En viktig relation

MOSKVA: Attacken och attentatet i går natt mot det amerikanska konsulatet i Benghazi, där bl a USA:s ambassadör dödades, är en chockerande påminnelse om de risker som stundtals finns.

Vi har fördömt attacken i starkast möjliga ordalag, och känner självfallet ett djupt deltagande i sorgen.

Innan jag satte mig på planet till Moskva tidigare i dag hade jag möjlighet att träffa bl a Eugenia Tymoshenko.

Vi diskuterade dels situationen i Ukraina i allmänhet och dels den situation som hennes moder Yulia Tymoshenko har.

Och det var viktigt inte minst inför mitt besök i Ukraina under de kommande dagarna och samtalen där.

Att flyga till Moskvas flygplats tar inte så lång tid, men att manövrera sig genom den mördande trafiken från denna in till centrum och – som i mitt fall i dag – till Sveriges ambassad är en helt annan sak.

Jag kom i alla fall fram till avskedsmottagningen för vår ambassadör strax efter det att den hade börjat, och har sedan dess utnyttjat tiden för samtal med företrädare för ryska samhällsliv från Michael Gorbatjov till Alexej Navalny.

Spännvidden på mottagningen var betydande, och det illustrerar ju också den betydelse som vår bilaterala relation med alla sina dimensioner faktiskt har.

Och det blev både många och långa samtal om denna, om läget i Ryssland och om situationen i världens under kvällens gång.

I morgon randas så en ny dag med nya samtal bland annat med utrikesminister Lavrov. 

Och frampå kvällen flyger jag till Simferopol mitt på Krim i Ukraina och tar därifrån bil en timme eller så till Jalta och mina möten där under fredagen.

5 kommentarer till En viktig relation

  1. spanaren skriver:

    Vad hade Lavrov för besked till utrikesministern?

    Denna blogg har många läsare…….

    http://www.civil.ge/eng/article.php?id=25200

  2. bildterberg skriver:

    Väntar också med intresse på en resumé av samtalet med Lavrov.

    Angående Libyen kan man ifrågasätta om r2p-insatserna där
    under 2011 har lett till några förbättringar….

    http://landdestroyer.blogspot.fr/2012/09/us-backed-terrorists-murder-us-own.html

  3. metusalem skriver:

    Så är det dags igen! USA:s flagga eldas i ett flertal länder, där vi trodde att den Arabiska våren skulle ha gjort dessa brasor lite mindre populära. Men man frågar sig faktiskt om det skall vara nödvändigt att ge de protestsugna så uppenbara tillfällen till folkliga nöjen och upptåg som i många fall får dödliga följder.

    Vi har ju inhämtat att många muslimer (islamister kanske) är oerhört känsliga för om någon inte visar Profeten all aktning. Detta råkade ju tex. Salman Rushdi ut för med sina Satansverser, Danska karikatyrer och Lars Vilks rondellhundar är andra exempel. En pastor i Florida försöker göra sig bemärkt med att elda Koraner.

    Jag frågar mig om dessa provokationer har så stort värde för friheten att uttrycka sin uppfattning. När ”Profeten” uppenbart betyder mycket för muslimska trosbekännare, varför inte acceptera att detta är känsliga saker, och kanske blir världen rent av bättre av att visa viss respekt för andra människors trosuppfattning.

    Det kan inte vara helt nödvändigt att alltid påpeka andras besynnerliga tolkning av den tillvaro vi lever i. Tex en kritik av Kina för deras samhällssystem i tid och otid skulle kanske strö grus i våra möjligheter till bra handelsutbyte. Men att driva gäck med en religiös uppfattning kostar vanligen bara ett antal brända flaggor – och dessutom en dödad ambassadör.

    Jag är stark vän av pressfrihet och diverse andra friheter, men man kan förmodligen välja vettiga tillfällen att protestera mot den fundamentalism som man vill bekämpa.

  4. Kachina skriver:

    HerreGud!!!!!!,…….behöver man fundera på varför jag inte passar ini den här världen,…..

    http://www.expressen.se/kvp/soldat-riskerar-jobbet-efter-film-pa-facebook/

    I nästa ögonblick bjuder man in utländska militärattacheer att inspektera och provköra samma objekt.

    Jag får ägna några timmar till att fundera på om det är jag eller omvärlden som är galen.

    PS. Omvärlden ligger risigt till, så här i inledningsskedet. DS

  5. mrmhalland01 skriver:

    Ja Metusalem,
    Man kan ha vilka åsikter man vill om Islamister.
    Det är trots allt ett faktum att de finns !
    Vi kan inte med stridskraft ändra detta (hur mycket vi än önskar), det är bara utbildning och samhällsbyggnad som kan få människor att vända sin gud ”andra kinden till” och arbeta för sina medmänniskor, var de än kommer ifrån.

