Inte bara harmoni

VIENTIANE: Sent på eftermiddagen avslutades så det stora toppmötet här.

Stämningen mellan Asien och Europa var i allt väsentligt god genom de två dagarnas diskussioner, men samma sak kan sannerligen inte sägas om stämningen mellan Kina och Japan.

De drabbade samman riktigt rejält under de avslutande diskussionerna, och innan dess hade spänningarna kring Sydkinesiska Sjön avspeglat sig i inlägg också från Filippinerna och Vietnam.

Dock kunde de två dokumenten från toppmötet antas i stor enighet. Och nästa möte kommer att äga rum i Bryssel om två år.

För mig blev det sedan utomordentligt både trevlig och givande mottagning med de inte alltför många svenskar som finns här.

Och det skedde alldeles självklart på svenska Scandinavian Bakery mitt i staden.

Köttbullar efter recept hemifrån serverades generöst.

Därefter var det middag med några svenskar och andra internationella företrädare här för en lika öppen som intressant diskussion om Laos och regionens olika utmaningar.

Jag skall se om jag kan återkomma till den saken också här lite senare.

Mycket tidigt i morgon bitti börjar så färden hemåt mot Stockholm.

Onsdag kväll någon gång borde jag nog vara hemma om allt fungerar.

När detta skrivs mitt i den laotiska natten och skiftet mellan tisdag och onsdag har vallokalerna just öppnat i Kalifornien i det viktiga valet i USA.

Någon gång i morgon vet vi resultatet.

2 kommentarer till Inte bara harmoni

  1. Tack! Har just nyligen funnit denna blogg och följer den varmt just nu. Som utlands svensk känns detta som en bra länk till lite insikt hur det är med och i Sverige!

  2. mrmhalland01 skriver:

    Det vore ju fruktansvärt om Kinas och Japans ordväxlingen om dessa till synes obetydliga öar skulle förvandlas till en väpnad konflikt.
    Ingen vet vad det skulle resultera i.

