Efter vecka i Mellersta Östern

STOCKHOLM: Efter arla ankomst tillbaka till Europa och full dag med möten i EU-byggnaden i Bryssel landade jag sent på kvällen tillbaka här hemma.

Egentligen skulle jag ha varit kvar för en middag i Bryssel, men av olika skäl var det bättre att komma hem lite tidigare.

Utrikesministermötet kom föga förvånande att domineras av frågeställningarna kring det nya Gaza-kriget och det pågående kriget i Syrien.

Men innan dess hann vi med ett möte också i en lite mindre krets för att diskutera hur vi kan föra den strategiska relationen med Turkiet framåt under de kommande månaderna.

Och vi hade en del konstruktiva idéer i det avseendet.

Diskussionen om det nya Gaza-kriget präglades av ett betydande allvar.

Några av oss var ju mycket påtagligt med redan under det förra Gaza-kriget 2008/2009.

Jag minns mycket väl laddade möten såväl i presidentbyggnaden i Ramallah som i det israeliska försvarsdepartementet i Tel Aviv.

Men nu är läget på många sätt värre. Regionen i dess helhet är skör på ett helt annat sätt. Mycket ligger i vågskålen.

Vi var tydliga om att det nu krävs ett snabbt slut på såväl attacker från som attacker mot Gaza.

Men jag underströk att detta inte räcker, och i våra slutsatser upprepar vi också våra krav på att blockaden av Gaza måste hävas.

Dess syfte har ju varit att förhindra att Hamas och andra militanta grupperingar skulle kunna förses med vapen, men erfarenheten är ju att de alldeles uppenbart lyckats med detta i alla fall.

Och då blir kanske blockadens mest bestående resultat att underblåsa de fundamentalistiska strömningar som vi har sett få ett allt starkare fotfäste i Gaza under de senaste åren.

Denna utveckling måste vi försöka att motverka, och ett Gaza öppet för den öppna ekonomins alla möjligheter borde ge betydligt bättre förutsättningar för detta. Inte minst borde det ligga i Israels intresse.

Allt talar nu för att en resolution om Palestina kommer att läggas fram för omröstning i FN:s generalförsamling kring den 29 november. Och det var naturligt att vi också diskuterade denna.

Hur resolutionen slutligen kommer att se ut vet vi inte, och det har självfallet stor betydelse. Men de utkast vi sett hitintills ligger mycket nära vad som är etablerad EU-politik.

Få var dock i diskussionen nu beredda till kategoriska låsningar inför denna omröstning, och det tror jag var klokt. Vi måste bibehålla ett diplomatiskt manöverutrymme som kan ge oss möjligheter att påverka utvecklingen.

Efter en vecka i och med Mellersta Östern är jag således nu tillbaka i Stockholm.

Men frågorna finns förvisso kvar.

I morgon tisdag har vi dessutom interpellationsdebatt i riksdagen i frågan. Socialdemokraterna vill profilera sig som mer Israel-kritiska än andra partier, men det är ju i och för sig ingen större nyhet.

Och jag kommer genom olika kontakter självfallet att hålla mycket nära kontakt med den fortsatta utvecklingen i området.

Farorna i den nuvarande utvecklingen är, som jag påpekat åtskilliga gånger på denna plats, mycket påtagliga.

24 kommentarer till Efter vecka i Mellersta Östern

  1. claudius49 skriver:

    Carl Bildt, om 10 dagar i FN, (den 29 ds), när PA president Abbas så vitt känt kommer att begära FN:s erkännande av Palestina som en ”non-member state”: Kommer Sverige då att rösta JA? Och EU?

    Hur skulle ett annat röstande motiveras?

  2. msester skriver:

    Jag håller med. Sverige måste rösta JA, det är vår skyldighet.
    Vi är ett land som värnar om rättvisa och demokrati, och då är det ett självklart sätt att visa det på. Dessutom kommer det aldrig kunna bli fred om man hela tiden, år ut och år in, förnekar palestiniernas existensberättigande, kränker deras värdighet genom att alltid sätta dem i andra rummet, ensidigt prioriterar Israel, och inte accepterar de palestinska demokratiskt valda ledare. Det är ingen bra utgångspunkt.

    Det är som att strypa någon när man vägrar erkänna en annans värde eller existensberättigande. Som att stänga alla dörrar så desperata sprängningar blir den enda sättet att uttrycka sin frustration. Ju mer munkavel och förnekande av de palestinska ledarna samtidigt som man dödar civila och barn folk – desto mer hat och hämdbegär väcks.

