Mitt i Europa

BUDAPEST: Några timmar med olika ärenden i Stockholm, diverse telefonsamtal i olika riktningar och sedan några timmars flyg hit till Budapest inför den stora cyberkonferensen i morgon.

Det var inte så länge sedan jag var här – då handlade det alldeles självklart om Raoul Wallenberg.

Och en av de första jag råkade träffa här i kväll var den israeliske ambassadören. Vi sågs förra gången jag var här.

Budapest är verkligen en stad mitt i Europa i alla avseenden.

Kompakt centraleuropeisk atmosfär, imponerande stadsbild, intensiv och tragisk historia och mitt i allt mäktiga Donau på sin långsamma färd från södra Tyskland till Svarta Havet.

Tragedierna 1944/1945 liksom 1956.

Men också det djärva öppnande av järnridån som satte i gång den kedja av händelser som fällde den östtyska diktaturen och därmed hela förtryckarsystemet över denna del av Europa.

Efter en inledande konsert bjöd utrikesminister János Martonyi på middag på hotellet uppe vid katedralen på Buda-sidan med vacker utsikt över staden.

Jag hade inte varit just där sedan en middag med bl a dåvarande förbundskanslern Helmut Kohl något år efter det att järnridån fallit.

Hans tacksamhet mot Ungern kända knappast några gränser.

Och både under och efter middagen hade Catherine Ashton och jag möjlighet att mer informellt gå igenom de olika utmaningar vi står inför just nu.

Kaukasus i olika avseenden och Iran finns högt på listan, men det blev åtskilliga SMS som flög fram och tillbaka också om situationen mellan Turkiet och Syrien.

Men i morgon är det cyberkonferensen som gäller.

Jag kommer självfallet att tala om nätfrihet. Det har ju blivit en av våra allt mer uppmärksamade profilfrågor.

Och efter det skall jag tala om ett svenskt-ungerskt innovationsseminarium som vår duktiga ambassad här ordnar.

Vi har en betydande närvaro av svenskt näringsliv här.

Electrolux är stora, investerar mera och lär nu t o m flytta tillverkning från Kina hit.

Ericsson är största arbetsgivare inom forskning och utveckling i Ungern med över tusen personer i sin forskning här.

Och det ungerska flygvapnet operera med framgång sina Gripen-flygplan.

Men sedan blir det snabb förflyttning till Paris och seminariet med International Herald Tribune där.

3 kommentarer till Mitt i Europa

  1. lion0808 skriver:

    Tack Carl Bildt för denna lägesrapport! Ungern har genomgått många prövningar genom dess historia, men är nu en pålitlig värd för bl.a. svenska framgångsrika företag. Jag hade förmånen ht1968 att lyssna på doktoranden Dezsö Horwáth, flykting från Ungern, som pedagogiskt föreläste inför ca. 200 studenter i en företagsekonomisk kurs på 40-poängsnivå vid Umeå universitet, där litteraturen var på engelska. Leve Ungern! Leve Dezsö!
    http://skip.ssb.yorku.ca/SSB-Extra/Faculty.nsf/faculty/Horváth+Dezsö#

  2. Rulle skriver:

    ”Och en av de första jag råkade träffa här i kväll var den israeliske ambassadören”. Carl Bildt kunde inte ens omnämna ambassadörens namn eller vilka samtal som fördes. Klantigt eller ignorans?
    Då jag vet att Israeliska ambassaden i Sverige noga följer vad som avhandlas på denna blogg vill jag här och nu framföra mitt beklagande över hur vår utrikesministers ignorerar judarnas situation i Israel. Detta framgick också av Mr. Bildts halvkvävda kritik mot premiärminister Netanyahus anförande i FN förra fredagen.
    Den antisemitiska maffian i Malmö behöver inte mer bifall än så från UD för att gå till action.

  3. Kachina skriver:

    ”Den antisemitiska maffian i Malmö,…….”

    Det är bra att du begränsar antisemitismen i Sverige till det område där den hör hemma. I övriga Sverige finns ingen antipati mot judar. Däremot förekommer kritik, bl a från mig, mot staten Israels agerande i vissa fall..

