Med många andra

ADDIS ABABA: Flygningen från Stockholm till den etiopiska huvudstaden här uppe i höglandet tog i det närmaste åtta timmar, men nu är jag i alla fall framme.

Det var molnigt över norra Europa. Hösten börjar att komma.

Först nere över de vackra transsylvanska bergstrakterna lättade molntäcket och det blev möjligt att följa med. 

Och sedan svepte vi ner över Egeiska Havet med det heliga Athos-berget på den ena sidan och Gallipoli-halvön och Dardanellerna på den andra.

Bodrum i det sydvästra hörnet av Turkiet passerades, och därefter bar det rakt söderut och så småningom in över Egyptens Western Desert i timme efter timme.

Vid Abu Simbel mitt i Assuan-dammen passerades Nilen, men sedan sänkte sig solen raskt ner och vi förlorade kontakten med marken när vi kom in över Sudan och dess öknar.

Här kommer jag i morgon att vara med på den begravning av f d premiärministern Meles Zenawi som kommer att samla en mycket stor del av Afrikas ledare, men också åtskilliga andra.

Jag träffade ju honom här så sent som i mitten av maj och vi förde då konstruktiva samtal i viktiga. 

Vi hade en bra relation trots de delade meningar som ju inte minst under senare år funnits mellan våra bägge länder i viktiga avseenden. 

Och det skall ju läggas till att den historiska förbindelsen är stark. Här träffar man ofta de som minns hur de fick sin första utbildning i skolor en gång byggda av Sverige.

Etiopiens fortsatta utveckling är viktig för Afrika i dess helhet. 

Med sina ca 85 miljoner invånare och starka ekonomiska utveckling är landets betydelse uppenbar. 

Vi har all anledning att hoppas att man nu skall öppna upp det politiska systemet för att på det sättet ge landet ett stabilare och bättre styre för kommande år.

I kväll blir det möte med olika EU-företrädare, och efter ceremonierna i morgon kommer jag att träffa USA:s FN-ambassadör Susan Rice som också tillhör dem som kommit hit.

Därefter är det tanken att jag styr kosan mot Bodö i norra Norge för det möte med nordiska utrikes- och försvarsministrar som inleds med middag på flygmuseet där redan på söndagskvällen.

Min egen ankomst blir dock en bra bit senare.

Jag hoppas hinna till frukost på måndag.

Kommentarer inaktiverade.