    Att i det här fallet inte godkänna ett demokratiskt valt parti, Hamas, har varit ett av de många stora misstagen Väst har gjort. Det borde anses som ett brott att vägra erkänna ett demokratiskt valt parti.
    Det enda vettiga skulle varit att kommunicera med dem från början, oavsett vad som hänt tidigare. Det är ju ändå det palistinska folket som råntagits sina hem och sitt land. Det går ju inte att komma ofrån. Att det sen var tack vare kolonialism som dett akunde ske gör inet saken bättre. Men om man respekterat det valet officielt och fört samtal, inkluderat dem, vem vet vad det hade kunnat leda till?

    Men de fick aldrig den möjligheteten. Man ströp det också. Och det är väl även därför Israel med berått mod, trots att hela världen ser på, kunde mörda den Palestinska ledaren. Väst hade redan skrivit på den dödsdomen med sitt ställningstagande skulle man kunna säga.

    Hela världen ser på och ändå skyller man på Palestina. Detta efter att Gaza har isolerats i flera år nu. Människor har levt under svåra förhållanden….inga krav har ställts på Israel – det är ju Israel som i slutänden bestämmer vad för krav man får ställa på dem. Israel har aldrig ställts till svars för massakern i Gaza, och för att de inte släppt in mat och byggnadsmaterial, mediciner under flera år. Netanyahu vet att han kan begå brott mot de mänskliga rättigheterna utan att det blir några som helst konsekvenser för hans del. Han vet att Israel har alltid Västs stöd. Massakern i Libanon passerade.

    Det är också hyckleri när man vill att andra ska anamma demokrati, men sen samtidigt tar ställning mot demokratiskt valda ledare. Förklaringen har varit att de definieras som en terroriströrelse. Men är de valda så borde det också vara så att man kommunicera med dem och ger dem en chans. Vem som sedan har definitionsrätten kan man av sundhetsskäl behöva ifrågasätta. För man skulle också kunna kalla dem frihetskämpar.

    Jag tycker historien i detta fall är smärtsamt förvriden. Vad är det som driver dessa stängda ögon, varför vill inte världen se vad som pågår?

    Det finns många judar i Israel som anser att det är hemskt att se sin egen regering begå folkmord, utrotning av palestinierna på lång sikt. Det finns över 4 miljoner palestinska flyktingar, och Israel har snart ockuperat hela Israel.

    Se en karta över Palestina här. Den talar ju sitt tydliga språk:
    http://mikopeled.com/2012/10/30/a-short-talk-i-was-privileged-to-give-at-the-peoples-agenda-atlanta-ga/

  3. msester skriver:

    Listen to

    Miko Peled:

    ”(…) I would like to share with you today what it was that drove me, a privileged Israeli Jew to discover Palestine and to give you a glimpse of what I found. For me this journey began when on Sept 4, 1997, two young Palestinians decided to blow themselves up in downtown Jerusalem at a time when my niece, my sister’s 13 year old daughter, Smadar was there shopping with her friends. The two Palestinians detonated, killed themselves and took our lovely Smadar with them.

    Well, in Israel when Palestinians kill the granddaughter of a famous general it is big news. My sister’s apt in Jerusalem was filled with mourners and with reporters. And when my sister came out to greet everyone she was immediately asked: What do think about revenge? She paused for a moment and said “No real mother would want to see this horror happen to another mother.”

    “Whom do you see as responsible?” she was asked. Again she paused, “these two young men were driven to such despair and hopelessness that they took their own lives and the lives of innocent civilians, including my little girl. They were driven to this despair by the brutal Israeli occupation, by the cruel oppression that we, Israel had placed upon them. When we take away people’s dignity, and their homes and land, when we deny them water, incarcerate their fathers and brothers, kill their young children and give them no hope, this is what happens, innocents pay the price. I hold the state of Israel responsible for my daughter’s death.”

    My sister’s words set me on a path, I was driven by her words to begin a life of exploration and activism, and this life brings me to you here today. (…)”

    Read the whole speech in Atlanta here:

    http://mikopeled.com/2012/10/30/a-short-talk-i-was-privileged-to-give-at-the-peoples-agenda-atlanta-ga/

    or see this video about the myth of 1941, 1967 myth, and the democracy in Israel:

  4. msester skriver:

    p.s jag vill bara tillägga att jag tyckte det var tråkigt att läsa i det för övrigt innehållsrika och kloka blogginlägget ”Efter vecka i Mellersta Östern”, den överflödiga kommentaren om svensk partipolitik.

    De här frågorna, Palestinas öde och existens, borde verkligen inte handla om något så fjuttigt som partipolitik. Att sätta frågor som andra människors liv och död, ett barns rätt att inte bli sprängt i luften av överdimensionerade bomber blir ju makabert.

    Här går USA, Tyskland, Sverige med flera ut med att absolut ska Israel ha rätt att försvara sig. Sen spelar det ingen roll att hur de försvarar sig – det tar inte de länder som ger dem ett ensidigt lov något som helst ansvar för.

    Plus att de får det att låta som att Israel är så mycket mer utsatt än människor i Gaza…man sätter ett kärnvapen land med stor arme mot Palestina…….om svensk partipolitik vill dela upp sig så som du påstår måste jag nog byta parti snarast. För jag tycker det är enormt viktigt att stå upp för Palestina innan det är helt utplånat från kartan.

    http://mondoweiss.net/2012/07/backer-of-ny-ads-exposing-palestinian-land-loss-says-response-has-been-astounding-and-news-coverage-is-pouring-in.html

  5. flyktingar skriver:

    Palestinierna kommer att skjuta raketer till dess allt land är deras. De kommer inte att lyckas men det stör dem inte det minsta och i olika tider kommer olika sponsorer gynna deras kamp.

    Det är inte svårt att se maktkampen mellan EU, Turkiet, Egypten, Iran om kontrollen av Mellanöstern. CB:s roll i detta maktspel är att stödja idén om att det gynnar EU att överge Israel.

    Araberna själva hoppas på en stor flyktingvåg av judar, sisådär 5-6 miljoner. Det är denna dröm som Carl Bildt underblåser. Så overklig är den inte förresten. Det hände för mindre än 70 år sedan mitt i Europa.

  6. Rulle skriver:

    Det är en riktig iakttagelse Carl Bildt gör om att blockaden mot införsel av vapen till Gaza i syfte att förhindra Hamas och andra militanta grupperingar förses med vapen inte fungerat.
    Krafttag mot de länder som levererar vapen (om det nu är Sverige) måste vidtagas. Kanske uteslutning ur FN vore ett sätt. Dessutom har den tumult med tilltagande laglöshet som råder i Egypten, som tillåter konvojer med vapen att ”smugglas” in i Gaza ökat. Även där bör landet uteslutas ur världssamfundet tills man har kontroll över de kriminella aktörerna.
    Därtill kommer de amöbor som sponsrar palestiniernas vapeninköp genom att lämna okontrollerade bidragspengar till terroristerna i Gaza. Stop och belägg dessa med affärsförbud.

  7. spanaren skriver:

    Febrila åtgärder pågår för att få till stånd en vapenvila i Gaza.

    USA verkar ha en plan B om utvecklingen istället blir ett
    allmänt krigsutbrott i regionen.

    http://www.debka.com/article/22543/US-warships-head-for-Israel-for-possible-evacuation-of-Americans

    Kommer ryssarna tillbaka från Sevastopol?

  8. spanaren skriver:

    Länkar härmed till STRATFORs senaste avgiftsfria artikel
    om utvecklingen i Gazakrisen som kanske är av intresse.

    http://app.response.stratfor.com/e/es?s=1483&e=612096&elq=e75bed493e6d49e99ad99efd1e6d0401

  9. Rulle!
    I think you are joking. Gaza they don’t have army (Israel’s air force consider as the best force in the middle east).You mentioned ”blockaden mot införsel av vapen till Gaza” I guess it shoud be to two sides. Israel have the power and will never stop complian and asking for help. Think fair, In the both sides living human there. Gaza under siege for more than 5 years. To buy baby’s milk you have to deal with the ”smugglas” .
    Sohill

  10. claudius49 skriver:

    msester, Tack för ditt angelägna inlägg!

    Som ett apropos till talet av Miko Peled vill jag tipsa om en bok som Norman Finkelstein skrev efter Gaza-kriget 2008-2009, den heter ”This Time We Went Too Far”. Den beskriver kriget och de efterföljande politiska händelserna. Titeln på boken är hämtad från rubriken på en artikel i Haaretz, som skrevs av Gideon Levy.

    Jag har inga större förhoppningar om att brushuvudena i Israel ska kunna förmås att avstå från en ny kampanj av liknande slag. Nyligen rapporterades t ex att sonen till förre PM mm Ariel Sharon, han heter Gilad Sharon, offentligen (!) har uttalat att ”Gaza bör jämnas med marken”.

    Vid det här laget har Israel förbrukat allt som kan ha funnits av förtroende, anseende och goodwill.

