is a foreign head of state invited to speak before Congress. It’s unlikely that any other has attempted to sell them such a pile of propaganda and prevarication, such hypocrisy and sanctimony as Benjamin Netanyahu did yesterday.

    The fact that the Congress rose to its feet multiple times to applaud him says more about the ignorance of its members than the quality of their guest’s speech. An Israeli presence on the Jordan River – cheering. Jerusalem must remain the united capital of Israel – applause.”

    http://www.haaretz.com/print-edition/news/netanyahu-s-speech-to-congress-shows-america-will-buy-anything-1.363897

  52. bestofmankind skriver:

    Tänk sig att Noam Chomsky som du kallar för notorisk Israelhatare tilsammans med 51 andra Israelhatare (enligt din egen definition) protesterade starkt mot Israels attack i Gaza. Du är på fel sida av lagen och mänskligheten, rootlesroot.

    ”A group of Nobel peace prize-winners, prominent artists and activists have issued a call for an international military boycott of Israel following its assault on the Gaza Strip this month.

    The letter also denounces the US, EU and several developing countries for what it describes as their ”complicity” through weapons sales and other military support in the attack that killed 160 Palestinians, many of them civilians, including about 35 children.

    The 52 signatories include the Nobel peace laureates Mairead Maguire and Adolfo Pérez Esquivel; the film directors Mike Leigh and Ken Loach; the author Alice Walker; the US academic Noam Chomsky; Roger Waters of Pink Floyd; and Stéphane Hessel, a former French diplomat and Holocaust survivor who was co-author of the universal declaration of human rights.”

    http://www.guardian.co.uk/world/2012/nov/28/nobel-laureates-call-israel-boycott?INTCMP=SRCH

  53. rootlesroot skriver:

    bestofmankind

    Du hänvisar till en artikel i den lilla vänstertidningen Haaretz och deras mycket illa ansedda journalist Gideon Levy.
    Gideon L är en vänsterjournalist och en stor Netanyahuhatare så varför lita till hans personliga tirader av personangrepp?
    Dessutom finns inte ett enda citat i artikeln, endast obelagda anklagelser.
    Det är dålig och oseriös journalistik som saknar trovärdighet och tyvärr en guru för okunniga svenska journalister och israelmotståndare som de älskar att hänvisa till.

    Jodå, Noam C är inte ensam. Det finns fler kommunister i Israel. Och de är normalt emot en tvåstatslösning och vill istället ha en binationell stat. Men de är en mycket liten minoritet av befolkningen.

    Som du vet tycker inte alla svenskar heller samma sak om allt. Här finns t.ex tusentals kommunister och nazister och alla tycker de sig värna om Sverige.
    Det vore väl inte representativt om jag skulle hänvisa till vad som är rätt eller fel i svensk politik utifrån en resolution antagen vid ett 1:a majmöte med 60 pers. i Alingsås. Eller hur?!

  54. lion0808 skriver:

    bestofmankind:

    VAD DEN PALESTINSKA MYNDIGHETEN VILL

    Ilya Meyer , Mellanöstern-debattör och tidigare medlem i Shalom Akshav (Fred Nu) men som desillusionerades av ”dess blåögdhet och oförmåga att hantera palestinsk-arabisk orubblighet och terror.”

    Ilya Meyer har via sin website ett omfattande arkiv med många artiklar om Mellanöstern och konflikten mellan palestinier och israeler.

    http://ilyameyer.com/svenska/tag/vad-palestinska-myndigheten-vill/

  55. bestofmankind skriver:

    rootlesroot,
    Du glömmer alltid den grundläggande, vilka är Zionister i Israel och vad värnar dem egentligen?
    Varför vill inte Israel acceptera det faktum att dess ockupation är olaglig enligt internationella lagar?
    Och sedan kan du hålla på att anklaga alla som emot ockupation – Inkl FN, EU och 138 nationer som sa Ja till Palestiniens status uppgradering i FN – för att vara Israelhatare eller kommunister. Andra t o m går så långt att anklaga kritikerna som antisemister. Begrepp som Zionister själva propagerade. http://www.truetorahjews.org/antisemitism

  56. bestofmankind skriver:

    rootlesroot,
    Jag har även noterat att du inte lyssnade på Netanyahus tal inför USAkongressen, inte heller att du försökte få tag på talet.

  57. rootlesroot skriver:

    bestofmankind

    Israel ockuperar ingenting. Om du menar Israel är en ockupationsmakt måste du kalla PLO för detsamma.
    Så varför inte försöka förstå innehållet i Osloavtalet istället, underteckant av palestinier och Israel, och som såväl Peres, Rabin och Arafat fick Nobels fredspris för?
    Israel agerar helt i enlighet med det avtalet, bygger inom area C ett område de har full jurisdiktion över. På samma sätt bygger palestinierna inom area a och b.
    Är det ockupation i ena fallet är det det i det andra fallet också.
    Problemet är bara den att verkigheten är sådan att medan Israel endast bygger i area C så bygger palestinierna där också vilket är illegalt och inget mindre än en ockupation.
    Så i själva verket är det tvärtom så att det är PA som är ockupanter och inte Israel.

  58. bestofmankind skriver:

    rootlesroot,

    Trots tidigare länkar om FN och EU i denna tråd, där det tydligt står att Israels ockupation är olaglig enligt internationella lagar förnekar du och Israel det.

    Lev i din egen verklighet och illusioner medan omvärlden ser till att Palestina blir erkänt som en egen stat.

    På återseende.

  59. lion0808 skriver:

    bestofmankind: Det är just det – att förneka sanningen, som du, EU med undantag av Tjeckien och en majoritet av Generalförsamlingens medlemmar blundar för – att ensidigt stödja palestinaarabernas illusionsnummer. Så länge som araberna vägrar att erkänna judarnas stat Israel, så länge kommer konflikten att förbli olöst.

  60. lion0808 skriver:

    bestofmankind: Det här talet innehåller basics. Hoppas att du inte sätter dövörat till!

    PM Netanyahu meets with Czech PM Nečas
    (Communicated by the Prime Minister’s Office)

    ”Thank you very much Prime Minister Nečas, Petr, for the warm welcome you have given me and my delegation here in Prague. It’s good to be back here again, to follow up on our bilateral relations, which are improving rapidly, and our friendship that has grown stronger by the day.

    But my real purpose in coming here is to say on behalf of the people of Israel to you and your government and your countrymen and women, to say thank you. Thank you for your country’s opposition to the one-sided resolution at the United Nations; thank you for your friendship; thank you for your courage. I know that in voting against the one-sided resolution, the Czech Republic stood with the United States and Canada and a handful of other countries against the prevailing international current. But history has shown us time and again that what is right is not what is popular, and if there is a people in the world who can appreciate that, it’s the people of your country.

    Seventy-four years ago, in 1938, in Munich, leading powers of the world forced this proud democracy to sacrifice its vital interests. The international community applauded almost uniformly without exception. They hailed this as something that would bring peace, peace in our time they said. But rather than bring peace, those forced concessions from Czechoslovakia paved the way to the worst war in history.

    I know that your country has learned the lessons of history. So has my country, Israel. That is why Israel will not sacrifice its vital interests for the sake of obtaining the world’s applause. Israel is committed to a genuine peace with our Palestinian neighbors – a genuine and durable peace. For peace to endure, it must be a peace that we can defend. No other peace can survive in the Middle East.

    We remain committed, as you said, to a negotiated settlement between us and our Palestinian neighbors. That solution is a two-state solution for two peoples, a peace in which a demilitarized Palestinian state recognizes the one and only Jewish State of Israel. Unfortunately, on Thursday, the Palestinians asked the world to give them a state without providing Israel with peace and security in return.

    The UN resolution completely ignored Israel’s security needs. It didn’t require the Palestinians to recognize the Jewish state. It didn’t even call on it to end the conflict with Israel. And this is why it was unacceptable to Israel, and that is why, too, it has been unacceptable to all responsible members of the international community. Our conflict with the Palestinians will be resolved only through direct negotiations that address the needs of both Israelis and Palestinians. It will not be resolved through one-sided resolutions of the UN that ignore Israel’s vital needs and undermine the basic foundation for peace.

    Mr. Prime Minister, I’m proud to be here in Prague. I told you just now in our Cabinet meeting that I saw, in my entry at the airport, a bust of Tomáš Masaryk, the great leader of this country, of this nation, and I believe that Tomáš Masaryk would have been very proud of the stand that your country took last week at the United Nations. Thank you for standing up for the truth; thank you for standing up for decency; and thank you for standing up for peace.

    Thank you.”

    Det behövs fler ledare med integritet och mod i världspolitiken för att vår civiisation ska utvecklas!

  61. bestofmankind skriver:

    Empty words on a sheet of paper. Netanhayus handling att fortsätta med olagliga ockupation är mycket tydligare. Ha en bra dag, lion0808. Jag hoppas att din Gud visar dig till rätta.

  62. lion0808 skriver:

    berstofmankind: Nu gäller det att människor av kött och blod sätter sig ned och erkänner den andre motpartens rätt att existera. Det har inte araberna gjort. De erkänner och respekterar inte den judiska staten Israels rätt att existera. Osloavtalet tycks inte vara värt mer trycksvärtan. T.o.m. EU och generalförsamlingen tycks bortse ifrån avtalet, då ”pöbeln” nästan mangrannt går emot sanning och sans. Jag har inga problem med att i denna populistiska tid se sanningen om MÖ-konflikten. Du och många med dig har valt den lättviktiga vägen!

%d bloggare gillar detta: