En synnerligen bra dag

HELSINGFORS: Det var förvisso en både trevlig och givande middag på inbjudan av min kollega Erkki Tuomioja här i Helsingfors i går kväll.

Nordiskt samarbete är och förblir av alldeles avgörande betydelse för våra länder.

Och jag tror att gårdagkvällens middag förde det samarbetet ytterligare ett steg framåt.

Men det måste nog medges att en betydande del av mitt fokus under eftermiddagen och kvällen var på utvecklingen timme för timme i Addis Ababa.

Inom inte alltför lång tid hoppas jag här kunna återkomma här med en utförligare redogörelse av vägen fram till det som hände i natt när Martin och Johan benådade och fria kunde lämna Etiopien.

Det var många SMS och samtal under gårdagen i den slutgiltiga utvecklingens olika skeden.

Men det var ju först när deras plan sent lyft och de själva tagit kontakt med TT som jag officiellt kommenterade och välkomnade deras frigivande.

Det var så vi hade kommit överens, och det var så som var klokast.

Under hela denna process har för oss resultat varit viktigare än rubriker.

Och det gällde intill den sista minuten.

Säkert var det en och annan som irriterade sig på det. Men vi satte säkerheten främst.

Nu vidtar nya skeden i nya ärenden.

Och även till den saken hoppas jag kunna återkomma inom kort.

3 kommentarer till En synnerligen bra dag

  1. jas1988 skriver:

    Bra jobbat! Nu läggs fokus på Dawit Isaak?

  2. Per Fredö skriver:

    Våra massmedia, särskilt då de på vänsterkanten dominerande journalisterna, nämner nu knappt med ett ord Carl insatser för att få Martin och Johan fri.
    Ett tålmodigt arbete från Carls sida, som nu fått sin belöning.
    Det visste åtminstone föräldrarna.

  3. pointcircle skriver:

    Grattis för en lyckad operation och speciellt för riskmanagementtankarna i spets, välgjort!

    Vi hade i Finland i går en kyberattack mot ett mediahus och jag tror att det var något liknande fall några dagar sedan i Sverige, förra veckan kanske? och då avseende internetsidor tillhörande den svenska regeringen, polisen och militären. Det vore ytterst klokt att föra nordiskt samarbete i ärendet och därigenom skaffa reservtillvägagångssätt och öka vår gemensamma trygghet.