  11. Rulle skriver:

    claudius49, Du har fundamentalt fel! Israel har ett starkt stöd och förtroende bland folk som har förmågan och tillåts att tänka själva.
    Gilad Sharon, uttrycker den frustration vi alla känner inför att vänstermedia ständigt uppmanar palestinierna att fortsätta att beskjuta de fredliga ”israels barn”. Egentligen så är väl stämpling till mord olagligt i Sverige.
    Om man kan tänka sig (ponera) att Sverige dagligen skulle avfyra raketer mot Oslo-området från ramper i Arvika eller Årjäng, hur många år skulle norrmännen finna sig i detta, utan att slå tillbaks?

  12. Rulle skriver:

    Sohill, Vore det inte bättre om palestinierna köpte mediciner och barnmat m.m. för de bidrag Sverige och andra länder förser dom med?

  13. claudius49 skriver:

    Rulle, Sverige lider inte under en grym och orättfärdig ockupation sedan decennier från Norges sida, ej heller har Norge stulit stora delar av Sveriges territorium och Norge upprätthåller ingen olaglig blockad avseende Sveriges förbindelser med omvärlden.

    Ditt tankeexperiment är fundamentalt fel.

  14. Rulle skriver:

    Sex palestinska män avrättades på öppen gata i Gaza sedan de pekats ut som israeliska spioner strax före klockan 15 på tisdagen.

    Det är Sky News korrespondent i Gaza som rapporterar hur männen fördes till ett torg i Gaza City där de sköts till döds av Hamas framför ögonen på en uppretad folkmassa.
    De dödade männens namn skrevs sedan på torget medan deras kroppar fick ligga kvar. En av de döda fästes sedan vid en kedja och drogs efter en motorcykel genom gatorna runt torget. Enligt Reuters, som citerar den Hamaskontrollerade Aqsaradion, hade männen ”högteknologisk utrustning och filmkameror för att ta bilder av positioner” på sig när de greps.
    En liknande avrättning som den i dag genomfördes i fredags då en man som anlagats för att gå Israels ärenden dödades på gatan i Gaza City. Mannens kropp togs till Shifasjukhuset i staden med en ”bekännelse” fastsatt där mannen erkände att han deltagit i femton israeliska operationer för att mörda palestinier, skrev nyhetsbyrån Ma’an.

    När får vi höra Cecilia Uddén, rapportera om detta?

  15. msester skriver:

    Det pågår en växande kritik av Israel beteende bland amerikanska judar:

    Men även röster höjs nu om att man inte längre kan ignorera det demokratiskt valda Hamas. Läs CNN:s intervju med professor Nathan J. Brown, professor i statsvetenskap och och internationella frågor vid George Washington University osamt Senior Associate på Carnegie Endowment for International Peace:

    http://edition.cnn.com/2012/11/17/opinion/brown-gaza/index.html?iid=article_sidebar

  16. msester skriver:

    Hej ja Claudius, jag håller med, Finkelstein är också en saklig och faktabaserad röst i den här röran. Han är någon som alla politiker med en åsikt i detta borde lyssna mer på. Det sjuka är att de som är intresserad av sanningen i det här fallet anses som kontroversiella. Det skrämmer mig. Det påminner om logiken bakom stalinismens utrensningar liksom den knäppa logiken bakom den sjuka paranojan som McCarthyismen representerade i USA och som ödelade mångas liv och karriärer.

    Jag såg en intervjudebatt med just Finkelstein i går och fick ont i magen av att se den flippfloppande Benny Morris sitta där och hånflina, i bland generat, ömsom överlägset med en skamlöshet som gör ont i hjärtat då han gör allt han kan för att lägga ljudmattor och överösta, ja tysta Finkelstein. Den här nonchalansen har jag extremt svårt för. Morris skrattar åt Frinkelstein när han nämner att Israel släppte White fosfor över sjukhuset i Gaza under den förra massakern. Morrsi är iskall – det är hemskt att höra och se:

  17. bildterberg skriver:

    Gaza-offensiven fungerar som en desperat avledande manöver
    betingad av den frustration som är en följd av det misslyckade
    försöket att störta Assad-regimen och förstöra Syrien (ungefär
    som skedde i Libyen).

    Läs om Doha-baserade tankesmedjan Saban Center at Brookings
    och planerna för Syrien och Iran:

    http://landdestroyer.blogspot.se/2012/11/west-savages-gaza-slowly-burns-syria.html#more

    Citat från artikeln:

    ”In fact, the Israeli attack on Gaza – an otherwise fruitless adventure assured to end in either an embarrassing early ceasefire for Israel, or another 2006 Lebanon-style strategic defeat – is designed to give Turkey, Qatar, Egypt, and others across the region currently working with the US, UK, EU, and Israel to destroy Syria, a renewed sense of legitimacy in the eyes of the Muslim World.”

  18. claudius49 skriver:

    msester, Benny Morris var tidigare en respekterad historiker, men han har flip-floppat å det grövsta..

    Emellertid, Norman Finkelstein klär av honom grundligt i sin bok från i år, ”Knowing Too Much”. Ett helt kapitel, ”History by Subtraction”, ägnas åt detta. Fascinerande läsning.

    Jag vet inte om ens Finkelstein har någon förklaring till Morris sidbyte. Det kan ju vara någon av många anledningar, han kanske är starkt beroende, och pressad, av AIPAC, vill vårda sin akademiska karriär eller något annat. Men de verk han tidigare har givit ut finns kvar, så vitt jag vet. Och kan väl inte trollas bort.

  19. msester skriver:

    ja inte vet jag vad Morris har för bevekelsegrunder, karriär antagligen.
    Jag tror inte politiker, som ju har sina olika agendor och intresseområden, har som mål att nödvändigtvis vara rättvisa i denna fråga. Israel är en amerikas bundsförvant i Mellanöstern, USA stöder Israel ekonomiskt, så det är helt upp till olika organisationer och på gräsrotsnivå som man kan få sanningen att komma fram. Ju fler som stöder en sann och rättvis historieskrivning och den nuvarande verkligheten, desto större chans är det att politiker hörsammar dessa krav. Och förhoppningsvis kommer de då behöva rätta sig efter den växande opinionens krav på att det palestinska folket har rätt till sitt land, att ockupationen måste få ett slut och att man slutar med att ensidigt stödja enbart Israel. Själv har jag inte tagit ställning till vad som är bäst, en enstats -eller en tvåstatslösning. Rörelser som Two Peoples One Future org och End the Occupation org är t ex den typen av gräsrotsrörelser. Tipsa gärna om fler.

  20. Tony Granbäck skriver:

    Maya Wind Israelisk fredsaktivist gjorde detta uttalande innan hon blev fängslad av Israeliska staten.

    We can no longer term our military a “Defense Force.” A defense force does not conquer lands of another people. A defense force does not assist in the building of settlements on those lands. A defense force does not permit settlers to throw stones at Palestinian civilians, nor does it deny them access to their lands and source of livelihood. None of these are acts of a defense force.

    The occupation has no defensive advantages. On the contrary, the pointless occupation of millions of people only leads to radicalization of opinions, hatred and the escalation of violence. Violence is a cycle that feeds into itself. This cycle will not stop until someone stands up and refuses uncompromisingly to take part in it.

    This is what I am doing today.

    My views are also relevant to the current operation in Gaza. One form of violence cannot stop another. This current violence is the result of decades of ongoing occupation of the territories and sieges on Gaza since the disengagement. I mourn the unnecessary deaths of both Palestinians and Israelis.

    Yet again we have chosen war.

  21. Rulle skriver:

    I dag nämnde Cecilia Uddén i förbigående att en(1) död palestinier dragits efter en jublande skara milismän på motorcykel. Inget nämndes om någon rättssäker rättegång. Inte ett ljud om de övriga sex(6) palestinska liken, som för avskräckning av vanligt folk fick ligga kvar på ett torg med namnen angivna till skam för deras anhöriga. Fru Uddén silar elefanter och rapporterar om taxiförares åsikter och barns barnsliga och inövade uttalanden.

  22. gruelse skriver:

    Sverige är vad man brukar kalla en representativ demokrati och all offentlig makt i Sverige utgår från folket samt Riksdagen är folkets främsta företrädare. Svenska folket företräds av förtroendevalda representanter i Riksdagen, som är Sveriges beslutsfattande och lagstiftande organ.

    Regeringen måste handla i enlighet med och verkställer de beslut som fattas av Riksdagen. Det gäller alla regeringsmedlemmar.

    Riksdagen har beslutat att den behandling, som åsamkades armenier och andra kristna minoriteter i början av 1900-talet av det Osmanska väldet, är att beteckna som folkmord.
    http://www.dn.se/nyheter/politik/riksdagen-erkande-folkmord-pa-armenier

    Jag förutsätter att utrikesministern, som en god tjänare i demokratins tjänst, förmedlar denna Sveriges syn i sina kontakter med det Osmanska väldets lagliga efterträdare – Turkiet. Uraktlåtenhet att förmedla Sveriges syn i denna viktiga fråga, vore kränkande mot rättstaten Sverige och det svenska folket.

%d bloggare gillar detta: